Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Opony ekologiczne



Opony ekologiczne

Walka o maksymalne zredukowanie zużycia paliwa przez samochody, a tym samym obniżenie emisji dwutlenku węgla trwa obecnie w najlepsze i odbywa się na wielu frontach. To bowiem nie tylko kwestia wydajnych, oszczędnych silników, lekkich materiałów wykorzystanych do konstrukcji auta czy dopracowanego pod względem aerodynamicznym nadwozia, ale także opon charakteryzujących się niskimi oporami toczenia. Producenci ogumienia od lat wychodzą naprzeciw takim trendom oferując tzw. opony ekologiczne.

Aktualnie słowo „ekologia” odmienianie jest w motoryzacji przez wszystkie przypadki, co ma oczywiście wpływ także na branże pokrewne, takie jak chociażby
branża oponiarska. Producenci ogumienia muszą bowiem iść z duchem czasu i poszerzać swoją ofertę o opony zapewniające zarówno bezpieczeństwo oraz pewność prowadzenia w każdej sytuacji, jak i wysoką efektywność energetyczną przyczyniającą się do obniżenia zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2. Trzeba jednak jasno powiedzieć, że połączenie owych cech jest dość trudne. Teoretycznie mają sobie z tym radzić tzw. opony ekologiczne. Od swoich klasycznych odpowiedników różnią się one w pierwszej kolejności składem mieszanki gumowej, którą wzbogaca się między innymi syntetycznym kauczukiem oraz specjalnym lekkim tworzywem. Należy bowiem wiedzieć, że dzięki odpowiednim dodatkom, a także poprzez modyfikację proporcji składników użytych do produkcji mieszanki można uzyskać ogumienie o konkretnych, pożądanych właściwościach. W przypadku opon ekologicznych bardzo istotna jest również niska masa, dlatego do konstrukcji ich kordu nie wykorzystuje się stali, tylko włókna szklane, poliamidowe lub poliestrowe. Oprócz tego duże znaczenie ma tutaj bieżnik, który jest płytszy niż w tradycyjnym ogumieniu, a także wyróżnia się zoptymalizowaną, mniej agresywną rzeźbą, co również przyczynia się do obniżenia oporów toczenia. Ważna jest też zwiększona sztywność ścian bocznych, dzięki czemu opony nie odkształcają się tak bardzo, gdy są niedopompowane, co również ma wpływ na efektywność energetyczną. Do zalet ogumienia ekologicznego należy również zaliczyć niższy poziom hałasu podczas jazdy przyczyniający się do poprawy komfortu pasażerów samochodu, jak i osób przebywających w pobliżu. Niestety, charakterystyka wybitnie

ukierunkowana na redukcję oporów toczenia odbija się negatywnie na innych parametrach. Przede wszystkim opony ekologiczne wykazują się gorszą przyczepnością praktycznie na każdym rodzaju nawierzchni, a to przekłada się na słabszą trakcję, mniej bezpieczne prowadzenie w zakrętach czy wydłużenie drogi hamowania. Dlatego nie są zalecane dla kierowców lubiących szybką jazdę i/lub dysponujących mocnym autem o ponadprzeciętnych osiągach – bezpieczeństwo jest wszak najważniejsze. Warto także zdawać sobie sprawę, że mają one mniejszą odporność na ścieranie niż porównywalne, w ten sam sposób użytkowane zwykłe opony. Trzeba je więc częściej wymieniać, a tym samym ich wybór może się dla niektórych okazać dyskusyjny z ekonomicznego punktu widzenia, nawet mając na względzie minimalnie niższe zużycie paliwa. Generalnie nad ogumieniem ekologicznym mogą się zastanowić osoby preferujące spokojny styl jazdy (dzięki temu bezpieczeństwo jazdy nie ulegnie pogorszeniu) i pokonujące przy tym dłuższe dystanse (ponieważ wtedy ostateczny bilans kosztów ma dużą szansę wyjść na plus).


















Podziel się:




Kwiecień 2021

Zdjęcie: Michelin

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi