Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





prezentacja

Dacia Duster – Zadymiarz z opcjonalnym napędem 4x4 za 50 tys. zł.



Dacia Duster – Zadymiarz z opcjonalnym napędem 4x4 za 50 tys. zł

W kwietniu 2010 r., tj miesiąc wcześniej niż zapowiadano, w polskich salonach pojawi się Dacia Duster. To już szósty model rumuńskiej marki, po Loganie, Sandero, Loganie MCV oraz modelach dostawczych Logan van i Logan pick-up, ale pierwszy samochód terenowy. Nowy model powstał na płycie podłogowej B0/Logan, ale ma wzmocnioną konstrukcję oraz w części wersji napęd na cztery koła.

Zewnętrzne cechy charakterystyczne modelu Duster to poszerzone błotniki, chromowany grill, masywny zderzak, wysoki prześwit, mocno zarysowane nadkola i osłony
nadwozia. Z kolei prześwit powyżej 200 mm oraz duże kąty najazdu (30°) i zjazdu (ponad 35°) zapowiadają dobre właściwości w nieutwardzonym terenie. Auto jest wielkości popularnych kompaktów – ma 4,31 m długości i 1,82 m szerokości oraz jest stosunkowo lekkie – wersja 4x2 waży 1 180 kg, a odmiana 4x4 o 100 kg więcej. Dzięki temu Duster powinien sprawdzić się tam, gdzie ciężkie terenówki zakopują się albo grzęzną, ale także w ruchu miejskim, tym bardziej że wysoka pozycja za kierownicą zapewnia dobry przegląd sytuacji dokoła. W kabinie nowa Dacia oferuje mniej więcej tyle miejsca co Logan. Bagażnik pozostał duży, ale nieco mniejszy – do 475 l, w zależności od wersji. Po złożeniu tylnej ławki można powiększyć go nawet do 1 600 l.

Nabywcy mają do wyboru trzy wersje wyposażenia: Duster, Ambiance i Laureate. W każdym aucie znajdziemy m.in.: dwie przednie poduszki gazowe, ABS, wspomaganie układu kierowniczego i 16-calowe stalowe obręcze kół. Wersja Ambiance oferuje ponadto m.in. boczne poduszki gazowe, centralny zamek z pilotem oraz elektrycznie opuszczane i podnoszone przednie szyby boczne. Wyposażenie najbogatszej wersji Laureate obejmuje ponadto m.in.: komputer pokładowy, stylizowane stalowe obręcze kół, klimatyzację (manualną), reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka boczne oraz klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia i dwukolorowe zderzaki (górna część w kolorze nadwozia).

Paleta silników obejmuje trzy jednostki o mocy 85 i 110 KM, znane z różnych modeli Renault. W obu przypadkach możemy wybrać „benzynę” 1.6 16V 110 KM oraz jednego z diesli. Dla napędu na jedną oś silnik 1.5 dCi 85 KM, a dla napędu 4x4 mocniejszą odmianę 1.5 dCi 110 KM. Standardowo napęd przenosi 5-biegowa przekładnia mechaniczna, ale w Dusterze 4x4 oferowana jest także 6-biegowa skrzynia mechaniczna – to pierwszy model Dacii z taką przekładnią. Producent nie podaje wielkości zużycia paliwa, a jedynie emisje dwutlenku węgla dla wersji z silnikami Diesla, które nie powinny przekraczać 140 g/km (4x2) i 150 g/km (4x4).

W odmianach z napędem 4x4 w dole kolumny kierownicy znajduje się przełącznik wyboru napędu. Dostępne są trzy tryby: Auto, Lock i 4x2. W pierwszym system

automatycznie rozkłada napęd na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności, za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego konstrukcji Nissana. Normalnie napędzane są jedynie przednie koła, a dopiero w razie przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności część napędu jest przenoszona na tylną oś. W ekstremalnych warunkach napęd jest rozdzielany równo pomiędzy obie osie. W trybie Lock następuje elektronicznie zablokowanie rozdziału napędu ze stałym 50-procentowym udziałem tylnej osi. Umożliwia to jazdę z niskimi prędkościami w warunkach słabej przyczepności, np. na sypkim piachu, „miękkiej” ziemi, błocie, czy śniegu. Z kolei w trybie 4x2 napędzana jest przednia oś. W praktyce ma sens jedynie w korkującym się ruchu miejskim, ze względu na specyfikę trybu Auto.

Duster produkowany jest w Rumunii, w należącej do koncernu Renault fabryce w Pitesti i początkowo trafi na rynki w Europie, Turcji, Algerii i Maroko. W 2011 roku ruszyć ma produkcja Brazylii w zakładach w Curitiba, gdzie produkuje się już Logan, Sandero i Sandero Stepway. Stamtąd nowy model dystrybuowany będzie na rynki Brazylii, Argentyny, Meksyku i Chile. Następnie rozpocznie się produkcja Dustera w Rosji, w moskiewskich zakładach Avtoframos. Na części rynków auto oferowane ma być pod marką Renault.

Ceny zaczynają się od 40 tys. zł dla wersji 4x2, czyli z napędem na jedną oś, i 50 tys. zł za odmianę 4x4. Niestety, na razie nie podano cen opcji. Dacia Duster będzie oferowana w Polsce w siedmiu kolorach nadwozia. Dilerzy zaczną przyjmować zamówienia jeszcze w pierwszej połowie marca br. na wersję z napędem na jedną oś oraz w drugiej połowie na odmianę 4x4. Na większości rynków w Europie auto objęte jest trzyletnią gwarancją z limitem 100 tys. km przebiegu.

Dotychczasowe modele Dacii bardzo dobrze radzą sobie z tłumieniem nierówności polskich dróg, zwłaszcza tych o gorszej nawierzchni, w tym polnych, pod warunkiem dość spokojnej jazdy z dopuszczalnymi przez przepisy prędkościami. Do czasu odbycia jazd próbnych nie sposób przewidzieć jak auto spisuje się w praktyce. Materiały wykończeniowe przypominają te z Sandero i przypuszczalnie są zbliżonej jakości. Jeśli wierzyć relacjom kolegów, którzy mieli widzieć Dustera jesienią w wyższych partiach rumuńskich Karpat, to Duster dobrze nadaje się do dość szybkiej jazdy po nierównych drogach. Ciekawe czy spowoduje zadymę?

Dacia Duster – Zadymiarz z opcjonalnym napędem 4x4 za 50 tys. zł Dacia Duster – Zadymiarz z opcjonalnym napędem 4x4 za 50 tys. zł Dacia Duster – Zadymiarz z opcjonalnym napędem 4x4 za 50 tys. zł














Kwiecień 2010

Tekst: Robert I. Bielecki
fot. Renault




POBIERZ NUMER




Warte uwagi