Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Test

Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych



Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych

Kompaktowa Skoda rzadko u kogo wygrywa w kwestii designu, za to zdobywa uznanie w obszarze funkcjonalności. Model Scout to auto tylko stylizowane na terenowego wszędołaza, ponieważ, w odróżnieniu od Octavii Scout, nie ma napędu 4×4.

Odmienność wersji Scout od zwykłego Roomstera widać już na pierwszy rzut oka. Stylizacyjny pakiet Scouta zawiera plastikowe osłony dolnej części
zderzaków oraz nadkoli i drzwi, chroniąc karoserię przed zadrapaniami, gdy przyjdzie nam ochota na przejażdżkę szutrowym czy piaszczystym duktem albo wypad na trawę. Jedynie umieszczone nisko w narożu zderzaka lampy halogenów, a zwłaszcza ich płaskie klosze, wydają się zbyt wyeksponowane na ewentualne uszkodzenia. Tu lepszym rozwiązaniem byłyby jeszcze głębiej osadzone, okrągłe lampy. Srebrzysta osłona pod tylnym zderzakiem może i obiecuje nieco więcej, ale to tylko atrapa.

Scout otrzymuje w standardzie 16-calowe alufelgi i niskoprofilowe opony. Dodaje to z pewnością szyku na asfalcie, ale kłóci się z pseudoterenowym charakterem pojazdu. Komfort na wybojach zdecydowanie mniejszy, a aluminiową obręcz dużo łatwiej (i kosztowniej) uszkodzić np. na szutrowej drodze. Dla chętnych są też nawet opcjonalne 17 calówki. Nasz egzemplarz szczęśliwie jeździł obuty jeszcze w zimówki na stalowych felgach 15 calowych, dzięki czemu mogliśmy wczuć się w rolę biwakowiczów i bez strachu udać poza ubite dukty. Tam przydała się też jedyna cecha faktycznie zbliżająca Scouta w kierunku aut uterenowionych, mianowicie zwiększony o około 4,5 cm prześwit. Niby to niewiele, ale poza drogą liczą się każde centymetry, które mogą uchronić przed przytarciem podwozia o różne offroadowe niespodzianki. Podwyższone nadwozie nie wpłynęło przy tym na odczuwalne pogorszenie prowadzenia na asfalcie. Tu Roomstera zawsze wspierał spory rozstaw osi, a do tego zawieszenie zestrojone jest dość sztywno, dzięki czemu Skoda nie przechyla się na zakrętach i dobrze trzyma nadany jej kierunek jazdy, chyba że zaliczymy jakąś większą dziurę czy nierówność – wtedy jednak Roomster wyraźnie wymaga mocnego trzymania kierownicy i ewentualnej korekty.

Do napędu naszego egzemplarza Roomstera Scout posłużył silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM. Scout może być też napędzany mniejszym silnikiem 1,4 jak i jednostkami wysokoprężnymi 1,4 i 1,9 TDI. Silnik 1,6 daje sobie z Roomsterem radę i sprawnie rozpędza auto zarówno w ruchu miejskim, jak i na trasie. Dynamiczna jazda wymaga jednak dość zdecydowanego naciśnięcia pedału gazu, co odbija się na większym spalaniu i wzroście hałasu – zwłaszcza, gdy zbliżymy się do 4 tys. obrotów. W ruchu miejskim Roomster Scout z takim silnikiem zużyje około 9 litrów benzyny na 100 km. Równa i raczej spokojna jazda poza miastem oznaczać będzie konieczność przeznaczenia około 6-6,5 litrów paliwa na każde 100 km. Podczas naszych jazd, odbywanych w mieszanych warunkach Skoda zużywała średnio 7,4-7,6 l Pb95/100 km.

Po zmianach stylistycznych z zewnątrz, można by spodziewać się co najmniej kilku takich zmian również w środku. Tymczasem otwierając drzwi zobaczymy dobrze znane wnętrze zwykłego

Roomstera. Jedyne co wyróżnia wersję Scout to wzór tapicerki Onyx jako wyposażenie standardowe. Reszta po staremu – może i nudno i smutno, ale funkcjonalnie i przestronnie. Miejsca jest dość w zasadzie wszędzie i szkoda tylko, że przednie fotele nie zapewniają wygody podróżowania. Siedziska są zbyt krótkie, a do tego nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego. Chcąc ostrzej pokonać zakręt kierowca musi zaprzeć się nogami, a i tak biodra wyraźnie się przesuną. Z tyłu jest dużo ciekawiej i lepiej. Układ foteli VarioFlex to w tej klasie rzecz wyjątkowa – trzy niezależne fotele można dowolnie składać, przesuwać, pochylać albo w całości po prostu wyjąć, powiększając przestrzeń bagażową do 1780 litrów. Oczywiście miejsce środkowe nie zapewni wygody takiej, jak dwa skrajne miejsca, stąd najlepiej sprawdza się w roli...stolika z podłokietnikami. A gdy je całkiem wyjmiemy, to można nawet przesunąć boczne fotele lekko do środka, co jeszcze bardziej zwiększy wygodę dwójki pasażerów z tyłu. Do tego liczne schowki i rozwiązania ułatwiające utrzymanie porządku w bagażniku zwiększają użytkowe walory auta. Ale to wszystko mamy też przecież w zwykłej wersji Roomstera. Trochę szkoda, że projektanci nie poszli za ciosem i zmieniony design zewnętrzny nie znalazł jakiegoś odzwierciedlenia wewnątrz. Owszem, można zrobić to samemu np. fundując sobie szklany dach który idealnie doświetli całe wnętrze, a pasażerom tylnych siedzeń pozwoli na obserwowanie nie tylko otoczenia z boku i przodu auta (w czym pomaga wyżej umieszczona kanapa i niska linia okien), ale także i nieboskłonu – dzieciakom na pewno się to spodoba.

Seryjne wyposażenie Roomstera Scout zbliżone jest do wersji Style w zwykłym Roomsterze i obejmuje m.in.: cztery poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie kierownicy, dwupłaszczyznową regulację kierownicy (powyższe funkcje to standard w każdym Roomsterze), oraz dodatkowo półautomatyczną klimatyzację, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby z przodu. W odróżnieniu od zwykłego Roomstera, Scout otrzymuje też bez dopłaty reflektory przeciwmgielne, przyciemniane szyby tylne i relingi dachowe, które poza walorem użytkowym mają też wyraźne znaczenie wizualne – bez nich Roomster wygląda po prostu źle. Za inne elementy wyposażenia, jak np. radio czy układ ESP trzeba już dopłacić. Lista wyposażenia dodatkowego dość okazała, ale i kosztowna. Np. dach panoramiczny – 2500 zł, elektryczne szyby z tyłu – 750 zł. Dobrze, że system VarioFlex jest w standardzie, a dopłaty wymaga jedynie możliwość tworzenia stolika – 150 zł, ale już np. podłokietnik ze schowkiem za 600 zł, schowek na okulary za 100 zł czy siatki do bagażnika za 250 zł to co najmniej „drogawo” – ale cóż, taka to już ogólna tendencja w wyposażaniu samochodów.

Roomster Scout z benzynowym silnikiem 1.6 16V kosztuje w standardzie 62 400 zł. Wersja z automatyczną skrzynią jest o 4500 zł droższa. Podobnie wyposażona wersja Style zwykłego Roomstera kosztuje 5 500 zł mniej. Scout z jednostką wysokoprężną to niestety wydatek 65 500 zł (1.4 TDI) i 68 500 zł (1.9 TDI) – co ciekawe, rok modelowy 2008 jest tu sporo tańszy, niż wskazywały to cenniki z roku 2007.

Znając cechy Octavii Scout spodziewaliśmy się, że w przypadku Roomstera z takim oznaczeniem otrzymamy jednak nieco więcej. Oczywistym rozczarowaniem jest brak napędu 4x4. Z takim napędem i może jeszcze ciut wyższym zawieszeniem Roomster mógłby się stać prawdziwie rekreacyjnym wszędołazem, któremu niestraszne byłyby boczne drogi, czy wyprawa na plażę. W języku młodych, aktywnych ludzi, do których adresowany był Scout można powiedzieć, że Skoda zachowała się pozersko i elementami stylistycznymi tylko ściemnia, co to potrafi. Czy jednak delikatnie podwyższone zawieszenie, kilka elementów wyposażenia i plastikowe osłony warte są dopłaty? To pozostawiamy już do rozstrzygnięcia naszym czytelnikom, a my czekamy na prawdziwie skautowskiego Roomstera.

Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych Skoda Roomster Scout 1.6 16V - pozer dla lekko aktywnych














Sierpień 2008

Mirosław Ganiec






Warte uwagi