Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





moto sport

Dziesięć lat pucharów Kia



Dziesięć lat pucharów Kia

Podczas długiego, majowego weekendu na węgierskim torze Hungaroring fani sportów motorowych będą celebrować ważny rozdział w historii polskiego sportu motorowego – rozpocznie się bowiem dziesiąty sezon Kia Lotos Race.

Historia polskiego ścigania się małymi koreańskimi samochodami rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy Kia Motors Polska powołała do życia puchar oparty o pierwszą generację
modelu Picanto. Głównym celem było stworzenie serii, która – z jednej strony – zapewni sportowe emocje na najwyższym poziomie, a z drugiej – będzie przystępna cenowo i dzięki temu umożliwi młodym zawodnikom zrobienie pierwszego kroku w karierze wyścigowej. Poza wyposażeniem samochodu w bardzo solidny pakiet bezpieczeństwa (klatkę bezpieczeństwa, sportowe pasy i fotel itp.) cena auta przygotowanego do startów nie przekroczyła 30 tys. złotych. Dodatkową zachętą były spore nagrody finansowe, które pozwalały zrekompensować koszty startów w cyklu i na stałe wpisały się w historię pucharu.

Początkowo inicjatywa polskiego importera marki Kia była tylko lokalna i wszystkie siedem rund pierwszego

sezonu rozegrano na naszych rodzimych torach wyścigowych – w Poznaniu i Kielcach. Na koniec inauguracyjnego roku sklasyfikowano aż 34 zawodników, wśród których znaleźli się nie tylko kierowcy z przeszłością w sportach motorowych, ale także zupełni nowicjusze, którzy skuszeni przystępną ceną odbierali wyścigowe licencje tuż przed pierwszym wyścigiem.

Zaledwie rok później partnerem strategicznym serii został Lotos Oil i od sezonu 2007 seria zmieniła nazwę na Kia Lotos Cup. Warto dodać, że już wtedy Kia Motors Polska pokazała swoje międzynarodowe plany względem pucharu i jedna z rund została rozegrana poza granicami naszego kraju – właśnie na Hungaroringu, który będzie otwierał tegoroczne zmagania. W kolejnych latach liczba rund wyjazdowych ciągle rosła, a małe Picanto pojawiały się na torach w Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Austrii czy nawet w Holandii i Belgii. 2008 rok to kolejna wielka zmiana na firmamencie polskich wyścigów, gdyż Kia Motors Polska postanowiła powołać do życia równoległy puchar oparty na większym i droższym modelu pro_cee'd. Kolejny krok stworzył swoistą drabinkę w rodzimych sportach motorowych, gdyż zawodnicy z czołówki pucharu Picanto otrzymali świetną możliwość kontynuowania swojej kariery. Małe i sympatyczne samochody musiały się jednak kiedyś udać na zasłużoną emeryturę. Nastąpiło to przed 2010 rokiem, więc o tytuł mistrza Polski walczono więc już tylko przy pomocy pro_cee'da, który po sezonie pełnym wrażeń i emocji również przeszedł w stan spoczynku.

Dziesięć lat pucharów Kia














Maj 2015

Tekst: Paweł Zając
Zdjęcie: Kia


Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi