Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





rynek

Konsolidacja rynku nie hamuje. Lista największych polskich dealerów samochodów TOP50 2011



21 marca ogłoszono po raz piąty listę największych polskich grup dealerskich i dealerów samochodów TOP50. Lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Podobne zestawienia są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata - m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy w Holandii.

Kolejny rekord wskaźnika konsolidacji rynku
Na podstawie list TOP50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W Polsce, rok 2011 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost tego wskaźnika - tym razem, o kolejne ponad 2 pkt. proc.: do 38,79 proc. W poprzednich 2 latach, w 2009 i 2010 r., wzrosty wskaźnika konsolidacji były nieco większe (odpowiednio - o 2,65 i 2,69 pkt. proc.), ale utrzymanie wzrostu konsolidacji na poziomie ponad 2 pkt. proc., trzeba uznać niewątpliwie za kontynuację dynamicznej konsolidacji rynku. Polski wskaźnik konsolidacji jest dzisiaj jednym z najwyższych wskaźników na europejskich rynkach dealerskich. Dodatkowo, tempo wzrostu konsolidacji, jakie notujemy w Polsce, jest zupełnie wyjątkowe i zdecydowanie odrębne od tego, co dzieje się obecnie na rozwiniętych europejskich rynkach dealerskich - na przykład na rynku brytyjskim, francuskim czy niemieckim - gdzie wskaźnik konsolidacji jest stabilny lub ulega nawet w ostatnich latach niewielkiemu obniżeniu.

Powody tak szybkiej konsolidacji polskiego rynku nie uległy w ostatnim roku zmianie. Nadal, najważniejszym z nich jest ponadprzeciętna sprawność sprzedażowa największych dealerów, połączona z aktywnością w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek. W kolejnych latach, nadal należy się spodziewać wzrostu wskaźnika, zwłaszcza w kontekście planowanych przejęć na rynku oraz pojawienia się na nim jako nowego gracza największej grupy dealerskiej Europy - Porsche Holding Salzburg. Jeśli w tym roku uda się jej zakończyć proces transakcji z firmą Magro, należącą obecnie do KPI Retail, to już ta transakcja spowoduje dalszy wzrost wskaźnika konsolidacji o około 1 pkt. proc. Ważnym zjawiskiem, które należy odnotować, i które w sposób oczywisty będzie zwiększać stopień konsolidacji, są powstające od pewnego czasu dealerskie konsorcja, powoływane dla wspólnego prowadzenia motoryzacyjnych biznesów. Przykładem takiego działania mogą być - powołane w roku 2011 - dwa śląskie konsorcja: Zięba - MM Cars oraz Pietrzak- Keller. Dziełem innego dealerskiego konsorcjum jest także, otwarty niedawno we Wrocławiu, największy w Polsce salon marki VW - Volkswagen Centrum Wrocław.

najwięksi dealerzy

Wyniki TOP50 powyżej średniej
Jak wiadomo, rok 2011 nie był szczególnie udany dla polskiego rynku sprzedaży aut, który zanotował spadek aż o 7,42 procenta. Przed spadkami nie uchroniły się też
firmy z listy TOP 50. Odnotowało je aż 28 firm z czołowej „50”, ale i tak ogólny wynik największych dealerów był o wiele lepszy od średniej dla całego rynku, bo spadek wyniósł „tylko” 2,75 pkt. proc. w stosunku do roku 2010. Co ciekawe, spośród dealerów, którzy znaleźli się na liście TOP50, 32 miało lepszy wynik sprzedaży niż średnia dla całego rynku, i jest to dokładnie taka sama ilość jak na liście 2010. Najwyższy zanotowany wzrost - 40,1 proc. to wynik warszawskiego dealera koreańskiej marki KIA - firmy AS Motors.

Nadal rozwija się też zjawisko wielomarkowości na polskim rynku dealerskim. Wskaźnik firm wielokoncernowych wśród dealerstw z najnowszego TOP50 uległ niewielkiemu zwiększeniu - z 74 do 78 proc., a w pierwszej „10” nadal nie ma - i pewnie już nigdy nie będzie - dealera sprzedającego samochody tylko jednej marki. Pierwszy taki dealer - Grupa Auto Wimar z Warszawy, zajmująca się dystrybucją marki Skoda, na obecnej liście znajduje się na 12. miejscu, a na całej liście znajdziemy zaledwie 11 firm, które sprzedają auta wyłącznie jednego koncernu. Z kolei wśród 5 firm, które po raz pierwszy znalazły się na liście TOP50, wszystkie prowadzą sprzedaż kilku marek w jednej lub więcej lokalizacjach.

Na liście TOP50 2011 nastąpiło tylko 6 zmian - o 3 mniej niż w roku 2010 i o 6 mniej niż w roku 2009. Świadczyć to może o pogłębiającej się z roku na rok stabilizacji wśród największych polskich firm dealerskich.

Zmiany na niższych stopniach podium
Patrząc na pierwszą „10” listy, warto zwrócić uwagę, że aż 6 dealerów z TOP10 zanotowało spadki sprzedaży. Niepodważalną pozycję lidera polskiego rynku

zajmuje ciągle Polska Grupa Dealerów. Jednak, po raz pierwszy od kilku lat, zanotowała ona w 2011 r. spadek sprzedaży - o 4,9 procent. Na pozostałych miejscach podium listy TOP50 nastąpiły zmiany. Po raz pierwszy w pięcioletniej historii listy TOP50, drugie miejsce straciła grupa dealerska Carservis, zepchnięta aż na 4. miejsce przez dwie grupy z Wielkopolski: Krotoski-Cichy i Bemo Motors. Grupa Krotoski-Cichy awansowała - zgodnie z przewidywaniami ekspertów - z 3. miejsca na 2., i zwiększyła swoją sprzedaż aż o 13,3 proc. - do 6250 sztuk samochodów. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z 3 przejęć, których dokonała grupa w roku 2011, kupując firmy Auto Centrum Tadeusz (VW, Skoda, Szczecin), Niedbała (Opel, Poznań) i Sobkol /Auto Unia (VW, Audi, Nadarzyn k/Warszawy). Na trzecim miejscu na liście znalazła się Grupa Bemo, z 14,6 proc. wzrostu i wynikiem łącznym 6075 sztuk sprzedanych aut. Wśród dealerów z pierwszej „10”, najwyższy wzrost sprzedaży uzyskała warszawska grupa Pol-Mot Auto, która ze znakomitym wynikiem (+23,6 proc.) awansowała na 5. miejsce listy. Czołowa „10” jest od kilku lat nadzwyczaj stabilna. W roku 2011, w TOP10 nastąpiła tylko jedna zmiana - poza pierwsza „10” wypadła grupa Magro, co raczej nie dziwi - szczególnie w obliczu tego, że w ubiegłym roku zajmowała się ona bardziej sprzedażą własnych aktywów do KPI Retail niż sprzedażą samochodów. Do pierwszej „10” awansowała za to po raz pierwszy Grupa PTH, z siedzibą główną w Toruniu - i to pomimo spadku sprzedaży rok do roku o ponad 9 proc.

Po raz kolejny, zwiększył się również udział TOP10 w sprzedaży całego rynku. W roku 2008 udział 10 największych dealerów wynosił 12,23 proc., rok później było to 14,14 proc., w roku 2010 wskaźnik ten wzrósł do 14,55 proc., a w roku 2011 osiągnął już poziom 15,75 proc. Jest to zatem kolejne potwierdzenie - postawionej już wcześniej - tezy, że główną rolę w procesach konsolidacyjnych, które tak dynamicznie przebiegają w Polsce, odgrywa właśnie kilkunastu największych dealerów.

Podsumowując wyniki listy TOP50 2011, należy przede wszystkim powtórzyć wniosek, że trwające permanentnie zjawisko konsolidacji rynku powodowane jest w równym stopniu fuzjami i przejęciami, jak i zdecydowanie lepszymi od przeciętnej rynkowej wynikami osiąganymi przez największych dealerów. Przy analizie listy z roku 2010 przewidywaliśmy, że sprzedaż 50 pierwszych dealerów na rynku, który liczy w Polsce około 1 tys. firm, może w ciągu 2-3 lat przekroczyć wskaźnik 40 proc. całości rynku. Wygląda na to, że granica ta zostanie osiągnięta już w roku 2012.

Pełna lista dealerów TOP 50
















Warte uwagi