Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Obowiązkowy eCall, ale jeszcze poczekamy na niego



eCall - szybkie powiadamianie służb o wypadku

Od 1 kwietnia 2018 system eCall stał się obowiązkowym wyposażeniem każdego samochodu, ale tylko nowego i to nie każdego. Dla obecnego parku samochodów przepis nic nie zmienia.

Jak działa eCall
Ogólnoeuropejski (działa również w Norwegii, Szwajcarii i Islandii) system szybkiego powiadomienia o wypadku drogowym eCall działa na bazie
Reklama
infrastruktury numeru 112, a jego zadaniem jest zmniejszenie oczekiwania na przyjazd służb w razie wypadku. Aktywacja systemu może nastąpić na dwa sposoby: ręczny (po naciśnięciu odpowiedniego przycisku) lub automatyczny. Zakłada się, iż automatyczne wzbudzenie nastąpi w momencie wybuchu poduszek, jednak za jego działanie, odpowiedzialny jest algorytm, który może w różnych markach posiadać różne wartości graniczne. W momencie automatycznego zadziałania system samoczynnie powiadomi służby wysyłając do nich takie dane jak: czas zdarzenia, informacje o rodzaju aktywacji (ręczna – za pośrednictwem przycisku, czy automatyczna), numer VIN pojazdu, typ układu napędowego, dokładną lokalizację samochodu, dwie poprzednie lokalizacje auta, kierunek jazdy oraz liczbę pasażerów.

Dla kogo eCall
Od 1 kwietnia 2018 roku eCall stał się obowiązkowym wyposażeniem dla wszystkich homologowanych (z wyłączeniami) samochodów osobowych o dopuszczalnej masie 3,5 tony oraz samochodów ciężarowych o masie własnej do 3,5 tony. Z powyższego obowiązku, zwolnione są m.in. pojazdy: produkowane w małych seriach, czy też takie, w których ze względów technicznych, nie może zostać zamontowany system eCall. Nie jest on jednak całkowitą nowością na rynku. Już od jakiegoś czasu niektóre marki (np. Kia, Subaru) wyposażają swoje modele w niego.
Wymóg homologacji, narzucony jest na producentów np. w momencie wprowadzania do sprzedaży nowego modelu. Znane są jednak przypadku długoletniej sprzedaży modelu, bez konieczności przeprowadzania nowej homologacji. Przykładowo, jeszcze parę lat była sprzedawana Honda Accord (weszła do sprzedaży w 2008 roku), która dostępna – jako nowa – nie była wyposażona w obowiązkowe światła dzienne. W praktyce oznacza to, że dopiero za jakiś czas, wszystkie nowe samochody będą wyposażone w eCall. Kiedy to nastąpi? Dopiero w momencie, kiedy wszystkie obecnie dostępne modele w salonach doczekają się swoich następców.

Kwiecień 2018

Zdjęcie: Subaru

Zobacz ostatnie numery:







Warte uwagi