Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Kontakt Cennik
> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Rynek

W marcu zarejestrowano o 40,8% mniej nowych samochodów osobowych. Ale są też i dobre informacje



sprzedaz aut - marzec 2020

Nie trzeba było być fachowcem, ani posiadać szklanej kuli żeby przewidzieć, że marzec nie będzie miesiącem ze wzrostem sprzedaży samochodów. Nie trzeba było zbytnio również interesować się rynkiem motoryzacyjnym, wystarczyło – i to nawet nie bacznie – obserwować światową gospodarkę. Pytaniem nie było czy spadnie sprzedaż samochodów w marcu, a o ile. Właśnie dostaliśmy odpowiedź na to pytanie. Ale wraz z nią parę pozytywnych, zaskakujących informacji.

Według danych PZPM w marcu 2020 roku zarejestrowano 29 657 nowych samochodów osobowych, wobec 50 118 sztuk w marcu ubiegłego roku, co stanowi spadek o 40,8%. Podsumowując cały kwartał w 2020 roku zarejestrowano 107 636 samochody (139 809 w tym samym okresie 2019 roku) co oznacza spadek o 23%.
Najchętniej wybieranymi w marcu markami były:
- Toyota ze sprzedażą 4 550 sztuk
- Skoda – 4 341 sztuki
- Volkswagen – 2 447 sztuki
W pierwszej 20 najchętniej kupowanych marek 19 z nich odnotowały spadek sprzedaży (względem marca zeszłego roku). Najbardziej spektakularny
Reklama
zaliczył Opel (o 72,8%), Ford (-72,2%) oraz Fiat (-60,8%). Jedyną marką mogącą pochwalić się wzrostem sprzedaży było Mitsubishi, które rejestrując 542 samochody odnotowało wzrost o 10,5% względem marca 2019 roku.

Najchętniej kupowanymi modelami w marcu były:
- Toyota Corolla – 1597 sztuk
- Skoda Octavia – 1278 sztuk
- Skoda Fabia – 1033 sztuki
Z pierwszej dwudziestki najchętniej kupowanych modeli 18 zanotowało spadek (względem marca zeszłego roku), a tylko dwa wzrost: Toyota Corolla (o 50,4%) oraz Skoda Superb (o 4,6%). Względem lutego 2020 roku również tylko dwa modele poprawiły swoją sprzedaż: Dacia Duster (o 26,3%) i ponownie Skoda Superb ( 72,7%).

Po pierwszym kwartale tylko cztery marki mogą pochwalić się większą sprzedażą niż rok wcześniej w tym samym okresie. Są to:
- Toyota ze wzrostem o 11,7% i sprzedażą 16 429 samochodów
- Mercedes Benz – 3,1% / 4806 sztuki
- Audi – 3,3% / 3852 sztuki
- Mitsubishi – 1,4% / 1079 sztuki
Największy spadek sprzedaży w pierwszym kwartale odnotował Opel (o 63,7% względem analogicznego okresu 2019 roku), Ford (o 52,4%) oraz Dacia (o 47,4%).
Najchętniej wybierane były samochody z silnikiem benzynowym (67,3% wszystkich). Na zakup diesla zdecydowało się 18,3% klientów, a model z napędem
Reklama

hybrydowym wybrało 12,5%.

Na rynku importu samochodów używanych wcale nie było lepiej
W całym pierwszym kwartale zarejestrowano 196 988 używanych samochodów osobowych sprowadzonych do Polski. O ile w pierwszych dwóch miesiącach odnotowywane były wzrosty (w styczniu o 8,5%, a w lutym o 5,8% - w porównaniu do analogicznych miesięcy 2019 roku) o tyle marzec pokazał drastyczny spadek. W ostatnim miesiącu pierwszego kwartału zarejestrowano 47 727 samochodów (wobec 82 061 m/m) co stanowiło spadek o 41,8% wobec marca zeszłego roku. Dalej najchętniej sprowadzane są samochody ponad 10-cio letnie, które stanowiły w pierwszym kwartale 56,9% wszystkich (w całym 2019 roku było to 54,5%). Niezmiennie przeważnie sprowadzane są modele wyposażone w silnik benzynowy (52,5% wszystkich) oraz w silnik Diesla (44,3%). W pierwszych trzech miesiącach 2020 roku sprowadzono 1202 modele hybrydowe, co stanowiło 0,6% wszystkich. Szukając pozytywów można pochwalić wzrost aż o 82,8% importu modeli elektrycznych. Niestety dobrze wygląda on jedynie w procentach, w ilościach bezwzględnych jest słaby i zamknął się liczbą 298 egzemplarzy.

Jak będzie wyglądał kwiecień i kolejne miesiące? Trudno wyrokować, jednak na wzrosty nie ma co liczyć. Wszystko zależy od tego, kiedy minie sytuacja epidemiologiczna i rynek zacznie wkręcać się na normalne obroty. Kiedy wydziały komunikacyjne, dotychczas zamknięte lub pracujące w bardzo ograniczonym zakresie i dostępie, zostaną otwarte. Prognozowanie kolejnych miesięcy nie jest łatwe – oprócz prostej odpowiedzi, że na dobre wyniki nie ma co liczyć – z jeszcze jednego powodu: obecnie (niejednokrotnie) rejestrowane były samochody zamówione przed wybuchem koronowirusa. Na to jakie w drugim kwartale obywatele i firmy przejawiają zapotrzebowanie na samochody dostaniemy odpowiedź za parę miesięcy, kiedy to powinny dojechać do salonów i zostać zarejestrowane modele obecnie zamawiane.

sprzedaz aut - marzec 2020 sprzedaz aut - marzec 2020 sprzedaz aut - marzec 2020 sprzedaz aut - marzec 2020

Podziel się:
Kwiecień 2020

Źródło: PZPM

Zobacz ostatnie numery:







Warte uwagi