Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm
Partner

Ekologia

Partner:


Zaskakująca metamorfoza Polestara



Polestar

Dotychczas Polestar znany był przede wszystkim z podrasowywania seryjnych modeli Volvo. Dzięki niemu stateczne z reguły szwedzkie limuzyny nabierały sportowego sznytu i drapieżnego charakteru. To już jednak przeszłość, ponieważ Polestar otwiera właśnie zupełnie nowy rozdział w swojej historii i od tej pory będzie niezależnym producentem samochodów elektrycznych o porywających osiągach. Zwiastunem transformacji marki jest piękne coupé o nazwie Polestar 1, które w niezmienionej formie trafi wkrótce do produkcji seryjnej.

Samochód bazuje na dobrze już znanej płycie podłogowej SPA, jednak inżynierowie Polestara dość znacznie ją zmodyfikowali. W efekcie auto mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest
Reklama
krótsze o 65 cm od najdłuższej odmiany Volvo S90, które zbudowano na tej samej platformie. Nadwozie Polestara 1 w większości wykonane zostało z włókna węglowego (CFRP). Zastosowanie tego materiału pozwoliło na redukcję masy o 230 kg, zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów oraz obniżenie środka ciężkości, co ma znaczący wpływ na poprawę prowadzenia i zachowania się auta na drodze. Przyszłe modele Polestara będą w pełni elektryczne, natomiast ten pierwszy jest hybrydą typu plug-in, posiadającą łącznie trzy silniki. Pod maską znajduje się dwulitrowa, czterocylindrowa benzynówka, wyposażona w turbosprężarkę i kompresor. Jednostka ta napędza przednie koła. Z kolei przy każdym z tylnych kół pracuje silnik elektryczny. Silniki zasilane prądem połączone są przekładnią planetarną, która sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może odbywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie dzięki tym silnikom. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 600 KM, jednak jeszcze większe wrażenie robi moment obrotowy, którego maksymalna wartość to 1000 Nm. Magazyn prądu stanowi akumulator o pojemności 34 kWh, a w trybie czysto elektrycznym samochód jest w stanie przejechać do 150 km (według cyklu NEDC).

W Polestarze 1 zastosowano zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). To pierwszy na świecie samochód wyposażony w taką właśnie konstrukcję. Każdy amortyzator pojazdu został wyposażony w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 milisekundy - tak szybko zmieniana jest charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też samodzielnie dokonywać zmiany
Reklama

ustawień w zależności od własnych preferencji. Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na ogromnych tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład masy przód/tył wynoszący 48/52, to okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o naprawdę dynamicznej jeździe.

Samochód można już zamawiać, jednak jego produkcja ruszy dopiero w połowie 2019 roku. Rocznie ma powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy. Mówimy tutaj więc o naprawdę elitarnym aucie. Jak już wspomniano, wszystkie prezentowane w przyszłości modele Polestara będą w pełni elektryczne. Póki co marka ma w planach poszerzenie oferty o dwa kolejne samochody. Pierwszy z nich to Polestar 2 - limuzyna klasy średniej mająca konkurować z Teslą Model 3. Auto znajduje się obecnie w fazie badań, a jego produkcja ruszy pod koniec 2019 roku. Natomiast entuzjastów SUV-ów usatysfakcjonuje z pewnością Polestar 3, przechodzący właśnie przez ostatni etap projektowania. Samochody marki Polestar będą produkowane w chińskim Chengdu. Budowa fabryki zaprojektowanej przez wielokrotnie nagradzane norweskie biuro architektoniczne Snöhetta zakończy się w połowie 2018 roku. Według zapowiedzi centrum produkcyjne Polestara będzie najbardziej zrównoważoną ekologicznie fabryką samochodów w Chinach i jedną z najbardziej ekologicznych na świecie.



Polestar Polestar Polestar Polestar

Grudzień 2017

Zdjęcia: Volvo



POBIERZ NUMER


Warte uwagi