Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Rynek

Ewolucja cen samochodów



Ewolucja cen samochodów

Praktycznie co roku ulegają zwiększeniu obciążenia finansowe, którym podlegają producenci samochodów. A to zostało zwiększone minimalne wyposażenie modeli, które pozwala na ich sprzedaż w Unii Europejskiej. A to uległa zmianie norma badania samochodów, czy też dodano nową opłatę (CAFE). Tylko niepoprawni optymiści – a byli tacy – twierdzili, że nie wpłynie to na zwyżkę cen aut w salonach, bo firmy motoryzacyjne i tak zarabiają dużo. Czy tak faktycznie się stało?

Od razu trzeba sobie
Reklama

odpowiedzieć na to pytanie. Niestety nie i podwyżki zawitały do salonów na długo przed tym zanim zaczęły one być modne – jak to jest teraz – w innych sektorach gospodarki. Nie przesadzając zbytnio, można nawet wysnuć tezę, że samochody drożały (i drożeją dalej) z każdą nową dostawą. Niejakim pocieszeniem może być fakt, że ci oczekujący na wyprodukowanie wybranego modelu, zakupią go za cenę na którą podpisali umowę, a nie za tą, która będzie obowiązywała w dniu odbioru. Z reguły takie podejście przyświeca każdej marce i to bez względu na to, jak bardzo prestiżową posiada nazwę. Część z nich – ale obecnie można potraktować to jako żart handlowy – gwarantuje, że jeżeli cena spadnie, to również i klientowi zostanie ona obniżona.

Za samochody płacimy coraz
Reklama
drożej, to fakt, jednak równie istotne jest o ile, bo inaczej będzie odczuwalny wzrost o 100 zł, a inaczej o 10 000 zł. Jak obliczył Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar średnia cena nowego samochodu osobowego w Polsce w 2019 roku wyniosła 111 684 zł. W roku 2020 sięgnęła ona 122 900 zł, co oznacza że wzrosła o ponad 10%. Jednak to statystyki i to w dodatku ogólne, a tym samym nie dające pełni obrazu rynku. Wystarczyłoby bowiem, że klienci częściej kupowaliby modele droższe, a wtedy - nawet przy braku zmian cen katalogowych - średnia cena wszystkich sprzedanych samochodów zwiększyłaby się. Trzeba zatem wgryźć się w szczegóły i sprawdzić wzrost (lub spadek) ceny konkretnego modelu na przestrzeni lat. Za przedmiot badań niech posłuży nam jeden z popularniejszych modeli na rynku, jednak nie w najpopularniejszej odmianie, czyli Skoda Octavia Combi. Ponieważ przedmiotem badania jest sprawdzenie i porównanie cen, kluczowy dla nas będzie ten sam silnik, skrzynia biegów i wersja wyposażenia, a zupełnie pominiemy ewentualny lifting modelu jak również poszczególne elementy wchodzące w zakres wyposażenia.

Ewolucja cen samochodów

Jak widać na powyższej tabeli Skodę Octavię Combi w 2019 roku można było kupić za 98 000 zł, a już w 2021 należało za nią wyłożyć 110 500 zł, co oznacza wzrost ceny o prawie 13%. Jeżeli jednak uwzględnimy zniżki wtedy powyższy wzrost jest jeszcze bardziej znaczący i wynosi ponad 28%, gdyż na wyprzedaży była ona oferowana za 86 000 zł.

Nie mniej interesująco wygląda gradacja cen Hondy CR-V.

Ewolucja cen samochodów

O ile na tle Skody Octavii Combi podwyżki cen Hondy CR-V wyglądają wręcz symbolicznie, to ważny jest okres w jakim one obowiązywały. Otóż każda z nich była wiążąca w tym samym czasie (wszystkie cenniki ukazały się w kwietniu), a co za tym idzie – w zależności od wyboru – koszt zakupu tego samego modelu, w tej samej wersji wyposażenia, mógł wynieść 142 700 zł, 144 200 zł lub 145 700 zł (wersja Comfort), czyli wzrost ceny wyniósł trochę ponad 2%. Jednak jeżeli uwzględnimy obowiązującą promocję, to zakres cen wynosił od 122 700 zł do 145 700 zł. Tym samym różnica w cenie wyniosła już ponad 18%.

Na pytanie czy powyższy wzrost cen jest wzrostem znaczącym, niech każdy odpowie sobie samodzielnie. Warto jednak przy okazji nadmienić, iż inflacja w Polsce w 2019 roku wyniosła 2,3%, a w 2020 – 3,4%.

Reklama


Ewolucja cen samochodów




Podziel się:
Reklama
Lipiec 2021

Zdjęcie źródłowe: Brett Jordan /unsplash; kolaż: studio.kdk.pl



POBIERZ NUMER


Warte uwagi