Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Technika

Czujniki spalin



Czujniki spalin

Niezawodny pomiar składu spalin to podstawa ich efektywnego oczyszczania. W tym celu nowoczesne samochody osobowe i ciężarowe są wyposażone w kilka różnych czujników instalowanych w układzie wydechowym. Jak każdy podzespół, z czasem i one ulegają zużyciu lub uszkodzeniu, co wiąże się z koniecznością ich wymiany.

W układach wydechowych nowoczesnych samochodów osobowych i ciężarowych instalowane są różne czujniki, które z najwyższą precyzją monitorują skład spalin. W ten sposób wnoszą istotny wkład w zachowanie ustawowych limitów emisji oraz przepisów dotyczących diagnostyki pokładowej. Dlatego tak ważna jest wymiana uszkodzonych lub zużytych czujników. Dzięki integracji z systemem diagnostycznym OBD ich potencjalne usterki można łatwo zidentyfikować za pomocą testera, takiego jak na przykład Bosch KTS. Z wymianą niedomagających elementów na nowe również nie ma problemu. Oferta Boscha obejmuje bowiem sondy lambda, czujniki cząstek stałych, czujniki różnicy ciśnienia, czujniki temperatury spalin i czujniki tlenku azotu, przeznaczone do większości pojazdów na rynku europejskim. Wraz z systemem oczyszczania spalin Denoxtronic
Reklama

warsztaty mają więc do dyspozycji szeroką gamę komponentów w jakości OE do ograniczania emisji szkodliwych substancji zawartych w spalinach.

Czujniki kontrolujące na bieżąco skład gazów wydechowych powstających podczas pracy silnika spalinowego są niewielkimi i dość niepozornymi urządzeniami, ale ich znaczenie nie podlega dyskusji. Najbardziej znanym spośród nich jest sonda lambda odpowiadająca za pomiar ilości tlenu zawartego w spalinach. Na tej podstawie sterownik silnika wyznacza optymalną dawkę paliwa wtryskiwanego do komory spalania. Dzięki wysokiej dokładności pomiaru czujniki te aktywnie wspierają efektywność pracy jednostki napędowej oraz skuteczne oczyszczanie spalin. Sondy lambda są stosowane w silnikach benzynowych, wysokoprężnych oraz zasilanych gazem. W dużej mierze ze względu na trudne warunki pracy z czasem ulegają zużyciu i awariom. Nie podlegają naprawom i w razie potrzeby wymienia się je na nowe. Oferta firmy Bosch obejmuje sondy lambda do ponad 80 procent wszystkich pojazdów na rynku. Jeżeli wymiana jest konieczna, to nie należy z nią zwlekać, ponieważ nowe sondy, w porównaniu ze zużytymi, pozwalają zaoszczędzić do 15 procent paliwa.

Kolejne czujniki spalin związane są bezpośrednio z filtrem cząstek stałych, który już kilkanaście lat temu, jako DPF lub FAP, stał się standardem w samochodach wysokoprężnych, a od jakiegoś czasu można go spotkać także w autach wyposażonych w nowoczesne silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdzie występuje pod nazwą GPF. Prawidłową pracę filtra warunkują między innymi odpowiednie czujniki. Jednym z nich jest czujnik cząstek stałych, który analizuje ilość cząstek sadzy zawartych w spalinach za pomocą pomiaru rezystancji. Na tej podstawie sterownik ocenia działanie filtra cząstek stałych. Przed każdym cyklem pomiarowym element czujnika jest regenerowany poprzez podgrzewanie, aby urządzenie było zawsze w tym samym stanie podczas pomiaru. Wśród części zamiennych firmy Bosch oferta czujników cząstek stałych obejmuje kilkadziesiąt numerów katalogowych i jest stale rozszerzana.

Z filtrem cząstek stałych współpracują także czujniki ciśnienia spalin, umieszczone zarówno przed, jak i za urządzeniem. Zmierzone przez nie wartości (a konkretnie obliczona na ich podstawie różnica ciśnienia) dostarczają sterownikowi silnika informacji o stanie napełnienia filtra. Dzięki temu w razie potrzeby inicjowany jest proces regeneracji filtra, zwany potocznie wypalaniem sadzy. Ponadto, czujniki ciśnienia instalowane w układzie wydechowym są używane do sterowania niskociśnieniową recyrkulacją spalin. Warto bowiem wiedzieć, że wyróżniamy dwa rodzaje recyrkulacji: niskociśnieniową i wysokociśnieniową. W przypadku recyrkulacji niskociśnieniowej spaliny pobierane są za urządzeniem doładowującym i filtrem cząstek stałych, a następnie doprowadzane do świeżego powietrza zanim zostanie ono sprężone przez wirnik turbiny. Natomiast o recyrkulacji wysokociśnieniowej mówimy wtedy, gdy spaliny pobierane są przed urządzeniem
Reklama
doładowującym i doprowadzane do powietrza, które zostało już sprężone przez wirnik turbiny. W ofercie części zamiennych firmy Bosch znajdują się czujniki ciśnienia spalin do większości pojazdów na rynku europejskim.

Kolejnymi istotnymi urządzeniami pomiarowymi montowanymi w samochodach są czujniki temperatury spalin, które mogą znajdować się w różnych miejscach układu wydechowego zarówno silników wysokoprężnych, jak i benzynowych. Czujniki te mierzą temperaturę spalin i przesyłają ją w formie sygnału napięciowego do sterownika silnika. W przypadku jednostek wysokoprężnych monitorowana jest temperatura filtra cząstek stałych będąca jednym z ważniejszych parametrów przyczyniających się do spełnienia dopuszczalnych norm emisji i zachowania efektywności paliwowej. Z kolei czujniki temperatury spalin stosowane w silnikach benzynowych służą głównie do ochrony niektórych podzespołów, takich jak np. katalizator i turbosprężarka. Asortyment części zamiennych firmy Bosch w kwestii czujników temperatury spalin uwzględnia większość pojazdów europejskich marek.

Duże znaczenie mają także czujniki tlenku azotu, w które coraz częściej są wyposażone zarówno wysokoprężne samochody osobowe, jak i pojazdy użytkowe. Tego typu czujnik montowany jest za katalizatorem SCR i za pomocą wytrzymałego, odpornego na ciepło elementu ceramicznego mierzy koncentrację tlenku azotu. Zdarzają się też auta, które mają jeszcze jedno urządzenie pomiarowe tego typu, tym razem zainstalowane przed katalizatorem. Dane przekazywane przez owe czujniki pozwalają sterownikowi silnika odpowiednio regulować ilość mocznika (AdBlue) wtryskiwanego w celu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) dla zmniejszenia emisji tlenku azotu. Dzięki nim monitorowana jest też poprawność pracy podzespołów układu SCR. Obserwowane w ostatnim czasie upowszechnienie technologii selektywnej redukcji katalitycznej sprawia, że czujniki tlenku azotu odgrywają coraz istotniejszą rolę dla rynku usług motoryzacyjnych. Firma Bosch oferuje takie urządzenia pomiarowe do wielu modeli pojazdów i stale rozszerza swój asortyment.

Warto również wspomnieć o systemie oczyszczania spalin Denoxtronic, często stosowanym w pojazdach z silnikiem Diesla i generującym dodatkowy potencjał dla warsztatów samochodowych. Jego zadaniem jest wtryskiwanie wodnego roztworu mocznika (znanego pod handlową nazwą AdBlue) do układu wydechowego. W połączeniu z katalizatorem SCR umożliwia to zamianę szkodliwych tlenków azotu w wodę i azot. Jako twórca systemu Denoxtronic, firma Bosch dostarcza kompleksowe rozwiązania dla warsztatów – od diagnostyki i części zamiennych, po naprawy i szkolenia techniczne.

Reklama






Podziel się:
Reklama
Wrzesień 2021

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi