Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Technika

Wzrost wydajności silników wysokoprężnych do ciężarówek efektem współpracy Boscha i Weichai Power



wzrost wydajnosci diesla

Mimo rosnącej popularności alternatywnych źródeł napędu, w niektórych typach pojazdów wciąż prym wiodą klasyczne silniki Diesla. Doskonałym przykładem są tutaj samochody ciężarowe. Aby sprostać coraz bardziej rygorystycznym normom emisji spalin stosowane do ich napędu jednostki muszą być jednak ciągle udoskonalane. I tak właśnie się dzieje, czego dowodem jest efekt współpracy Boscha i chińskiej firmy Weichai Power, którym wspólnie udało się zwiększyć wydajność silników wysokoprężnych przeznaczonych do ciężarówek.

Firmy Bosch nie trzeba nikomu przedstawiać, bo to od wielu lat światowy potentat w dostarczaniu
Reklama

technologii dla branży motoryzacyjnej, ale firma Weichai Power to chyba dla każdego jest zagadką. Nic w tym jednak dziwnego, ponieważ jest to chińskie przedsiębiorstwo nieznane w naszej części świata. Specjalizuje się w badaniach, rozwoju, produkcji i sprzedaży silników wysokoprężnych przeznaczonych do pojazdów, jednostek pływających i agregatów prądotwórczych. W 2003 roku Weichai Power zawarło strategiczny sojusz z Boschem i od tego momentu trwa owocna współpraca obu firm. Jednym z jej najnowszych efektów jest zwiększenie wydajności silników wysokoprężnych w ciężkich pojazdach użytkowych do 50 procent, co stanowi nowy globalny punkt odniesienia. Wydajność czyli innymi słowy sprawność cieplna silnika spalinowego to bardzo istotne zagadnienie, ponieważ im jest ona wyższa, tym niższe zużycie paliwa, większa oszczędność energii i mniejsza emisja zanieczyszczeń. Od czasu pomyślnego opracowania pierwszego na świecie silnika wysokoprężnego w 1897 roku, po latach udoskonalania i unowocześniania oraz dzięki nowym technologiom, jego sprawność wzrosła z 26 do obecnych 46%. Dalsze śrubowanie tego wyniku staje się jednak coraz trudniejsze, a postęp jest powolny. Boschowi i Weichai Power udało się jednak dokonać przełomu i poprawić dotychczasowe osiągnięcie o istotne 4%.

Wymagało to oczywiście pełnego zaangażowania ze strony obu firm. Bosch wniósł do projektu swoje know-how w zakresie układów wtrysku paliwa, jak również dostarczył modułowy system Common Rail dla sześciocylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 12,9 litra. Wydajne zasilanie i precyzyjny wtrysk paliwa sprawiają, że jednostka spełnia normę emisji spalin China VI/Euro VI. System Common Rail opracowany przez Boscha może być używany dla poziomów ciśnienia od 1800 do 2500 barów i skonfigurowany dla silników posiadających do ośmiu cylindrów. Wysokie natężenia przepływu wtryskiwaczy umożliwiają optymalizację strategii spalania i zapewniają silnikowi bardzo dobre osiągi. System Common Rail został również przystosowany do współpracy z zelektryfikowanym układem napędowym. Sam zaawansowany układ wtrysku paliwa to jednak nie wszystko. Niezbędne było również dopracowanie innych kluczowych obszarów silnika. Tym właśnie zajęło się Weichai Power tworząc w rezultacie pięć zastrzeżonych technologii: technologię spalania synergicznego z zaawansowanymi polami (optymalizuje projekt dolotu powietrza, wtrysku paliwa, profilu komory spalania i innych elementów, aby związek między polem prędkości a polem stężenia w komorze spalania był bardziej harmonijny, a prędkość spalania wzrosła o 30%), technologię projektowania harmonijnego (selektywnie osłabia niektóre części, aby ostatecznie wzmocnić ogólną strukturę i zwiększyć wytrzymałość układu o około 60%), technologię dystrybucji energii spalin (uwzględnia zapotrzebowanie na recyrkulację spalin, gwarantując odpowiednią sprawność turbin oraz spełnienie przepisów i norm, a jednocześnie zapewniając 1-procentowy wzrost sprawności cieplnej), technologię smarowania podstrefowego (wykorzystuje różne technologie redukcji tarcia w poszczególnych obszarach, aby zmniejszyć całkowite tarcie o 20%) i technologię sterowania WISE (kreatywnie opracowuje serię precyzyjnych modeli
Reklama
predykcyjnych sterowania, dzięki czemu każda część silnika może pracować w sposób bardziej wydajny). Wszystkie powyższe technologie pomagają wspólnie osiągnąć wysoką wydajność spalania, zoptymalizować tarcie wewnętrzne i ograniczyć emisję zanieczyszczeń. Eksperci branżowi zwrócili uwagę, że wraz ze wzrostem sprawności silników wysokoprężnych do 50% zarówno zużycie oleju napędowego, jak i emisja dwutlenku węgla zmniejszą się o 8%.

Silnik Diesla pozostanie preferowanym wyborem w najbliższej przyszłości jako napęd pojazdów użytkowych, a przede wszystkim w przypadku transportu ciężkich ładunków na duże odległości. Z tego powodu Bosch i Weichai Power dążą do stałego udoskonalania jednostek wysokoprężnych z myślą o ochronie klimatu i środowiska. W trakcie trwającej już kilkanaście lat współpracy obie firmy połączyły swoje mocne strony i doświadczenie w wielu przedsięwzięciach, wśród których było między innymi zaopatrywanie chińskiego rynku w mocne, energooszczędne i przyjazne dla środowiska jednostki wysokoprężne. Ponadto Bosch i Weichai Power współpracują w kilku innych obszarach, w tym w mobilnych ogniwach paliwowych i systemach wspomagających kierowcę, co ma na celu uczynienie pojazdów użytkowych jeszcze czystszymi, bezpieczniejszymi i bardziej inteligentnymi. Pokrywa się to ze strategią Boscha, który dąży do tego, aby transport był jak najbardziej przyjazny dla środowiska i na kilka sposobów realizuje wizję neutralnej pod względem emisji CO2 mobilności. W swoim podejściu do przyszłej technologii układów napędowych dostawca technologii i usług zachowuje otwarty umysł. Z jednej strony Bosch chce stać się liderem rynku elektromobilności dzięki pojazdom zasilanym z akumulatorów i ogniw paliwowych. Pojazdy elektryczne są neutralne dla klimatu, jeśli prąd potrzebny do ich ładowania, a także wodór niezbędny ogniwom paliwowym pozyskiwane są ze źródeł odnawialnych. Z drugiej strony Bosch opracowuje technologię wydajnych silników spalinowych, aby przeciwdziałać globalnemu ociepleniu i w jak największym stopniu chronić środowisko. Okazuje się bowiem, że również silniki benzynowe i wysokoprężne mogą być neutralne dla klimatu pod warunkiem, że są zasilane paliwami syntetycznymi wytwarzanymi przy użyciu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Bosch spodziewa się, że do 2030 roku około jedna trzecia wszystkich noworejestrowanych na świecie pojazdów będzie miała napęd elektryczny. Pozostała część nadal będzie napędzana silnikami spalinowymi. Wiele z nich otrzyma jednak wspomaganie w postaci jednostki na prąd.

Reklama


wzrost wydajnosci diesla



Podziel się:
Reklama
Lipiec 2021

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi