Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm
Partner

Ekologia

Partner:


Ekologiczne V6 - Lexus RX 450h



Lexus RX 450h

- Mamy do czynienia z samochodem, który zarówno w mieście, jak i poza nim, posiadając spalinowe V6 oraz dwa silniki elektryczne, według danych fabrycznych spala poniżej 6 litrów na 100 km, a przy tym potrafi przyspieszyć do 100 km/h w nieco ponad 7 sekund i rozpędza się do 200 km/h. Tak że ekologia i dynamika idą tutaj w parze. – mówi w rozmowie Tomasz Bogacki Manager Omotenashi w salonie Lexus Kraków

W Lexusie RX 450h silnik, a właściwie dwa silniki elektryczne współpracują z 3,5-litrową benzynową jednostką V6. Czy w związku z tym możemy w tym przypadku dalej mówić o samochodzie ekologicznym?
Tomasz Bogacki: Hybrydy istnieją na rynku już od 20 lat i faktycznie kojarzone są głównie ze spokojem, harmonią, ekonomiką i ekologią. I to wszystko jak najbardziej
Reklama
odnosi się także do RX 450h. Ale Lexus jest także firmą bezkompromisową i tworzy samochody, które mają być nie tylko „zielone”, ale również odpowiednio dynamiczne i gwarantujące przyjemność z jazdy. Poza tym zależy nam, aby nasze modele cieszyły oko, zarówno designem nadwozia, jak i wnętrza. W RX 450h inżynierom Lexusa udało się to wszystko świetnie połączyć. W efekcie mamy do czynienia z samochodem, który zarówno w mieście, jak i poza nim według danych fabrycznych spala poniżej 6 litrów na 100 km, a przy tym potrafi przyspieszyć do 100 km/h w nieco ponad 7 sekund i rozpędza się do 200 km/h. Tak że ekologia i dynamika idą tutaj w parze. Co prawda silnik V6 sam w sobie może i nie kojarzy się z ekologią, ale pamiętajmy, że w RX 450h jest on połączony z dwoma silnikami elektrycznymi i bezstopniową skrzynią CVT, co sprawia, że kolokwialnie mówiąc nie jest zbytnio wyżyłowany i nie osiąga swoich maksymalnych parametrów użytkowych, które są właśnie najbardziej nie ekologiczne.

Ale w tym modelu napęd hybrydowy nie jest jedyną dostępną opcją, ponieważ RX jest też oferowany z 2-litrowym, turbodoładowanym benzyniakiem.
Zgadza się. To propozycja dla tych, którzy jeszcze nie przekonali się do hybrydy.

Dlaczego więc napędu hybrydowego do RX-a nie stworzono na bazie nowoczesnej dwulitrówki z turbo?
Wynika to z naszej bezkompromisowości, która objawia się miedzy innymi tym, że nie chcemy dawać ekologii niejako „na siłę”, a więc przy jednoczesnym odbieraniu przyjemności z jazdy. Doskonale to widać na przykładzie modelu RX 450h. Tym samochodem można bowiem naprawdę fajnie pojeździć.

RX czwartej generacji wszedł do sprzedaży mniej więcej już 1,5 roku temu, a ciągle jest określany słowem „nowy”. Czy posługiwanie się taką nomenklaturą nie wprowadza klientów trochę w błąd?
Tak naprawdę nie ma ustalonej granicy, do kiedy samochód można określać przymiotnikiem „nowy”. Dla nas obecny RX jest ciągle nowy, ponieważ jest to najnowsze wcielenie, najnowsza generacja tego auta. Poza tym patrząc po ilości egzemplarzy obecnego RX-a jeżdżących po ulicach, to myślę, że cały czas jest to nowość. Oprócz tego jego design wyróżnia się na tle konkurencji, a cała masa smaczków stylistycznych sprawia, że samochód nadal prezentuje się świeżo i ponadczasowo. Dlatego też uważamy, że wcale nie nadużywamy zaufania klientów ciągle określając RX-a słowem „nowy”.

Jeśli chodzi o hybrydy, to w większości przypadków występuje problem z policzeniem ich mocy. RX 450h nie jest tu wyjątkiem. W oficjalnych materiałach
Reklama

Lexus podaje, że samochód ma łącznie 313 KM, ale w innych źródłach spotkałem się również z wartością 299 KM. Skąd bierze się ta dysproporcja i która wartość jest bliższa prawdzie?

Moc wynosząca 313 KM została wyznaczona w oparciu o europejską normę. Nie jest to suma mocy wszystkich silników, ponieważ łącznej mocy układu hybrydowego nie można liczyć w taki sposób. Wynika to z tego, że w pewnych zakresach prędkości obrotowych silników ich moce nie nakładają się na siebie. Całkowita moc hybrydy jest określana w oparciu o zasady i wzór określone w normie, najprawdopodobniej podczas badania na hamowni. My podajemy wartość 313 KM z pełną odpowiedzialnością prawną. Lexus jest zbyt poważną firmą, aby mógł sobie pozwolić na przekłamanie w tej kwestii.

Benzynowe V6 w RX 450h w zależności od potrzeb może pracować zarówno w cyklu Atkinsona, jak i Otto. W jaki sposób jest to realizowane?
Przechodzenie z jednego cyklu na drugi odbywa się dzięki płynnemu sterowaniu czasem otwarcia zaworów w zależności od prędkości obrotowej silnika i prędkości pojazdu. Wszystko dzieje się oczywiście w sposób automatyczny, a cały proces zarządzany jest przez oprogramowanie jednostki napędowej. Dzięki temu w zależności od sytuacji silnik może pracować w takim cyklu, który w danym momencie jest najbardziej efektywny.

Możemy również poruszać się z użyciem tylko silników elektrycznych.
Oczywiście. Mamy tutaj tryb EV Mode, który aktywujemy po naciśnięciu przycisku zlokalizowanego obok selektora trybu jazdy. Wtedy możemy poruszać się tylko i wyłącznie na silniku elektrycznym, aż do momentu, gdy rozładuje się akumulator trakcyjny albo gdy wciśniemy pedał przyspieszenia tak mocno, że samochód zinterpretuje to jako chęć dynamicznego sprintu i uruchomi silnik spalinowy.

Lexus RX 450h Lexus RX 450h Lexus RX 450h Lexus RX 450h Lexus RX 450h
Czerwiec 2017



POBIERZ NUMER


Warte uwagi