Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





finanse

Formy zabezpieczenia spłaty kredytu samochodowego



Formy zabezpieczenia spłaty kredytu samochodowego

Finansując zakup auta często decydujemy się na kredyt samochodowy. Głównym argumentem przemawiającym za tym wyborem jest niższe oprocentowanie w porównaniu np. do kredytu gotówkowego. Cena takiej pożyczki jest niższa, ponieważ jest zabezpieczona, więc bank ponosi mniejsze ryzyko związane z jej udzieleniem. Oferty banków przewidują różne formy zabezpieczenia spłaty kredytu samochodowego. Sprawdźmy jakie.

Najczęściej wykorzystywanym zabezpieczeniem w przypadku kredytów samochodowych jest cesja praw z polisy AC. Jest ona równoznaczna z przeniesieniem praw z ubezpieczenia AC na rzecz banku udzielającego kredytu. W przypadku kradzieży czy uszkodzenia samochodu, ubezpieczyciel przekazuje odszkodowanie do banku. Banki zwykle wymagają posiadania polisy AC, co stanowi często dodatkowy koszt przy zakupie auta, gdyż AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Zwykle umowa cesji praw z polisy ubezpieczeniowej obowiązuje przez cały okres trwania kredytu. Jeśli zmieniamy TU, powinniśmy zawrzeć nową umowę cesji.

Innym, często wymaganym zabezpieczeniem jest częściowe przewłaszczenie, w ramach którego własność pojazdu w jakiejś części zostaje przeniesiona przez kredytobiorcę na bank. Bank posiada współwłasność do momentu całkowitej spłaty kredytu. W ramach współwłasności bank nie korzysta jednak z przedmiotu, a kredytobiorca może z niego korzystać w sposób określony w umowie.

Rzadziej stosowanymi formami zabezpieczenia są zastaw rejestrowy i depozyt karty pojazdu. Zastaw rejestrowy polegający na zgłoszeniu
pojazdu do rejestru zastawów prowadzonego przez sądy rejestrowe. Właściciel pojazdu może swobodnie dysponować pojazdem, jednak w przypadku sprzedaży pojazdu musi uzyskać zgodę banku, wyrejestrować auto z rejestru zastawów, a później przerejestrować w wydziale komunikacji. W przypadku depozytu karty pojazdu, karta pojazdu jest deponowana w banku, przez co właściciel nie może sprzedaż swobodnie pojazdu. Właściciel pojazdu odzyskuje kartę w momencie spłaty kredytu.

A z jakich form zabezpieczenia korzystają zwykle banki w Polsce? W przypadku kredytu samochodowego Getin Banku obowiązującymi formami zabezpieczenia jest: przewłaszczenie częściowe pojazdu na bank oraz cesja praw z polisy AC. W Santander Consumer Banku standardowym zabezpieczeniem kredytu jest częściowe przewłaszczenie pojazdu oraz cesja z polisy AC. mBank wymaga zabezpieczenia w postaci przewłaszczenia 49 proc. wartości samochodu na rzecz banku oraz cesji z ubezpieczenia AC. W BNP Paribas zabezpieczenie podstawowe stanowi: przewłaszczenie pod warunkiem rozwiązującym lub zastaw rejestrowy, oraz cesja praw do przyznanego odszkodowania z polisy AC, zabezpieczenia dodatkowe (nieobligatoryjne) to: ubezpieczenie na życie, ubezpieczenie od utraty pracy lub NW.

Analizując oferty kredytów samochodowych banków, możemy zauważyć, że cesja praw z polisy AC stała się już standardowym zabezpieczeniem spłaty kredytu samochodowego. Warto jednak decydować się na kredyty z obowiązkowym zabezpieczeniem, ponieważ banki w ich ramach oferują lepsze warunki i niższe oprocentowanie.














Marzec 2015

Żaneta Pilarska
Zdjęcie: sxc Cardado con cadena


Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi