Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Technika

Diagnostyka wtryskiwaczy CRIN4



Diagnostyka wtryskiwaczy CRIN4

Silniki wysokoprężne stosowane obecnie w ciężarowych Mercedesach wyposażone są w zaawansowane wtryskiwacze CRIN4 opracowane przez firmę Bosch. Do niedawna ich diagnozowanie było możliwe wyłącznie w autoryzowanych serwisach marki Mercedes-Benz, ale teraz taką usługę oferują również placówki Bosch Diesel Centrum. Szczegóły wyjaśnia nam Sławomir Gądek, kierownik Bosch Diesel Centrum w firmie Transbud Nowa Huta.

Robert Lorenc: W dieslach napędzających samochody ciężarowe można się spotkać z różnego rodzaju wtryskiwaczami. Jednymi z najbardziej zaawansowanych są z pewnością te, które w ostatnich latach wykorzystuje Mercedes.
Sławomir Gądek:
Zgadza się. Od września 2011 roku wspomniana firma w sześciocylindrowych rzędowych silnikach
Reklama

wysokoprężnych typu 963 stanowiących źródło napędu modelu Actros stosuje wtryskiwacze CRIN4 ze wzmacniaczem hydraulicznym. Są one wyposażone w dwa zawory elektromagnetyczne: zawór sterujący iglicą rozpylacza oraz zawór sterujący wzmacniaczem ciśnienia. Obydwa mogą być sterowane w różnych sekwencjach w zależności od warunków pracy silnika, co pozwala na uzyskanie odpowiedniego momentu obrotowego oraz niskiego zużycia paliwa. Dzięki temu, że wtryskiwacz jest wyposażony we wzmacniacz ciśnienia do dyspozycji są dwa warianty wtrysku: wtrysk bez wzmacniacza ciśnienia i wtrysk ze wzmacniaczem ciśnienia. Jest to nowatorskie rozwiązanie opracowane przez inżynierów firmy Bosch dla Mercedesa.

W jakim celu zostało ono wprowadzone?
Chciano w ten sposób uzyskać większe ciśnienie wtrysku i równocześnie spełnić normę Euro 6. Poza tym zastosowanie wzmacniacza ciśnienia pozwoliło zredukować straty po stronie wysokiego ciśnienia. Przy okazji ograniczono ciśnieniowe obciążenie pompy wysokiego ciśnienia, szyny Common Rail, przewodów wysokiego ciśnienia oraz niektórych elementów wtryskiwaczy, ponieważ maksymalne ciśnienie oddziałuje tylko na nieliczne komponenty.

Czy wtryskiwacze CRIN4 stosują jeszcze jacyś inni producenci?
Na chwilę obecną korzysta z nich tylko Mercedes, ale konkurencyjne firmy produkujące ciężarówki pracują już nad podobnymi rozwiązaniami. Niebawem podobna technologia być może pojawi się w pojazdach MAN oraz Iveco. W każdym razie my jesteśmy na to gotowi.

Rozumiem więc, ze macie już możliwość profesjonalnego i skutecznego diagnozowania tego typu podzespołów.
Tak. Początkowo dostęp do technologii testowania wtryskiwaczy CRIN4 zwanych potocznie
Reklama
czteropinowymi z poziomu testera diagnostycznego podpiętego do złącza OBD i diagnozy na pokładzie samochodu miał tylko Mercedes. Jednak od niedawna firma Bosch udostępniła technologię testowania owych wtryskiwaczy również swoim autoryzowanym serwisowym. Niezbędne jest do tego urządzenie probiercze DCI 700, które posiadamy. To bardzo zaawansowany i nowoczesny, a przy tym przyjazny w obsłudze sprzęt. Dzięki niemu możemy oferować naszym klientom użytkującym ciężarowe Mercedesy testowanie wtryskiwaczy CRIN4. Co ważne przebiega ono w pełni z założeniami i wymogami ich producenta, czyli firmy Bosch, a przy tym kosztuje nieco mniej niż w autoryzowanych serwisach marki Mercedes.

Czy diagnostyka wtryskiwaczy, o których rozmawiamy różni się jakoś znacznie od diagnostyki zwykłych wtryskiwaczy?
Nie. Odbywa się ona na takich samych zasadach jak wcześniej. Różnica polega na tym, że do wtryskiwacza CRIN4 umieszczonego na stanowisku probierczym podłącza się cztery przewody. Tym samym jednocześnie możemy testować dwa wtryskiwacze, po którego zakończeniu sporządzany jest protokół. Podczas badania sprawdzane są kluczowe parametry wtryskiwacza, takie jak dawka wolnych obrotów, dawka częściowego obciążenia, dawka pełnego obciążenia i przelew wydostający się na nadmiar do kanału nadmiarowego. Ocenia się także szczelność zewnętrzną wtryskiwacza. Następnie, przy pomocy programu komputerowego, kalkuluje się tzw. wartość IMA. Jest to 6-znakowy kod określający pasmo, w którym wtryskiwacz będzie pracował najlepiej. Dzięki zastosowaniu kodów IMA we wtryskiwaczach uzyskuje się mniejszy rozrzut dawek pomiędzy cylindrami w trakcie pracy silnika, a co za tym idzie równiejszą i cichszą pracę. W przypadku uszkodzenia wtryskiwaczy ze względu na zastosowanie paliwa o złych parametrach lub z powodu zużycia eksploatacyjnego, podczas wymiany należy wprowadzić nowe kody IMA. Pochodzą one bezpośrednio od producenta i są nadrukowane na cewce wtryskiwacza bądź w miejscu, z którego można je odczytać. Alternatywnie natomiast owe kody są nadawane przez nas w postaci protokołu po teście konkretnego wtryskiwacza.

Jak długo trwa diagnostyka wtryskiwacza CRIN4?
1-2 dni, czyli podobnie jak w przypadku wcześniejszych wersji wtryskiwaczy CRIN bez wzmacniacza hydraulicznego.

Reklama


Czy uszkodzone lub zużyte wtryskiwacze CRIN4 podlegają naprawie?
Na chwilę obecną nie, ponieważ firma Bosch nie udostępniła technologii ich naprawy. Jeżeli więc diagnostyka wykaże jakieś nieprawidłowości, pozostaje jedynie wymiana wtryskiwacza na nowy. Niestety, to dość drogi podzespół, a w silniku ciężarowego Mercedesa jest ich łącznie sześć. Badanie wtryskiwaczy pod kątem niesprawności ma bardzo duży sens i znajduje uzasadnienie, bowiem czasami pozwala zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy. Test może bowiem wykazać, że na przykład dwa wtryskiwacze są niesprawne, ale pozostałe cztery nadal nadają się do eksploatacji. W rezultacie nie trzeba więc inwestować w cały komplet, tylko wymienić te podzespoły, które uległy zużyciu.

Czy w waszym serwisie można kupić wtryskiwacze CRIN4?
Jak najbardziej. Oferujemy zarówno wtryskiwacze odnowione fabrycznie, jak i zupełnie nowe. Pochodzą one bezpośrednio od firmy Bosch.

Czy podczas zakupu klient ma obowiązek zwrotu zepsutego wtryskiwacza?
Zależy, na którą ofertę się zdecyduje. Jeżeli kupi nowy wtryskiwacz, to nie musi zwracać starego. Wtryskiwacze odnowione fabrycznie oferowane są natomiast w ramach programu Bosch eXchange, który wymaga zwrotu zużytego podzespołu. Następnie taką część odsyłamy do producenta. Tam zostaje ona poddana kompleksowej regeneracji i znowu może z powodzeniem spełniać swoją funkcję w silniku ciężarowego Mercedesa.

Diagnostyka wtryskiwaczy CRIN4



Podziel się:
Reklama
Listopad 2021



POBIERZ NUMER


Warte uwagi