Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Historia

IKA/Renault Torino - Duma argentyńskiej motoryzacji


Mariusz Barański


IKA/Renault Torino

W drugiej połowie lat 60. w nienależącej do motoryzacyjnych potęg Argentynie rozpoczęto produkcję samochodu, który mógłby z powodzeniem stanowić ozdobę gamy niejednego europejskiego producenta. Auto wytwarzane najpierw pod marką IKA, a następnie Renault i noszące włoskobrzmiącą nazwę Torino szybko zyskało w swojej ojczyźnie wyjątkowy status i z czasem zaczęło być traktowane jako część narodowego dziedzictwa.

Popyt na samochody można zaspokajać dzięki importowi z innych państw, ale zdecydowanie lepszą inicjatywą jest rozwinięcie krajowego przemysłu motoryzacyjnego i produkowanie aut na miejscu. Uprzednio warto jednak nawiązać współpracę z jakimś doświadczonym zagranicznym
producentem, który pomoże rozkręcić całe przedsięwzięcie. Taki właśnie pomysł na początku lat 50. postanowił wcielić w życie rząd Argentyny. Plan zakładał zawarcie stosownej umowy z jedną z marek pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Wytwarzane tam samochody były bowiem Argentyńczykom dobrze znane z racji dużej skali importu. W 1951 roku wysłano więc do USA delegację, która miała za zadanie spotkać się z przedstawicielami tamtejszych firm motoryzacyjnych i przeprowadzić negocjacje dotyczące budowy zakładu produkcyjnego w Ameryce Południowej. Niestety, potentaci tacy jak Ford, Chrysler i General Motors odrzucili propozycję uznając argentyński rynek za zbyt mały i w konsekwencji niewystarczająco dochodowy, aby było sens otwierać tam lokalną wytwórnię. Zainteresowanie tematem wykazała jedynie niewielka firma Kaiser, która wówczas słabo radziła sobie w USA i w ofercie złożonej przez Argentyńczyków upatrywała możliwości poprawy swojej sytuacji. Obie strony doszły do porozumienia i w styczniu 1955 roku podpisały umowę, na mocy której powstała firma IKA (skrót od Industrias Kaiser Argentina). Dwa miesiące później w mieście Santa Isabel rozpoczęto budowę fabryki nowoutworzonego przedsiębiorstwa. W kwietniu 1956 roku wyjechało z niej pierwsze auto, a był nim Jeep CJ (w 1953 roku Kaiser przejął bowiem firmę Willys-Overland, czyli producenta Jeepa). Wkrótce dołączyły do niego inne modele o terenowym i użytkowym charakterze. Nie zamierzano się jednak ograniczać wyłącznie do tego typu pojazdów, dlatego w 1958 roku gamę wzbogacono o wielką limuzynę noszącą nazwę Kaiser Carabela. Rok później nawiązano współpracę z Renault, dzięki czemu w Santa Isabel zaczęto produkować zgrabne Dauphine. Z kolei w 1960 roku ofertę uzupełniła IKA Bergantin, czyli nieco zmodyfikowana Alfa Romeo 1900.

Nie ma co ukrywać, że wspomniane wyżej modele były głęboko zakorzenione w estetyce lat 50. i na początku kolejnej dekady wyglądały przestarzale. Stało się to szczególnie widoczne w 1962 roku, kiedy na argentyńskim rynku pojawiły się trzy nowoczesne, przeznaczone specjalnie dla tamtejszych klientów

samochody: Ford Falcon, Chevrolet 400 i Valiant V-200 (produkt General Motors). IKA nie miała wtedy w portfolio niczego, co mogłoby z nimi skutecznie rywalizować. Postanowiono więc znaleźć kolejnego sojusznika, który będzie dysponował odpowiednim modelem i wyrazi chęć wytwarzania go w Santa Isabel. Ostatecznie wybór padł na przedsiębiorstwo AMC (American Motors Corporation). W rezultacie, po zaakceptowaniu warunków współpracy i podpisaniu umowy, w Argentynie rozpoczęto produkcję Ramblerów Classic i Ambassador (marka Rambler należała do AMC). Obydwa auta były jednak nieco większe niż wspomniane wcześniej propozycje Forda, Chevroleta i GM-u, przez co nie stanowiły dla nich bezpośredniej konkurencji. IKA potrzebowała więc czegoś mniejszego. Przy okazji zależało jej na tym, aby był to niezależny model, korzystający z amerykańskiej bazy i mający europejski styl. Dzięki kooperacji z AMC takie marzenie wkrótce stało się realne. W 1964 roku w USA zadebiutował bowiem Rambler American trzeciej generacji, który wydawał się doskonałym punktem wyjścia dla nowego samochodu IKA. Wystarczyło więc ustalić szczegóły całego przedsięwzięcia i uzyskać aprobatę AMC. Rozmowy zakończyły się sukcesem i w rezultacie dwa egzemplarze Americana - sedan i coupé - zostały wysłane do Włoch w celu zmiany stylizacji na bardziej europejską. Zadania podjęło się biuro projektowe Pininfarina, czyli specjaliści z najwyższej półki. Modyfikacje objęły przednią i tylną partię nadwozia oraz wnętrze. Od oryginału auto różniło się także wydłużonym o około 2,5 cm rozstawem osi oraz zwiększoną sztywnością karoserii. Poza tym zastosowano w nim inne jednostki napędowe i zawieszenie.

