Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Technika

Oprogramowanie Bosch ESI[tronic] 2.0



Bosch ESI[tronic] 2.0

Bosch ESI[tronic] 2.0 to kompleksowe oprogramowanie do serwisowania, diagnostyki i napraw pojazdów, które znacznie ułatwia rozwiązywanie problemów w warsztacie, udostępniając harmonogramy przeglądów okresowych, instrukcje napraw i schematy elektryczne. W ostatnim czasie firma Bosch zmieniła nieco model licencjonowania wspomnianego oprogramowania, dzięki czemu może ono jeszcze lepiej spełniać wymagania warsztatów, a tym samym oczekiwania klientów.

Profesjonalna naprawa i obsługa współczesnych pojazdów wymaga korzystania ze specjalistycznych programów, takich jak Bosch ESI[tronic] 2.0, który daje dostęp do dokumentacji technicznej, z możliwością wyboru modułów

zawierających informacje o określonej tematyce. Pozwala to dostosowywać zakres oprogramowania do faktycznych potrzeb serwisów i najczęściej wykonywanych napraw. Program Bosch ESI[tronic] 2.0 zawiera obecnie dane dotyczące ponad 90 000 pojazdów około 150 marek. Nadążanie za nowościami wprowadzanymi przez producentów samochodów umożliwiają automatyczne aktualizacje wszelkich danych dotyczących nowych modeli pojazdów. Warto również dodać, że niedawno zmieniono model licencjonowania oprogramowania Bosch ESI[tronic] 2.0, co ma docelowo ułatwić warsztatom pobieranie i gromadzenie danych potrzebnych do konkretnych czynności serwisowych. W przyszłości będzie można wybierać spośród trzech pakietów ESI[tronic]: Diagnostic, Advanced i Master.

Pakiet ESI[tronic] Diagnostic oferuje wprowadzenie do wykorzystania systemów testujących i diagnostycznych Bosch w profesjonalnej diagnostyce, serwisowaniu i pracach naprawczych pojazdów. Zawiera wszystkie niezbędne informacje techniczne o pojazdach oraz zainstalowanych w nich komponentach i jednostkach sterujących. Centralnym elementem pakietu jest diagnostyka jednostki sterującej. Zawiera listę wszystkich jednostek sterujących, pokazuje przegląd wszystkich zapisanych wartości przebiegu, wszelkie zarejestrowane kody błędów i rzeczywiste wartości. Inżynier mechatronik w warsztacie może przeprowadzać automatyczne testy, kalibrować czujniki, usuwać kody błędów i resetować interwały serwisowe. Katalog części zamiennych zapewnia dostęp do wszystkich części zamiennych
dostarczanych przez firmę Bosch oraz do informacji serwisowych i instrukcji montażu. Aby móc diagnozować i naprawiać nawet najbardziej skomplikowane usterki, pakiet ESI[tronic] Diagnostic oferuje również bazę danych, w której zebrano niedomagania często spotykane w poszczególnych modelach pojazdów podczas codziennej praktyki warsztatowej. Jeśli podczas diagnozy taka usterka zostanie wykryta, to program ESI[tronic] zaleci technikowi rozwiązanie naprawcze, które sprawdziło się już w przypadku innych warsztatów.

Z kolei pakiet ESI[tronic] Advanced, oprócz funkcji diagnostycznych, zawiera instrukcje i podręczniki wydawane przez firmę Bosch i producentów samochodów, z wytycznymi dotyczącymi diagnostyki i napraw, wartościami docelowymi, schematami obwodów i opisami funkcjonalnymi. Pakiet Advanced posiada również funkcję Connected Repair. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące pojazdu klienta, pochodzące z biura i wyposażenia warsztatu, mogą zostać połączone z danymi klienta i pojazdu, wynikami diagnostycznymi, protokołami badań i zdjęciami dokumentacyjnymi, a następnie uporządkowane i zapisane. Ponadto warsztat może uzupełnić pakiet ESI[tronic] Advanced o schematy obwodów dla systemów komfortu lub plany serwisowe i informacje z pakietu ESI[tronic] Master. Ten ostatni, oprócz funkcji oferowanych przez pakiet ESI[tronic] Advanced, zawiera schematy obwodów dla systemów komfortu, plany serwisowania i bardziej szczegółowe informacje. Inżynier mechatronik może wywołać plany obwodów dla zarządzania silnikiem, komfortu i systemów autobusowych, a także informacje o lokalizacji komponentów. Szczegółowe plany serwisowe zawierają listę wszystkich kroków, części zamiennych i wartości docelowych, które są potrzebne do profesjonalnego serwisowania i naprawy zgodnie ze specyfikacjami producentów samochodów.

Poza tym przewidziano jeszcze kilka specjalistycznych pakietów, takich jak: ESI[tronic] Diesel (oferuje niezbędną wiedzę techniczną, z instrukcjami napraw, schematami i wykazami części do napraw silników wysokoprężnych), ESI[tronic] Electric (dostarcza na bieżąco aktualizowanych informacji o stale rosnącej liczbie komponentów elektrycznych montowanych w nowoczesnych pojazdach), ESI[tronic] Truck (zawiera informacje o pojeździe, dane diagnostyczne, instrukcje konserwacji, schematy obwodów i katalogi części zamiennych do pojazdów użytkowych) oraz ESI[tronic] Off-Highway (przeznaczony dla warsztatów, które obsługują i naprawiają maszyny rolnicze i budowlane oraz silniki stacjonarne).






Pisząc o oprogramowaniu Bosch ESI[tronic] 2.0 trzeba poruszyć jeszcze jedną, bardzo istotną obecnie kwestię. Mianowicie, w celu ochrony systemu elektronicznego pojazdu wielu producentów stosuje w swoich najnowszych modelach indywidualne rozwiązania o różnych wymaganiach i koncepcjach dostępu. W rezultacie warsztaty mają niejako związane ręce i często mogą wykonywać jedynie bierną diagnostykę, obejmującą na przykład tylko odczytanie kodów usterek. Aktywna diagnostyka, taka jak chociażby kalibracja systemów wspomagania kierowcy, w pewnych okolicznościach może być już niewykonalna. Co więcej, problem może stanowić nawet zresetowanie wskaźników serwisowych. Taka sytuacja stanowi duże wyzwanie techniczne i organizacyjne dla warsztatów samochodowych, szczególnie tych niezależnych i wielomarkowych. Dlatego firma Bosch, w ramach swojego programu ESI[tronic] 2.0, opracowała centralne, zintegrowane i ustandaryzowane rozwiązanie Secure Diagnostic Access (SDA), które umożliwia bezpośredni dostęp do zabezpieczonych danych w pojazdach różnych marek. Na początek SDA obejmuje samochody Volkswagena, Audi, Seata i Škody. Zakres marek będzie jednak stale rozszerzany. W tym celu Bosch jest w bliskim kontakcie z poszczególnymi producentami aut, aby na czas wprowadzać fabryczne rozwiązania do SDA.

Bosch ESI[tronic] 2.0
















Podziel się:




Grudzień 2021

Zdjęcia: Bosch

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi