Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





finanse

Chwila dla chwilówek



Chwila dla chwilówek

Jak wynika z badania „Postawy Polaków wobec oszczędzania” Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, jedynie co czwarty Polak planuje swoje wydatki z półrocznym wyprzedzeniem, jeszcze mniej z nasmyśli o większych zakupach w perspektywie roku. Nic dziwnego, że notorycznie zaskakują nas koszty związane z wakacjami, Świętami Wielkanocnymi czy też Bożym Narodzeniem. Dziurę w budżecie domowym często uzupełniamy …. chwilówkami.

Polacy nie myślą długoterminowo. Niepokojący jest fakt, że 38% z nas planuje swoje wydatki jedynie w perspektywie miesiąca.W takim horyzoncie czasowym niestety trudno o zorganizowanie nadwyżki w domowym portfelu z przeznaczeniem na wyższe niż zazwyczaj wydatki, na przykład z powodu wakacji czy też Świąt. A stąd tylko krok do skorzystania z szybkiej pożyczki. Z raportu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy wynika, że co dziesiąty Polak przynajmniej raz w życiu sięgnął po „chwilówkę”, a 16%z nas skorzystałoby z niej w sytuacji kryzysowej. Wśród osób, które zdecydowały się na szybką pożyczkę aż 59% zrobiłoby to ponownie.

Większe wydatki w ciągu roku można przewidzieć, mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Święta, wakacje, urodziny
członków rodziny, wyprawka do szkoły - mają swoje ustalone daty. A mimo to, w dalszym ciągu nie jesteśmy na nie finansowo gotowi. Brakuje nam umiejętności planowania i myślenia długoterminowego, co, chociaż jest pracochłonne, pozwoli nam efektywniej zarządzać naszym domowym budżetem.

Biorąc „chwilówkę” w instytucji pozabankowej należy mieć na uwadze ukryte koszty kredytu, jak prowizja czy ubezpieczenie, które często sprawiają, że realne oprocentowanie pożyczki wynosi kilkaset lub nawet kilka tysięcy procent. Dlaczego się na to zgadzamy? Ponieważ zwyczajnie nie wiemy, z czym to się wiąże gdyż nie czytamy umów – prawie co trzeci z nas przegląda je pobieżnie lub wcale. To z kolei powoduje, że wpadamy w spiralę zadłużenia, zaciągając coraz to kolejne pożyczki. A wydostać się z tego nie jest już tak łatwo – podsumowuje Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy:
Działająca od 1996 roku Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy wspiera w imieniu Banku prace na rzecz dobra publicznego w obszarach tematycznych takich jak: edukacja, rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego. Realizowane przez nią działania obejmują m.in. program edukacji finansowej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Moje Finanse organizowany wspólnie z NBP i Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości; Wolontariat Pracowniczy (program zaangażowania pracowników Citi Handlowy w wybrane przedsięwzięcia społeczne), konkursy: Mikroprzedsiębiorca Roku i o Nagrodę Banku Handlowego w Warszawie SA za szczególny wkład w rozwój nauki w sferze ekonomii i finansów oraz Nagrodę im. prof. Aleksandra Gieysztora za osiągnięcia w dziedzinie ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego.

Maj 2015

Zdjęcie: sxc (cash1)

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi