Stworzenie produktu, który sprawowałby się doskonale w skrajnie różnych warunkach to niezwykle karkołomne zadanie, czego świetnym przykładem są opony wielosezonowe mające w założeniu łączyć najlepsze cechy ogumienia letniego i zimowego. Oczywiste jest, że takie opony stanowią pewnego rodzaju kompromis, dla wielu jednak mogą okazać się „złotym środkiem”. To doskonały wybór dla spokojnie jeżdżących
kierowców, poruszających się przede wszystkim po aglomeracjach miejskich i sporadycznie pokonujących dalsze trasy, a przy okazji nie mieszkających w rejonach górskich. Jeżeli natomiast chodzi o dynamiczny potencjał samochodu, to „wielosezonówki” najlepiej sprawdzą się w autach bez sportowego zacięcia, które nie dysponują nadmiarem mocy i nie mają ponadprzeciętnych osiągów. Poniżej prezentujemy nowości wśród opon wielosezonowych, którymi szczególnie warto się zainteresować.
Klasa budżetowa – Dębica Navigator 3
Opona wielosezonowa, która dzięki rzeźbie bieżnika w kształcie litery V charakteryzuje się wysoką odpornością na aquaplaning i efektywnym odprowadzaniem wody, co zwiększa przyczepność i poprawia skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Natomiast w warunkach zimowych profity przynoszą przede wszystkim lamele o układzie i kształcie ułatwiającym wgryzanie się w śnieg, a to przekłada się na lepszą trakcję. Odporność mieszanki gumowej na ścieranie pozwala z kolei wydłużyć przebieg na jednym komplecie ogumienia, a zdolność mieszanki do generowania mniejszej ilości ciepła i zużywania mniejszej ilości energii zwiększa efektywność paliwową opony.
Klasa średnia – Hankook Kinergy 4S2 H750
Opona wielosezonowa umożliwiająca bezpieczne prowadzenie w każdą pogodę. Posiada bieżnik z szerokimi rowkami o wysokim kącie, które zapewniają lepsze
odprowadzanie wody. Wklęsłe łączniki między klockami bieżnika zwiększają natomiast sztywność obwodową i poprawiają sterowność. Z kolei blok bieżnika zakończony ząbkowanym rowkiem krawędziowym maksymalizuje efekty krawędziowe i ułatwia jazdę zimą. Ponadto, dzięki zastosowaniu opartej na naturalnych składnikach mieszanki krzemionki nowej generacji opona zapewnia świetną przyczepność na mokrej nawierzchni, a przy okazji może się pochwalić niskimi oporami toczenia.
Klasa premium – Michelin CrossClimate+
Opona wielosezonowa opracowana z myślą o zapewnieniu jak najwyższego bezpieczeństwa jazdy w różnych warunkach atmosferycznych. Specjalne, sztywne klocki bieżnika ze sfazowanymi krawędziami optymalizują przyczepność i skuteczność hamowania na suchej drodze. Jednocześnie, innowacyjna mieszanka poprawia elastyczność i przyczepność na mokrej nawierzchni w każdej temperaturze. Wzór bieżnika w kształcie litery V oraz samoblokujące się, trójwymiarowe lamele w kształcie kropli wody odpowiadają natomiast za maksymalną trakcję i skuteczność hamowania na śniegu. Co ważne, opona charakteryzuje się również bardzo wysoką trwałością.