Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm
Partner

Ekologia

Partner:


Mercedes-Benz eCitaro - przyszłość komunikacji miejskiej z gwiazdą na przedzie



Mercedes-Benz eCitaro

Na trasach lokalnych jeździ bezemisyjnie i niemal bezgłośnie. Łączy w sobie dobrze znaną i sprawdzoną platformę z nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Całkowicie elektryczny Mercedes-Benz eCitaro wynosi elektromobilność w świecie autobusów miejskich na zupełnie nowy poziom. Seryjna produkcja pojazdu ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Mercedes-Benz eCitaro to odpowiedź firmy Daimler Buses na potrzeby lokalnego transportu zbiorowego w czasach, gdzie tak wiele mówi się o elektromobilności. Jego układ napędowy bazuje na osi portalowej z silnikami elektrycznymi
Reklama
znajdującymi się w piastach kół. Maksymalna moc silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Dzięki temu autobus od samego początku zapewnia odpowiednią dynamikę nawet przy komplecie pasażerów. Silniki zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej mocy do 243 kWh. Mają one budowę modułową: zostały podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W eCitaro zajmują one miejsce, w którym w przypadku konwencjonalnego autobusu znajdują się silnik spalinowy i skrzynia biegów. W zależności od wymagań klienta, na dachu eCitaro montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. Każdy moduł akumulatorowy składa się z 15 modułów ogniw i jednostki sterującej służącej do monitorowania i wyrównywania ładunków pomiędzy ogniwami akumulatorów. Poszczególne moduły mieszczą w sobie po dwanaście ogniw baterii. Mercedes-Benz wykorzystuje łatwe do obsługi pryzmatyczne ogniwa, z których każde posiada pojemność 37 Ah. Mając do dyspozycji minimum sześć, a maksymalnie dziesięć modułów akumulatorowych, operatorzy mogą dostosować strategię użytkowania i ładowania pojazdu do swoich indywidualnych potrzeb. Maksymalna liczba modułów zapewnia największy możliwy zasięg autobusu, mniejsza liczba zmniejsza zaś masę i koszty zakupu, zwiększając także zdolność przewozową.

Na początku produkcji seryjnej eCitaro będzie można ładować z zewnętrznego źródła prądu dzięki technologii plug-in. W tym celu autobus zostanie wyposażony w specjalne gniazdo usytuowane po prawej stronie nad przednim nadkolem. Zapewni to możliwie jak najmniej
Reklama

skomplikowaną, najszybszą i jednocześnie tańszą wersję zasilania. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne okaże się doładowanie, eCitaro będzie mógł być opcjonalnie ładowany za pomocą pantografu. Ta opcja pojawi się jednak dopiero po pewnym czasie od momentu rozpoczęcia seryjnej produkcji. Możliwe będą dwa warianty: w fazie 1 - zintegrowany z pojazdem pantograf na dachu, w fazie 2 - szyny do ładowania na dachu przystosowane do ładowania za pomocą stacjonarnego pantografu stacji ładującej. W obu przypadkach przestrzeń montażowa usytuowana będzie na wysokości przedniej osi. Autobus pozyskuje energię elektryczną także dzięki rekuperacji. Oba silniki elektryczne w piastach kół napędowych podczas hamowania pełnią funkcję generatorów, zamieniając energię kinetyczną pojazdu na energię elektryczną.

Podczas projektowania eCitaro bardzo wiele uwagi poświęcono kwestii zarządzania ciepłem. Jest to jedna z wyjątkowych cech tego pojazdu i została zoptymalizowana w każdym detalu. W porównaniu z Citaro z silnikiem spalinowym, w eCitaro zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło o około 40%. Ta wyjątkowa efektywność energetyczna stwarza warunki do uzyskania praktycznego zasięgu elektrycznego autobusu nawet w niekorzystnych warunkach. Przestrzeń pasażerska eCitaro jest ogrzewana za pomocą pompy ciepła, co pozwala zaoszczędzić energię.



Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro Mercedes-Benz eCitaro

Wrzesień 2018

Zdjęcia: Daimler AG



POBIERZ NUMER


Warte uwagi