Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Opony run flat



Opony run flat

Co to za opony? Czy warto je kupić? Jak wygląda ich eksploatacja i na co zwracać uwagę? Czy każdy samochód może mieć założone opony tego typu? Czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o oponach typu run flat.

O co chodzi


Pomimo że jej rozwiązania technologiczne są różne, to zadaniem konstrukcji opony run flat jest poruszanie się również w momencie kiedy
uległa przebiciu. Z reguły możemy pokonać wtedy dystans do 80 kilometrów, nie przekraczając jednak prędkości 80 km/h. Dzięki tym właściwościom, poprzez eliminację ryzyka braku opanowania pojazdu po przebiciu opony zwiększono bezpieczeństwo. Tym samym nie jest konieczna natychmiastowa wymiana opony, jak również – dzięki braku konieczności posiadania koła zapasowego – mogła zostać zwiększona pojemność bagażnika. Pomimo iż zadania opony run flat są takie same, to producenci realizują je w inny sposób. Jak łatwo przewidzieć, również inaczej je nazywają, a nazwa run flat stała się obecnie nazwą obiegową, stosowaną przez niektórych producentów. Przykładowo u Dunlopa powyższe opony oznaczone są DSST (Dunlop Self-Supporting Technology), u Goodyeara – EMT (Extend Mobility Tire), Michelin oznacza je PAX lub ZP (Zero Pressure), a chociażby Pirelli – SSRF (Self-Supporting Run Flat). Nie zmienia się za to ich przeznaczenie i występują one jako letnie, zimowe i wielosezonowe.

Dla kogo


W zasadzie nie ma ograniczeń jeżeli chodzi o ich stosowanie. Mogą na nich poruszać się wszystkie modele samochodów, pod warunkiem, że ogumienie dostępne jest we właściwym rozmiarze. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach. Dla bezpieczeństwa najlepiej aby samochód był wyposażony w czujniki ciśnienia. Nie są one niezbędne, ale w momencie przebicia którejś z opon, to właśnie jeden z czujników poinformuje nas o zaistniałym fakcie. W samochodzie pozbawionym czujników ciśnienia uszkodzenie opony dla kierowcy może okazać się niezauważalne, a to – w dłuższej perspektywie użytkowania i jazdy – może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo poruszania się. Kolejnym elementem są felgi. Pomimo iż coraz częściej dla opony run flat nie jest wymagana felga o innej konstrukcji, jak to było jeszcze do niedawna, to warto, aby przed zakupem i założeniem ich, specjalista sprawdził, czy posiadane przez nas felgi nadają się również na opony typu run flat. Odmiennie, jeżeli jeździmy na oponach run flat i chcielibyśmy założyć tradycyjne

ogumienie, w tym przypadku można to zrobić bez obawy o negatywne skutki takiego działania. W tym miejscu istotna jest jedna uwaga. Wprawdzie przepisy tego nie zabraniają, jednak profesjonaliści odradzają umieszczania opon run flat na jednej osi samochodu, pozostawiając na drugiej opony tradycyjne, tym samym poprawnie samochód powinien posiadać wszystkie opony typu run flat lub tradycyjne.

Pomimo iż opony run flat cechują się wzmocnioną konstrukcją, to nie zastępują one opon XL, które – zgodnie z homologacją - wymagane są do stosowania w niektórych modelach samochodów. Nie oznacza to, że właściciele powyższych samochodów nie mogą poruszać się na oponach typu run flat, mogą jednak konieczne jest założenie opon run flat XL.

Koszty


Przed podjęciem decyzji o zakupie opon run flat warto zdawać sobie sprawę jeszcze z kilku kwestii. W stosunku do opon tradycyjnych, ich cena jest wyższa, jednak różnica uzależniona jest od rozmiaru. Warto również odnotować, że od jakiegoś czasu stopniowo się ona zmniejsza. Tak jak zakup opon run flat wiąże się z większym wydatkiem, tak również i ich naprawa niesie za sobą wyższe koszty, które czasami mogą być większe (w stosunku do takiej samej naprawy opony tradycyjnej) o 60%. Identyczny za to jest zakres i możliwości jej naprawy w porównaniu do opony tradycyjnej. Tak samo jak i tempo jej zużywania się.


















Podziel się:




Luty 2021

Zdjęcie: Bridgestone

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi