Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm
Partner

Ekologia

Partner:


Ursus Elvi - elektryczny dostawczak z Polski



Ursus Elvi

Ursus S.A. to największy krajowy producent ciągników i maszyn rolniczych. Jednak lubelska firma nie ogranicza się jedynie do takiego asortymentu, oferując także trolejbusy i autobusy miejskie. Natomiast teraz przedsiębiorstwo zaprezentowało prototyp niewielkiego elektrycznego samochodu dostawczego, który już wkrótce ma trafić do produkcji.

Patrząc na Ursusa Elvi nie sposób oprzeć się wrażeniu, że wygląda on jakoś znajomo. Nic w tym dziwnego, ponieważ samochód otrzymał zmodyfikowaną kabinę
Reklama
poczciwego Lublina. Trudno to jednak uznać za wadę, ponieważ pojazd tego typu nie musi wygrywać konkursów piękności. Powinien za to być praktyczny i dopasowany do różnorodnych potrzeb transportowych, a akurat w tych kwestiach Elvi nie ma się czego wstydzić. Auto będzie oferowane z różnymi zabudowami, wśród których znajdą się: kontener, chłodnia, wywrotka, skrzynia otwarta, skrzynia z plandeką i platforma. W planach jest również mikrobus. Na bazie Elvi można także skonstruować pojazdy specjalistyczne, np. na potrzeby służby medycznej czy straży pożarnej. Największe szanse dla samochodu upatrywane są jednak w usługach kurierskich realizowanych na obszarze miasta. W tej roli auto mogłoby się rzeczywiście świetnie sprawdzić. Napęd elektryczny to w warunkach miejskich optymalne rozwiązanie. Nie dość, że nie emituje szkodliwych substancji, to jeszcze zapewnia świetną dynamikę, co notorycznie spóźnionym kurierom powinno się bardzo spodobać. Dostawczego Ursusa wyposażono w baterie litowo-jonowe, które po pełnym naładowaniu pozwalają przejechać do 150 km. Ważne jest też to, że ich ładowanie do 90% pojemności potrwa zaledwie 15 minut. Kabina samochodu pomieści trzy osoby. Wyposażenie standardowe ma obejmować dwa wyświetlacze. Pierwszy, umieszczony za kierownicą, będzie pokazywał podstawowe informacje, takie jak prędkość czy zasięg, natomiast drugi, w postaci mobilnego tabletu umieszczonego w doku, będzie można indywidualnie skonfigurować według własnego uznania. W kabinie nie zabraknie także różnego rodzaju schowków, pozwalających utrzymać porządek. Do standardu należeć będą również klimatyzacja i elektrycznie sterowane szyby.

Trzeba przyznać, że pomysł Ursusa, aby stworzyć ekologiczny pojazd przeznaczony do realizacji
Reklama

zadań transportowych w aglomeracjach miejskich jest naprawdę interesujący. Jego powodzenie w znacznej mierze zależeć będzie od ceny takiego auta. Można jednak przypuszczać, że będzie ona dość atrakcyjna. Sprzyjać powinna temu stosunkowo prosta konstrukcja oraz wykorzystanie do budowy gotowych i sprawdzonych podzespołów. Co prawda, na rynku już od jakiegoś czasu są dostępne samochody dostawcze z napędem elektrycznym (Nissan e-NV200 i Renault Kangoo Z.E.), jednak koszt ich zakupu odstrasza potencjalnych klientów. Wydaje się, że w tej kwestii Ursus ma znaczne szanse na to, aby pozytywnie się wyróżniać. Dość zaskakujące jest natomiast to, że lubelskie przedsiębiorstwo nie wspomina na razie o planach produkcji swojego ekologicznego dostawczaka w formie typowego furgonu, skupiając się wyłącznie na odmianach z zabudowami osadzonymi na ramie. Być może to tylko niedopatrzenie, jeżeli bowiem wspomniano o wersji do przewozu ludzi, to przygotowanie na jej bazie furgonu nie powinno stanowić żadnego problemu. Tym bardziej, że taka odmiana nadwoziowa to dla sporej grupy odbiorców optymalne rozwiązanie. Pozostaje nam więc czekać na dalsze informacje na temat rozwoju tego projektu. Trzymamy kciuki, aby wszystko szło zgodnie z założeniami twórców. W końcu to polski produkt, trzeba więc mu kibicować.

Ursus Elvi Ursus Elvi

Grudzień 2017

Zdjęcia: Ursus S.A.



POBIERZ NUMER


Warte uwagi