Firma Rinspeed została założona w 1979 roku w Zumikon niedaleko Zurychu przez Franka M. Rinderknechta - szwajcarskiego wizjonera motoryzacyjnego. Przedsiębiorstwo zyskało sławę przede wszystkim za sprawą samochodów koncepcyjnych przygotowywanych między innymi na coroczny salon w Genewie. Tradycja ta została zapoczątkowana w 1991 roku przy pomocy modelu Rinspeed Porsche Turbo Speedsters powstałego w oparciu o Porsche 911 typu 964. Na przestrzeni lat firma stworzyła wiele niezwykłych, często bardzo zaskakujących pojazdów, a jednym z nich był pokazany w 2000 roku Rinspeed Tatooo.com. Auto, zdefiniowane przez twórców jako „Multi Utility Vehicle” (w skrócie M.U.V.), miało wskazywać trendy, które będą modne w nowym tysiącleciu, jednak dla kontrastu jego wygląd został mocno zainspirowany klasycznymi amerykańskimi pick-up’ami, tyle że w stylu hot rod. Aby się o tym przekonać wystarczy
tylko spojrzeć na zdjęcia. Przód samochodu został zdominowany przez potężną maskę z dużymi wlotami powietrza po bokach. Mocno wyoblone, połączone progiem błotniki kryły opony Continental SportContact (w rozmiarze 245/35 ZR 20 z przodu i 295/40 ZR 20 z tyłu) nałożone na pięcioramienne, polerowane felgi. Kabina wyróżniała się bardzo niskimi szybami, co również stanowiło oczywiste nawiązanie do hot rod’ów. Drzwi zostały pozbawione klamek - zastąpiono je zdalnie sterowanym, elektromagnetycznym mechanizmem otwierania. Pozostawiono za to klasyczne lusterka wsteczne, których obudowom nadano opływowy kształt. W tylnej części nadwozia uwagę zwracały dwie końcówki układu wydechowego (sygnowanego przez renomowaną austriacką firmę Remus) oraz burta skrzyni ładunkowej wykonana w większości z przezroczystej płyty Lexan. W oczy rzucało się również solidne orurowanie „paki”.
Rinspeed Tatooo.com
Kabina Rinspeeda Tatooo.com została wykończona imitacją skóry węża (a konkretnie zamieszkującej Afrykę mamby), tkaną beżową skórą pochodzącą z Włoch oraz tworzywem sztucznym w kolorze terakoty. W zamierzeniu miało to nadać wnętrzu ekskluzywny, a jednocześnie naturalny charakter. Sprytne połączenie oryginalnych elementów, kolorów i wzorów stworzyło przy okazji doskonałą oprawę dla zaawansowanego technologicznie systemu stereo marki Sony. Wiele elementów kabiny otrzymało chromowane wykończenie o nazwie SLC („Surface Like Chrome”), przy użyciu nowej wówczas technologii opracowanej przez firmę Durovib. Pojazd wyposażono również w najnowsze wtedy rozwiązania z zakresu mobilnej rozrywki, takie jak konsola Sony PlayStation z 7-calowym monitorem LCD mająca za zadanie umilić podróż pasażerowi. Największe zainteresowanie budziło jednak to, co znajdowało się na skrzyni ładunkowej. Zainstalowano na niej bowiem urządzenie do nurkowania nazwane „Breathing Observation Bubble”, czyli w skrócie B.O.B. Ten swego rodzaju podwodny
skuter, zdejmowany z auta za pomocą zdalnie sterowanego podnośnika X-Tra-Lift, został opracowany i wyprodukowany na słonecznej Florydzie. Nie da się ukryć, że swoim wyglądem przywodził na myśl gadżet z filmu science-fiction. Głowa nurka poruszała się swobodnie w kieszeni powietrznej pod kapsułą przypominającą nieco hełm Dartha Vadera z „Gwiezdnych wojen”, do której powietrze było dostarczane z butli tlenowej. Przemieszczanie się do przodu zapewniało śmigło napędzane energią elektryczną. Skręcanie odbywało się za pomocą kierownicy podobnej do tej w skuterze wodnym. Zanurzanie (maksymalnie na głębokość 9 metrów) i wynurzanie możliwe było dzięki opróżnianiu lub napełnianiu worków powietrznych połączonych z zasobnikiem sprężonego powietrza. Jednorazowo B.O.B. pozwalał na przebywanie pod wodą nie dłużej niż przez godzinę. Jeżeli natomiast ktoś nie przejawiał zainteresowania nurkowaniem, to alternatywnie na „pace” samochodu mógł zostać umieszczony motocykl Ducati Monster 900 S, czyli niezwykle uniwersalna maszyna należąca do klasy naked bike, pochodząca od bardzo cenionego włoskiego producenta jednośladów.
Czas jednak wrócić do Rinspeeda Tatooo.com i napisać parę słów o zastosowanej w nim technice. Zacznijmy od tego, co znajdowało się pod otwieraną do przodu maską, czyli od aluminiowego silnika V8 o pojemności skokowej 5.7-litra pochodzącego z Chevroleta Corvette. Jego maksymalna, osiągana przy 5800 obr./min moc wynosiła 409 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy został określony na 555 Nm przy 4350 obr./min. Napęd przenoszony był na tylne koła za pośrednictwem 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Według danych fabrycznych samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy i mógł się rozpędzać do 245 km/h. Rinspeed Tatooo.com został wyposażony w pneumatyczne zawieszenie utrzymujące nadwozie w jednakowej odległości od podłoża bez względu na obciążenie. Dodatkowo kierowca miał możliwość zmiany jego charakterystyki za pomocą przycisku w kabinie. Ów przycisk pozwalał nie tylko na bezstopniową regulację twardości zawieszenia, ale także na zwiększenie lub zmniejszenie prześwitu w zależności od terenu, prędkości lub warunków drogowych. Co ciekawe, mimo iż Rinspeed Tatooo.com był autem koncepcyjnym, spełniał wymogi prawa drogowego i wszystkie obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy. Szkoda więc, że nie zdecydowano się na uruchomienie jego produkcji i wytworzenie choćby limitowanej liczby egzemplarzy przeznaczonych na sprzedaż. Chętnych na zakup z pewnością by nie zabrakło, ponieważ samochód świetnie łączył nowoczesność ze stylem retro i pozwalał wyróżnić się z tłumu jak mało który pojazd, a dla wielu osób to przecież bezcenne.
Rinspeed Tatooo.com
Rinspeed Tatooo.com