Tym sposobem powstała IKA Torino, której prezentacja odbyła się 30 listopada 1966 roku na torze wyścigowym w Buenos Aires. W premierowym pokazie uczestniczyły trzy samochody: sedan oznaczony liczbą 300 oraz coupé w dwóch wersjach silnikowych oznaczone jako 380 i 380 W. Bez względu na liczbę drzwi Torino zwracało uwagę eleganckim, przyjemnym dla oka nadwoziem mierzącym 472 cm długości, 178 cm szerokości i nieco ponad 140 cm wysokości. Pod maską każdego auta znajdował się sześciocylindrowy rzędowy silnik. Sedan otrzymał jednostkę Tornado Interceptor 181 o pojemności skokowej 2965 cm3 i mocy 117 KM, którą zasilał gaźnik Holley 2300 C. Coupé w odmianie 380 posiadało natomiast silnik Tornado Superpower 230 o pojemności skokowej 3770 cm3 i mocy 155 KM, także z gaźnikiem Holley 2300 C. Topowe 380 W również wyposażono w jednostkę Tornado Superpower 230, ale w tym przypadku jej moc wynosiła 176 KM, a zasilanie realizowały trzy podwójne gaźniki Weber 45 DCOE 17. W obu coupé zamontowano 4-biegową przekładnię obsługiwaną lewarkiem w podłodze, z kolei sedana zaopatrzono w przekładnię 3-biegową z dźwignią przy kierownicy. Napęd przenoszony był zawsze na tylne koła. Przednie zawieszenie samochodu zostało oparte na wahaczach poprzecznych i bazowało na konstrukcji stosowanej w Ramblerze Classic uzupełnionej o stabilizator poprzeczny. Tylne zawieszenie mające postać sztywnej osi współpracującej z systemem drążków reakcyjnych i sprężynami śrubowymi pochodziło natomiast z IKA Bergantin.






Produkcja Torino rozpoczęła się na dobre w 1967 roku i trwała przez piętnaście kolejnych lat. Na przestrzeni tego czasu auto było wielokrotnie modernizowane, zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym. Przy okazji zmianie ulegały oznaczenia poszczególnych wersji. Modyfikacje zewnętrzne dotyczyły między innymi przednich i tylnych świateł, grilla, zderzaków, klamek drzwi oraz felg. Z kolei we wnętrzu dwa razy całkowicie przeprojektowano deskę rozdzielczą. Systematycznie wzbogacano też wyposażenie (przykładowo, w 1970 roku na pokładzie pojawiła się klimatyzacja). Jeżeli chodzi o kwestie techniczne, to najistotniejsze zmiany miały miejsce w 1973 roku. Wtedy bowiem z oferty wycofany został mniejszy silnik, a większy wyraźnie ulepszono stosując siedem podpór wału korbowego (wcześniej było ich cztery) i zwiększając jego moc (słabsza wersja osiągała teraz 178 KM, a mocniejsza 205 KM). Nastąpiło to już w czasach, gdy pełną kontrolę nad firmą IKA sprawowało Renault. W 1975 roku, czyli pięć lat po przejęciu, przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Renault Argentina, a model Torino zaczęto wytwarzać pod marką Renault. Natomiast logo z wizerunkiem byka przetrwało na samochodzie aż do 1979 roku i dopiero wtedy zostało zastąpione rombem francuskiej marki. Dwa lata później, 30 grudnia 1981 roku ostatni z 99792 egzemplarzy Torino opuścił fabrykę w Santa Isabel. Tym samym auto stanowiące wizytówkę argentyńskiej motoryzacji przeszło do historii. Mimo że od tego momentu upłynęło cztery dekady, to IKA/Renault Torino nadal cieszy się w swojej ojczyźnie unikatowym statusem i ma rangę samochodu narodowego.

IKA/Renault Torino

IKA Torino Coupé TS z 1972 roku

IKA/Renault Torino

IKA Torino Coupé TS z 1972 roku

IKA/Renault Torino

IKA Torino Coupé TS z 1972 roku

IKA/Renault Torino

IKA Torino Coupé TS z 1972 roku




















Podziel się:




Listopad 2021

Tekst: Mariusz Barański
Zdjęcia: Renault

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi