Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ





świat rajdów

Pucharowa przymiarka - Peugeot 207 RC Rallye



Pucharowa przymiarka - Peugeot 207 RC Rallye

Peugeot to jeden z najbardziej utytułowanych producentów w historii rajdów samochodowych. W połowie lat 80. francuska marka nie miała sobie równych, zdobywając B-grupowym modelem 205 T16 dwa tytuły mistrzowskie w kategorii producentów i kierowców. Po ponad dekadzie wróciła ona do rywalizacji z 206 WRC – samochodem, który zapewnił ekipie z Velizy powrót na rajdowy Olimp. Ale sportowa aktywność Peugeota to nie tylko auta z najwyższej półki. To także rajdówki dla początkujących, mniej zamożnych kierowców. Właśnie dla nich stworzono model 207 RC Rallye, który już niebawem wyjedzie na rajdowe trasy. Być może zagości również w Polsce.

Peugeot od dawna starał się pamiętać nie tylko o kierowcach walczących w najbardziej prestiżowych cyklach, ale i o lokalnej arenie. Prawdziwym gestem w stronę mniej zamożnych,
prywatnych zawodników było pojawienie się w połowie lat 90. modelu 106 Rallye, w pełni przygotowanego przez Peugeot Sport. Taką rajdówką ćwiczył swoje umiejętności m.in. dawny król asfaltów Gilles Panizzi. Niebawem narodziła się idea markowego challenge’u, rozgrywanego wówczas przede wszystkim we Francji i Wielkiej Brytanii. To właśnie za kierownicami pucharowych 106-ek rajdowe szlify zdobywali m.in. Richard Burns, Francois Delecour, Alexandre Bengue, Daniel Sola czy nawet Sebastien Loeb.

W Polsce pucharowe Peugeoty 106 XS pojawiły się w 1998 r., natychmiast robiąc furorę wśród młodych kierowców. Ówczesna rywalizacja w kompaktowych Peugeotach nie miała jeszcze sformalizowanego charakteru, a była raczej próbą sondowania przez Peugeot Polska możliwości zorganizowania markowego cyklu w ramach RSMP. N-grupowe auta spisały się bez zarzutu i już w sezonie 1999 krajowe odcinki specjalne były areną zmagań pierwszego polskiego Rajdowego Pucharu Peugeota.

Po zakończeniu kariery wysłużonej już 106-tki Peugeot Sport przygotowało nowiutką, pucharową 206-tkę, która w całej Europie śmigała po trasach rajdów, przez siedem lat wychowując kolejne pokolenie rajdowców. Jednak od zniknięcia modelu 206 z taśm produkcyjnych koncernu oficjalne organizowanie pucharu dla tego modelu jest marketingowo nieuzasadnione.

W 2006 r. na rynek wjechała 207-ka i chociaż doskonale radzi sobie w wyczynowych odmianach S2000 czy THP, to dopiero teraz doczekała się rajdowej wersji przeznaczonej dla amatorów ze zdecydowanie mniejszymi budżetami. Rajdówka na początku przyszłego roku otrzyma homologację w klasie R3, ale w odróżnieniu od głównych przedstawicieli nowej kategorii, nie jest napędzana silnikiem atmosferycznym o pojemności 2 litrów. Peugeot postawił na model RC, wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 1,6 z regulaminową zwężką wynoszącą 28 mm. Jest to jednostka opracowana we współpracy z BMW. Po stosownym przygotowaniu oprogramowania w Peugeot Sport motor osiąga moc 180 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm.

Dział sportowy nie będzie zajmował się sprzedażą gotowych rajdówek, ograniczając się do przygotowania tzw. kitów. W skład zestawu wejdzie karoseria wraz ze wspawaną klatką

bezpieczeństwa, 6-biegowa, kłowa skrzynia biegów, komputer sterujący pracą silnika oraz kompletne zawieszenie Peugeot Sport przeznaczone na nawierzchnię asfaltową. Dostępne będzie również zawieszenie szutrowe. Oznacza to, że zawodnik tak naprawdę będzie musiał dysponować jedynie silnikiem modelu 207 RC, naturalnie wraz ze stosownymi dokumentami.

W przyszłym roku we Francji zostanie uruchomiony rajdowy program Le Volant 207, składający się z ośmiu rund – czterech rozgrywanych na asfalcie i czterech na szutrach. Peugeot Sport liczy na sprzedaż około 40 kitów i spory udział załóg w nowym challenge’u. Dla zawodników przygotowano odpowiednią pulę nagród – zwycięzca każdej rundy otrzyma 7000 euro, a mistrz sezonu – czek na 10 tys. euro.

Czy dzięki modelowi 207 RC Rallye Puchar Peugeota wróci na polskie odcinki specjalne? O tym prawdopodobnie zadecyduje rynek. Wszystko będzie zależało od zainteresowania zawodników oraz ich budżetów. Za bazowy kit trzeba bowiem zapłacić 20 500 euro netto. Kolejne 5000 euro netto kosztuje szutrowe zawieszenie. Francuska firma zapewnia, że dołożyła wszelkich starań, aby koszty zakupu, przygotowania i eksploatacji rajdówki były jak najniższe. Rajdowy 207 RC kosztuje mniej niż poprzednik – 206 XS. Andrzej Nosiński z Peugeot Polska podkreśla, że firma poprzez swoją sieć w całej Europie może nawet służyć pomocą w poszukiwaniu używanych 207 RC, będących bazą do zbudowania rajdówki. Szanse, aby Rajdowy Puchar Peugeota ruszył już w przyszłym sezonie są niewielkie. Jednak znając zapał do nowinek, wśród naszych rajdowców należy się spodziewać, że przynajmniej jeden egzemplarz 207 RC Rallye pojawi się na trasach RSMP 2009.

Pucharowa przymiarka - Peugeot 207 RC Rallye














Styczeń 2009

Tekst: Borys Czyżewski
Foto: Peugeot




POBIERZ NUMER




Warte uwagi