Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych,
zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj.
Prawie trzy czwarte Polaków uważa, że warto oszczędzać - wynika z najnowszego raportu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Badanie pokazuje, że dużo łatwiej przychodzą nam deklaracje niż realne działania. Nadal mamy problem z faktycznym odkładaniem pieniędzy, decyduje się na nie jedynie 41 proc. badanych. Co ciekawe, raport "Postawy Polaków wobec oszczędzania" jasno wskazuje, że to rozmowy na temat finansów są pierwszym krokiem do lepszego zarządzania domowym budżetem.
67 proc. z nas przyznaje, że rozmawia w domu o pieniądzach. Dlaczego tak chętnie mówimy o finansach? Najczęściej z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że często nasz domowy budżet domowy wymaga ścisłej kontroli wydatków - rozmowa pomaga wówczas w rozsądnym zarządzaniu wydatkami, unikaniu spontanicznych i nieprzemyślanych zakupów. Drugim powodem jest chęć odłożenia pieniędzy, do czego kluczem jest planowanie domowego budżetu - mówi Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.
Takie rozmowy dają szansę zarówno na lepszą kontrolę naszego
domowego budżetu, jak i na planowanie z wyprzedzeniem większych czy też sezonowych wydatków.
KONTROLA NA TAK
Polacy są mistrzami w kontrolowaniu wydatków - 81 proc. zwraca uwagę, na co wydaje pieniądze. Najczęściej skupiamy się jednak na dużych kosztach - rachunkach, dużych zakupach. Tymczasem to właśnie w drobnych wydatkach, które kontroluje jedynie co trzeci z nas, tkwi największy potencjał do oszczędzania.
Porównań i wyliczeń dotyczących korzyści, z ograniczania nawet małych zakupów, jest wiele - podkreśla Krzysztof Kaczmar. - Wyobraźmy sobie, że codziennie jemy coś słodkiego - może to być czekolada, ciastko, wafelki i uznajmy, że przeciętnie wydajemy na to np. 3 zł. Oznacza to, że w skali roku znika z naszego portfela ponad 1000 zł. To pokazuje, że nawet małe, niezauważalne wydatki mają ogromny wpływ na nasz domowy budżet.
Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy:
Działająca od 1996 roku Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy wspiera w imieniu Banku prace na rzecz dobra publicznego w obszarach tematycznych takich jak: edukacja, rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego. Realizowane przez nią działania obejmują m.in. program edukacji finansowej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Moje Finanse organizowany wspólnie z NBP i Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości; Wolontariat Pracowniczy (program zaangażowania pracowników Citi Handlowy w wybrane przedsięwzięcia społeczne), konkursy: Mikroprzedsiębiorca Roku i o Nagrodę Banku Handlowego w Warszawie SA za szczególny wkład w rozwój nauki w sferze ekonomii i finansów oraz Nagrodę im. prof. Aleksandra Gieysztora za osiągnięcia w dziedzinie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego.