Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Technika

Dwumasowe koło zamachowe


Mariusz Barański


Dwumasowe koło zamachowe

Pracy każdego silnika tłokowego towarzyszą drgania skrętne, które mają negatywny wpływ na układ przeniesienia napędu oraz komfort jazdy. Coraz wyższy stopień wysilenia jednostek napędowych przy jednoczesnym dążeniu do redukcji zużycia paliwa spowodowały wzrost poziomu drgań. W związku z tym konieczne stało się znalezienie skutecznego sposobu ich tłumienia. Tak powstało dwumasowe koło zamachowe.

30 lat historii
Pierwsze dwumasowe koło zamachowe trafiło do samochodów osobowych w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku. Rozwiązanie to opracowała i wdrożyła do produkcji
niemiecka firma LuK. Na początku wynalazek nie cieszył się zbytnią popularnością, jednak z czasem zaczął być stosowany na dużą skalę. Do jego upowszechnienia przyczynił się przede wszystkim gwałtowny rozwój jednostek napędowych. Mianowicie, konstruktorzy silników zaczęli dążyć (i ciągle dążą) do uzyskania jak najlepszych osiągów przy jak najniższym zużyciu paliwa. Poprawa osiągów wiąże się z koniecznością zwiększenia mocy i momentu obrotowego. Z kolei zmniejszenie zużycia paliwa próbuje się uzyskać między innymi poprzez obniżenie prędkości obrotowych biegu jałowego. Niestety, wszystko to przyczynia się do wzrostu poziomu drgań skrętnych, mających bardzo niekorzystny wpływ na elementy układu przeniesienia napędu, nadwozie, a także ogólny komfort jazdy. Wyjściem z sytuacji okazało stosowanie dwumasowego koła zamachowego, które potrafi skutecznie tłumić szkodliwe wibracje, generowane przez wysilone i proekologiczne jednostki napędowe.

Budowa dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koło zamachowe umiejscowione jest pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Wbrew częstym opiniom rozwiązanie to spotkać można nie tylko w turbodieslach, ale także w mocnych jednostkach benzynowych. Elementami składowymi dwumasowego koła zamachowego są: masa pierwotna, masa wtórna, sprężyny łukowe, pokrywa, tarcza zabierakowa i łożysko. Masa pierwotna jest na stałe połączona z wałem korbowym silnika. Na jej obwodzie znajduje się wieniec zębaty, współpracujący z rozrusznikiem. Masa pierwotna

tworzy wraz z pokrywą kanał tłumienia, w którym umieszczone są sprężyny łukowe, odpowiadające za tłumienie drgań skrętnych. Sprężyny pracują w specjalnych ślizgach, zapewniających im właściwe prowadzenie podczas pracy. W celu maksymalnego ograniczenia tarcia powierzchnia ślizgów jest pokryta smarem. Pomiędzy masą pierwotną a masą wtórną znajduje się tarcza zabierakowa. Odpowiada ona za przeniesienie momentu obrotowego z masy pierwotnej na masę wtórną. Natomiast masa wtórna jest przymocowana do sprzęgła i przekazuje moment obrotowy do skrzyni biegów. Ostatni element dwumasowego koła zamachowego to łożysko, stanowiące połączenie obrotowe obydwu mas. Jego zadaniem jest przejmowanie ciężaru wywieranego przez masę wtórną i docisk sprzęgła, a także przenoszenie nacisku na koło podczas wysprzęglania. Dzięki łożysku obie masy mają możliwość ruchu obrotowego oraz wychyłu względem siebie.

Objawy usterek dwumasowego koła zamachowego
Dwumasowe koło zamachowe ulega awariom wskutek niewłaściwej eksploatacji, wad materiałowych lub naturalnego zużycia. Dobra wiadomość jest taka, że użytkownik samochodu może w porę dostrzec objawy usterki, co z kolei pozwala na odpowiednio szybką reakcję, a więc także ograniczenie kosztów naprawy. Pierwszy niepokojący sygnał to głośniejsza praca i wyraźne drgania skrzyni biegów na wolnych obrotach. Innymi objawami mogącymi świadczyć o zużyciu omawianego podzespołu są stuki podczas włączania i wyłączania silnika, kłopoty ze zmianą biegów oraz wibracje wyczuwalne na karoserii. Ignorowanie takich oznak może w końcu doprowadzić do poważnego uszkodzenia skrzyni biegów, co z reguły ma naprawdę poważne konsekwencje finansowe. Dlatego w momencie zauważenia powyższych objawów należy niezwłoczne udać się do serwisu celem fachowej weryfikacji stanu dwumasowego koła zamachowego.

Dwumasowe koło zamachowe
Maj 2015

Tekst: Mariusz Barański
Zdęcie: Schaeffler

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi