Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Poradnik

Test opon letnich ADAC 2021



Adac 2021

Ze względu na ogromny wybór, zakup nowego kompletu ogumienia na sezon letni nie jest łatwy. Pomóc w podjęciu właściwej decyzji mają za zadanie między innymi niezależne testy opon prowadzone przez zewnętrzne firmy. Jedną z najbardziej znanych jest niemiecki automobilklub ADAC, który od lat cieszy się zasłużoną renomą i poważaniem. W tym roku organizacja poddała wszechstronnemu sprawdzianowi ogumienie letnie w rozmiarach 205/55 R16 oraz 225/50 R17.

Na początek warto powiedzieć o pewnej bardzo istotnej rzeczy. Mianowicie, nie ma jednolitych kryteriów testowania opon. Każdy testujący przyjmuje własną metodologię pomiarową i w oparciu o uzyskane za jej pośrednictwem wyniki ustala ostateczną klasyfikację poddawanego egzaminowi ogumienia. W związku z tym najlepiej jest brać pod uwagę rezultaty testów prowadzonych przez cenione firmy, które mają w tym temacie wieloletnie doświadczenie i dysponują sprawdzonym, rygorystycznym sposobem pomiarów pozwalającym rzetelnie porównać kluczowe dla opon parametry. Jedną z takich właśnie firm jest bez wątpienia ADAC. Prowadzone przez niego testy zawsze mają miejsce w ściśle kontrolowanych warunkach. Z reguły bierze w nich udział kilkanaście
Reklama
modeli ogumienia z różnych segmentów i półek cenowych, a ich dobór dokonywany jest bez udziału producentów. Na końcową lokatę danej opony składają się rezultaty uzyskane w pięciu kategoriach: zachowanie na mokrej nawierzchni (40% końcowego wyniku), zachowanie na suchej nawierzchni (20% końcowego wyniku), żywotność (20% końcowego wyniku), hałas generowany podczas jazdy (10% końcowego wyniku) oraz wpływ na zużycie paliwa (10% końcowego wyniku). Jak łatwo wywnioskować, na miejsce w ścisłej czołówce ma szansę tylko takie ogumienie, które odznacza się wszechstronnością i nie pozwala sobie na wpadkę w żadnej dziedzinie.

W swoich pierwszych tegorocznych testach ADAC wziął pod lupę piętnaście opon w rozmiarze 205/55 R16. Ostatecznie najwyższe lokaty zajęły: Continental PremiumContact 6, Semperit Speed-Life 3 i Bridgestone Turanza T005 – wszystkie z oceną dobrą. Na ocenę zadowalającą zasłużyły natomiast: Goodyear EfficientGrip Performance 2, Kumho Ecsta HS51, Apollo Alnac 4G, Hankook Ventus Prime 3 K125, Fulda EcoControl HP 2, BFGoodrich Advantage, Maxxis Premitra 5, Nokian Wetproof, Pirelli Cinturato P7, Uniroyal RainSport 5 i Petlas Imperium PT515. Na ostatniej pozycji sklasyfikowano oponę King Meiler Sport 1, która otrzymała ocenę dostateczną. Należy jednak zaznaczyć, że było to jedyne w teście ogumienie bieżnikowane. Dla pełnego obrazu sytuacji warto zwrócić też uwagę na wyniki w poszczególnych kategoriach. I tak, najlepszym zachowaniem na suchej nawierzchni wykazały się opony: Maxxis Premitra 5, Hankook Ventus
Reklama

Prime 3 K125, Continental PremiumContact 6, Semperit Speed-Life 3, Bridgestone Turanza T005 i Pirelli Cinturato P7. Na mokrej nawierzchni najlepiej spisały się: Continental PremiumContact 6, Semperit Speed-Life 3 i Pirelli Cinturato P7. Pod względem prognozowanej żywotności najwyżej ocenione zostały: Goodyear EfficientGrip Performance 2, Fulda EcoControl HP 2 i Petlas Imperium PT515. Najcichszymi oponami okazały się: Fulda EcoControl HP 2, Nokian Wetproof, Pirelli Cinturato P7 i Uniroyal RainSport 5, natomiast najniższy wpływ na zużycie paliwa miały: Kumho Ecsta HS51, BF Goodrich Advantage i Bridgestone Turanza T005.

ADAC przetestował również siedemnaście modeli opon w rozmiarze 225/50 R17, wśród których cztery – Falken Azenis FK510, Continental PremiumContact 6, Kumho Ecsta PS71 i Bridgestone Turanza T005 – zakończyły zmagania z oceną dobrą. Michelin Primacy 4, Dunlop Sport Maxx RT2, Esa+Tecar Spirit Pro, Nexen N'Fera Sport, Pirelli Cinturato P7 C2, Semperit Speed-Life 3, Kleber Dynaxer HP4, Sava Intensa UHP 2, Giti GitiPremium H1, Laufenn S-Fit EQ+ LK01, Barum Bravuris 5HM i Viking ProTech NewGen zasłużyły na ocenę zadowalającą, natomiast bardzo słabo zaprezentowały się opony Firestone Roadhawk, które otrzymały ocenę niedostateczną i tym samym nie uzyskały rekomendacji. Na suchej nawierzchni najlepiej poradziły sobie: Michelin Primacy 4, Pirelli Cinturato P7 C2, Dunlop Sport Maxx RT2, Giti GitiPremium H1, z kolei na nawierzchni mokrej przodowały: Falken Azenis FK510, Semperit Speed-Life 3 i Continental PremiumContact 6. W kwestii żywotności na czoło wysunęły się: Michelin Primacy 4, Esa+Tecar Spirit Pro i Semperit Speed-Life 3. Niski poziom hałasu generowanego podczas jazdy to domena opon: Sava Intensa UHP 2, Falken Azenis FK510, Dunlop Sport Maxx RT2 i Nexen N'Fera Sport, z kolei najniższym wpływem na zużycie paliwa wykazały się: Viking ProTech NewGen, Continental PremiumContact 6, Kleber Dynaxer HP4 i Barum Bravuris 5HM.

Wyniki testów przeprowadzonych przez ADAC z całą pewnością są bardzo pomocne dla osób planujących zakup letnich opon w jednym z powyższych rozmiarów. Naprawdę warto się z tego typu zestawieniami zaznajomić, ponieważ płynąca z nich wiedza znacząco ułatwia podjęcie ostatecznej decyzji o wyborze konkretnego modelu ogumienia.





Podziel się:
Reklama
Maj 2021

Zdjęcia źródłowe: Continental AG; kolaż: studio.kdk.pl

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu



POBIERZ NUMER


Warte uwagi