Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





caravaning

Jak powstaje kamper?



Jak powstaje kamper

Szacuje się, że w całej masie współcześnie produkowanego pojazdu od 18 do 20 kg stanowią kleje. Do budowy kampera czy przyczepy zużywa się ich wiele więcej, bo też buduje się je niczym z klocków LEGO.

Wraz z awansem nowoczesnych poszyć do budowy pojazdów turystycznych zmieniła się technika łączenia i uszczelniania konstrukcyjnych elementów. Jakkolwiek w połączeniach drewno/drewno nadal królują zszywki stolarskie, to już do łączenia materiałów różnego pochodzenia, a szczególnie poszyć przekładkowych, stosuje się kleje konstrukcyjne. Ich zadaniem, niezależnie od składu chemicznego, jest tworzenie połączeń przenoszących obciążenia.

Użycie klejów konstrukcyjnych przyspiesza produkcję struktur z udziałem kompozytów wzmocnionych włóknem szklanym poprzez umożliwienie sklejania takich
elementów bez kosztownej obróbki powierzchni. W efekcie otrzymuje się lżejszy produkt finalny (pojazd specjalny) i gwarancję niższych kosztów produkcji, przy wiele wyższej odporności konstrukcji na udary i zmęczenie. Klejone elementy są wyjątkowo trwałe, gdy poddać je wibracjom występującym w czasie eksploatacji pojazdów (kleje skutecznie utrudniają propagację wibracji). Częściowo zawdzięczamy to rozłożonym na całe złącze naprężeniom, gdyż nie spotykamy się tu ani z odkształceniami cieplnymi, ani ze spiętrzeniami naprężeń. Nie bez znaczenia są względy estetyczne. Złącza klejone pozwalają ukryć miejsce przejścia z jednego elementu na drugi, zwłaszcza wtedy, gdy są to elementy z różnych materiałów. Gwarancja połączeń i estetyka idzie dziś w parze z łatwością demontażu, bo już aplikacja materiałów wymaga doświadczenia, nierzadko poprzedzonego próbami i doświadczeniami.

Kompaktowy Kamper Roku 2014 powstaje niczym... Dodge Viper
Dwa brytyjskie magazyny – „Motorcaravan Motorhome Monthly” oraz „Which Motorhome” połączyły siły, aby wspólnie ogłosić zwycięzców w plebiscycie Motorhome of the Year Awards 2014. Jakkolwiek nagrody przyznano aż w dziewięciu kategoriach pojazdów turystycznych, to najbardziej lukratywną, bo w kategorii na najbardziej kompaktowy model, stanowiący kompromis między wyposażeniem i akceptowalną ceną, zdobył Pilote Aventura G600LA. Najpopularniejszy, bo w połowie zintegrowany kamper powstaje we francuskiej fabryce (w miejscowości La Limouzinière) Grupy Pilote, którą dzięki zaproszeniu dilera marki w Polsce (poznańskiej firmie CarGO!) odwiedziliśmy kilka miesięcy temu.

Większość klasycznych kamperów: z alkową sypialną nad kabiną, te w pełni zintegrowane i tzw. półintegrale (wspomniany Pilote Aventura G600LA), powstają zupełnie inaczej niż seryjnie produkowane auta. Przykładowo, w fabryce Audi podwieszone karoserie transportowane są na pewnym etapie produkcji nad przesuwającą się co 88 sekund linią montażową. Tyle czasu ma ekipa dwóch lub czterech pracowników na montaż kolejnych podzespołów do platformy samochodowej. Roboty, owszem wyręczają ludzi, ale głównie na etapie spawania, klejenia i łączeniem śrubami – wszędzie tam, gdzie jest to opłacalne. Inaczej jest w przypadku produkcji kamperów.

Te powstają niczym... Dodge Viper, jeden z najszybszych produkowanych seryjnie samochodów świata. Tak! Analogii jest tu dużo więcej, począwszy od faktu, że bolid jest dziełem ekipy, która ma na wykonanie każdego zadania dokładnie 45 minut. W fabryce Pilote każde zadanie wykonuje się w... 44 minuty. Dokładnie co tyle minut przestawia się pojazdy na kolejne stanowisko, począwszy od umocowania instalacji 230V, wyprowadzenia wiązek elektrycznych, umocowania zbiorników na wodę, przez etap montażu do ramy podłogi zabudowy mebli i wyposażenia (m.in. lodówki, ogrzewania postojowego), aż po przyklejenie ścian bocznych, tej tylnej i wreszcie dachu. Mniej więcej co trzy kwadranse francuski zakład opuszcza nowiutki kamper.

Budowa kampera to układanka z klocków
Przy produkcji kamperów za najbardziej odpowiedzialne połączenia odpowiadają śruby – nie inaczej wygląda mocowanie do ramy stelaża pasów

bezpieczeństwa dla pasażerów. Wkręty i zszywki stosuje się przy mniej wymagających połączeniach (np. mebli do ścianek zabudowy wnętrza). Za każdym niemal razem większość powierzchni traktuje się uprzednio masami klejącymi. Podobnie powstaje Viper, bo dzięki połączeniom „na klej”.

- To jak budowa z klocków LEGO – wyjaśnia Ralph Gilles, założyciel firmy z Detroit. – Każde dziecko wie, że najbardziej skomplikowana konstrukcja z klocków trzyma wszystkie tolerancje, o ile precyzyjnie je łączyłeś od samego początku. To proste i genialne, bo budując Vipera nie posługujemy się żadnymi przymiarami. Wystarczy sumiennie doklejać kolejne „klocki”...

Równie precyzyjnie powstają kampery. A wszystko zaczyna się od montażu podłogi zabudowy, która stanowi bazę dla mocowania rozlicznego wyposażenia i jednocześnie wzorzec prostoliniowego montażu ścian bocznych i tylnej, a w końcowym etapie także dachu. I tylko na tym etapie produkcji wykorzystuje się poziomicę (!). Dlaczego? Otóż gwarancję poprawnego montażu zapewniają połączenia klejone. Jak żadne inne dają możliwość powtórnego łączenia w przypadku błędu w montażu. Eliminują też problemy z pozycjonowaniem łączonych elementów.

Najbardziej wymagające konstrukcje, czyli poszycie kampera produkuje się w sposób wysoce zautomatyzowany. Za wytwarzanie płyt warstwowych (blacha/izolacja/sklejka) odpowiada maszyna, w której warstwy kleju są automatycznie i jednolicie aplikowane przez dysze natryskowe (klej wygrzewany jest w temperaturze 45° przez 10 minut). Płyta wędruje automatycznie na kolejne stanowisko, gdzie frezarka sterowana numerycznie wycina pożądanych kształtów formatki, a także otwory okienne i luków bagażowych.

Jak powstaje kamper
Pilote Aventura G600LA, jak większość kamperów klasycznych powstaje dzięki połączeniom klejonym














Październik 2014

Rafał Dobrowolski


Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi