Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm
Partner

Ekologia

Partner:


wywiad

E-tron – nowa wizja napędu w Audi



Audi e-tron

Dołożenie silnika elektrycznego na pewno pozwoliło uzyskać lepsze wartości przyspieszenia przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Dzięki połączeniu silnika elektrycznego z dieslem zasięg auta to nawet 900 km. Awaria jednostki elektrycznej nie unieruchamia auta, a chwilowe doładowywanie w żadnym wypadku nie skraca żywotności baterii – mówi w wywiadzie Zbigniew Dąbrowski, Audi Auto Special Kraków

Niektóre modele Audi mają w nazwie słowo „e-tron”. Co ono tak naprawdę oznacza?
Zbigniew Dąbrowski:
Jest to koncepcja alternatywnego napędu dla naszych samochodów, która oferuje połączenie silnika spalinowego z silnikiem
Reklama
elektrycznym. Na chwilę obecną w ofercie mamy dwa takie modele, a są nimi A3 Sportback e-tron oraz Q7 e-tron. W przypadku tego pierwszego z silnikiem elektrycznym współpracuje jednostka benzynowa, natomiast w przypadku tego drugiego - wysokoprężna.

Czy w obu tych przypadkach zasada działania napędu jest taka sama?
Tak.

Jeśli chcielibyśmy porównać zwykłe A3 Sportback z A3 Sportback e-tron, to jakie korzyści przyniosło zastosowanie układu hybrydowego?
Dołożenie silnika elektrycznego na pewno pozwoliło uzyskać lepsze wartości przyspieszenia przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Do wyboru mamy tutaj kilka trybów jazdy, które wybieramy za pomocą systemu Audi Drive Select. Pierwszy z nich nazywa się Electric Vehicle (EV). Po jego aktywacji samochód porusza się tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym. W ten sposób można przejechać maksymalnie 50 km z prędkością do 135 km/h. Powyżej tej szybkości silnik elektryczny przełącza się na spalinowy. Do dyspozycji jest jeszcze tryb mieszany, w którym jednostka spalinowa i elektryczna współpracują ze sobą w najbardziej efektywny w danym momencie sposób.

Co się stanie, jeśli w trybie czysto elektrycznym skończy się prąd?
W takiej sytuacji następuje automatyczne przełączenie na silnik spalinowy, co pozwala na kontynuowanie jazdy. Doładowanie baterii w czasie jazdy odbywa się dzięki systemowi rekuperacji, pozwalającemu na odzysk energii hamowania.

A jeśli silnik elektryczny odmówi posłuszeństwa, to czy da się w ogóle uruchomić auto?
Oczywiście. Mamy tutaj możliwość uruchomienia samochodu tylko i wyłącznie na silniku spalinowym. W związku z tym awaria jednostki
Reklama

elektrycznej nie unieruchamia auta. Problem może za to stanowić bardzo niska temperatura. Mianowicie, e-trona nie uda się w ogóle uruchomić, jeżeli temperatura powietrza będzie niższa niż -28°C. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że Audi wprowadzając na rynek modele e-tron postarało się, aby były one w pełni funkcjonalne na co dzień i dorównywały pod tym względem swoim konwencjonalnym odpowiednikom.

Przejdźmy teraz do Q7 e-tron i zacznijmy od razu od dość kontrowersyjnej kwestii. Mianowicie, czy zastosowanie w tym modelu jednostki wysokoprężnej, z zasady wytwarzającej więcej szkodliwych związków, niż silnik benzynowy, nie kłóci się nieco z ideą proekologicznego samochodu hybrydowego? Pikanterii sprawie dodaje fakt, że silnik 3.0 TDI był jednym z bohaterów, a właściwie anty-bohaterów, afery „Dieselgate”. Nie ma tutaj więc przypadkiem pewnego zgrzytu?
Sądzę, że postawienie na jednostkę wysokoprężną wynikało z chęci pokazania przez Audi swoich możliwości w tej dziedzinie. Żaden inny producent nie poszedł tą drogą. Wydaje mi się, że jednym z aspektów, który miał tutaj decydujące znacznie mógł być całkowity zasięg samochodu. Dzięki połączeniu silnika elektrycznego z dieslem wynosi on tutaj 900 km. A to pozwala pokonywać naprawdę długie dystanse, do czego Q7 zostało tak naprawdę stworzone.



Audi e-tron
Sierpień 2017

Foto: Audi



POBIERZ NUMER


Warte uwagi