Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





Klasyki

Klasyki jako świetna lokata kapitału


Mariusz Barański


Klasyki jako świetna lokata kapitału

Samochody zabytkowe budzą powszechny zachwyt gdziekolwiek się pojawią. Na widok pięknie utrzymanego klasyka niemal na każdej twarzy pojawia się szeroki uśmiech. Posiadanie takiego pojazdu daje właścicielowi olbrzymią radość i satysfakcję. Co więcej, jest to obecnie jedna z najlepszych form lokaty pieniędzy.

W ostatnich latach można zaobserwować prawdziwy boom na rynku samochodów zabytkowych. Aukcje klasyków cieszą się coraz większą popularnością, a ceny transakcji
często przyprawiają o zawrót głowy. Co chwilę pojawiają się informacje na temat odkrycia unikatowych okazów legendarnych samochodów (w ostatnim czasie m.in. pierwszy egzemplarz Lamborghini Countach oraz jedno z najwcześniejszych Porsche 911), a nawet całych kolekcji (zeszłoroczne odkrycie we Francji - około 60 zabytkowych samochodów, m.in. Ferrari, Bugatti, Maserati, Delahaye, Delage, Talbot i Hispano-Suiza). Takie motoryzacyjne skarby stanowią inwestycję, na której nie można stracić. Wynika to z tego, że wartość klasyków szybuje w górę w zaskakującym wręcz tempie. Aby się o tym przekonać wystarczy przeanalizować cenniki samochodów zabytkowych z ostatnich lat. Najlepiej oprzeć się na wycenach z rynku niemieckiego, ponieważ Niemcy mogą się pochwalić największym i najlepiej rozwiniętym rynkiem klasycznych samochodów. Nasi zachodni sąsiedzi wprost uwielbiają wszelkie old- i youngtimery. W niemieckim Essen organizowane są również największe na świecie targi zabytkowej motoryzacji. Tegoroczną, 27 edycję tej imprezy odwiedziło w dniach 15-19 kwietnia około 190 tysięcy osób. Na sprzedaż wystawiono 2500 samochodów, było więc w czym wybierać. Dla każdego, kto poważnie myśli o zakupie klasycznego auta, Essen wydaje się obowiązkowym punktem poszukiwań.

Jaki samochód zabytkowy wybrać? Wybór konkretnej marki i modelu zależy

oczywiście od upodobań i zasobności portfela nabywcy. Dla jednego spełnieniem marzeń będzie maleńki Fiat 500, inny nastawia się tylko i wyłącznie na potężnego, amerykańskiego „krążownika szos”. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto jednak zadać sobie pytanie w jaki sposób chcemy wykorzystywać naszego klasyka. Jeżeli samochód ma służyć do okazjonalnych, niedzielnych przejażdżek i być ozdobą zlotów, warto szukać rzadkich modeli, najlepiej w topowych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Takie auta mają największy potencjał kolekcjonerski. Inaczej wygląda sprawa, jeżeli klasyk ma być podstawowym samochodem w rodzinie, wykorzystywanym do codziennej jazdy. W takiej sytuacji najlepiej skupić swoją uwagę na samochodach wyprodukowanych nie wcześniej niż w latach 70-tych XX wieku. Ich eksploatacja nie będzie wiązać się z przesadnymi wyrzeczeniami. Co do wersji silnikowych, to warto postawić na odmiany z popularnymi i w miarę ekonomicznymi jednostkami napędowymi, które są łatwe w serwisowaniu i ewentualnych naprawach. Jeżeli chodzi o wyposażenie, to w miarę możliwości lepiej zrezygnować z elektrycznych „bajerów” - w tak leciwym pojeździe mogą one ulegać częstym usterkom, co będzie tylko zakłócać radość użytkowania naszego klasyka. Zdecydowanie lepiej postawić na prostotę i cieszyć się bezproblemową eksploatacją.

Alfa Romeo 8C model Le Mans (1931)
Alfa Romeo 8C model Le Mans (1931)

SKODA Supersport 966
SKODA Supersport 966
Sierpień 2015

Tekst: inż. Mariusz Barański
Zdęcia: Alfa Romeo, Skoda

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi