Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych,
zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj.
Dacia Duster – Zadymiarz z opcjonalnym napędem 4x4 za 50 tys. zł.
W kwietniu 2010 r., tj miesiąc wcześniej niż zapowiadano, w polskich salonach pojawi się Dacia Duster. To już szósty model rumuńskiej marki, po Loganie, Sandero, Loganie MCV oraz modelach dostawczych Logan van i Logan pick-up, ale pierwszy samochód terenowy. Nowy model powstał na płycie podłogowej B0/Logan, ale ma wzmocnioną konstrukcję oraz w części wersji napęd na cztery koła.
Zewnętrzne cechy charakterystyczne modelu Duster to poszerzone błotniki, chromowany grill, masywny zderzak, wysoki prześwit, mocno zarysowane nadkola i osłony
nadwozia. Z kolei prześwit powyżej 200 mm oraz duże kąty najazdu (30°) i zjazdu (ponad 35°) zapowiadają dobre właściwości w nieutwardzonym terenie. Auto jest wielkości popularnych kompaktów – ma 4,31 m długości i 1,82 m szerokości oraz jest stosunkowo lekkie – wersja 4x2 waży 1 180 kg, a odmiana 4x4 o 100 kg więcej. Dzięki temu Duster powinien sprawdzić się tam, gdzie ciężkie terenówki zakopują się albo grzęzną, ale także w ruchu miejskim, tym bardziej że wysoka pozycja za kierownicą zapewnia dobry przegląd sytuacji dokoła. W kabinie nowa Dacia oferuje mniej więcej tyle miejsca co Logan. Bagażnik pozostał duży, ale nieco mniejszy – do 475 l, w zależności od wersji. Po złożeniu tylnej ławki można powiększyć go nawet do 1 600 l.
Nabywcy mają do wyboru trzy wersje wyposażenia: Duster, Ambiance i Laureate. W każdym aucie znajdziemy m.in.: dwie przednie poduszki gazowe, ABS, wspomaganie układu kierowniczego i 16-calowe stalowe obręcze kół. Wersja Ambiance oferuje ponadto m.in. boczne poduszki gazowe, centralny zamek z pilotem oraz elektrycznie opuszczane i podnoszone przednie szyby boczne. Wyposażenie najbogatszej wersji Laureate obejmuje ponadto m.in.: komputer pokładowy, stylizowane stalowe obręcze kół, klimatyzację (manualną), reflektory przeciwmgłowe, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka boczne oraz klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia i dwukolorowe zderzaki (górna część w kolorze nadwozia).
Paleta silników obejmuje trzy jednostki o mocy 85 i 110 KM, znane z różnych modeli Renault. W obu przypadkach możemy wybrać „benzynę” 1.6 16V 110 KM oraz jednego z diesli. Dla napędu na jedną oś silnik 1.5 dCi 85 KM, a dla napędu 4x4 mocniejszą odmianę 1.5 dCi 110 KM. Standardowo napęd przenosi 5-biegowa przekładnia mechaniczna, ale w Dusterze 4x4 oferowana jest także 6-biegowa skrzynia mechaniczna – to pierwszy model Dacii z taką przekładnią. Producent nie podaje wielkości zużycia paliwa, a jedynie emisje dwutlenku węgla dla wersji z silnikami Diesla, które nie powinny przekraczać 140 g/km (4x2) i 150 g/km (4x4).
W odmianach z napędem 4x4 w dole kolumny kierownicy znajduje się przełącznik wyboru napędu. Dostępne są trzy tryby: Auto, Lock i 4x2. W pierwszym system
automatycznie rozkłada napęd na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności, za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego konstrukcji Nissana. Normalnie napędzane są jedynie przednie koła, a dopiero w razie przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności część napędu jest przenoszona na tylną oś. W ekstremalnych warunkach napęd jest rozdzielany równo pomiędzy obie osie. W trybie Lock następuje elektronicznie zablokowanie rozdziału napędu ze stałym 50-procentowym udziałem tylnej osi. Umożliwia to jazdę z niskimi prędkościami w warunkach słabej przyczepności, np. na sypkim piachu, „miękkiej” ziemi, błocie, czy śniegu. Z kolei w trybie 4x2 napędzana jest przednia oś. W praktyce ma sens jedynie w korkującym się ruchu miejskim, ze względu na specyfikę trybu Auto.
Duster produkowany jest w Rumunii, w należącej do koncernu Renault fabryce w Pitesti i początkowo trafi na rynki w Europie, Turcji, Algerii i Maroko. W 2011 roku ruszyć ma produkcja Brazylii w zakładach w Curitiba, gdzie produkuje się już Logan, Sandero i Sandero Stepway. Stamtąd nowy model dystrybuowany będzie na rynki Brazylii, Argentyny, Meksyku i Chile. Następnie rozpocznie się produkcja Dustera w Rosji, w moskiewskich zakładach Avtoframos. Na części rynków auto oferowane ma być pod marką Renault.
Ceny zaczynają się od 40 tys. zł dla wersji 4x2, czyli z napędem na jedną oś, i 50 tys. zł za odmianę 4x4. Niestety, na razie nie podano cen opcji. Dacia Duster będzie oferowana w Polsce w siedmiu kolorach nadwozia. Dilerzy zaczną przyjmować zamówienia jeszcze w pierwszej połowie marca br. na wersję z napędem na jedną oś oraz w drugiej połowie na odmianę 4x4. Na większości rynków w Europie auto objęte jest trzyletnią gwarancją z limitem 100 tys. km przebiegu.
Dotychczasowe modele Dacii bardzo dobrze radzą sobie z tłumieniem nierówności polskich dróg, zwłaszcza tych o gorszej nawierzchni, w tym polnych, pod warunkiem dość spokojnej jazdy z dopuszczalnymi przez przepisy prędkościami. Do czasu odbycia jazd próbnych nie sposób przewidzieć jak auto spisuje się w praktyce. Materiały wykończeniowe przypominają te z Sandero i przypuszczalnie są zbliżonej jakości. Jeśli wierzyć relacjom kolegów, którzy mieli widzieć Dustera jesienią w wyższych partiach rumuńskich Karpat, to Duster dobrze nadaje się do dość szybkiej jazdy po nierównych drogach. Ciekawe czy spowoduje zadymę?