Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Test

Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost 182 KM ST line - Uczulenie na foki



Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost 182 KM ST line

Kiedy w 1998 roku po raz pierwszy zobaczyłem Forda Focusa zatkało mnie. Ale tylko na chwilę. Od samego początku zacząłem wątpić, a kiedy wsiadłem do środka zrobiło mi się słabo. Moim zdaniem, to było auto niewiele lepsze w robieniu pierwszego wrażenia od Escorta. Nie wiem dlaczego, ale Focus pierwszej generacji nie przypadł mi do gustu. Estetyka w stylu New Edge Design bardzo szybko się zestarzała, tak jak i materiały, z których auto było wykonane. Nie był to projekt ponadczasowy, a nawet doskonałe właściwości jezdne nie były w stanie mnie przekonać. O ile da się do auta podejść ze wzrokiem wbitym w ziemię, to nie da się go prowadzić z zamkniętymi oczami. Tak narodziło się moje uczulenie na foki…

Całe szczęście gdzieś na wysokich szczeblach Forda doszło do zmian, nie tylko personalnych, i krzywa zaczęła rosnąć. Druga generacja Focusa była już łatwiejsza do przełknięcia, ale moja alergia wciąż się odzywała i dostawałem wysypki na samą myśl o Focusie. Oczywiście niesłusznie, ale żeby zwalczyć alergię potrzebne jest długotrwałe odczulanie i trzymanie się na dystans od alergenu.
Trzecia generacja Focusa zaczęła mnie lekko pociągać, ale bez ekscytacji. Wiem, że to był bardzo, ale to bardzo dobry samochód, ale… nie. Co ciekawe, jeździłem Fiestą, C-Maxem, S-Maxem i nawet Kugą, ale Focus wciąż… mieliśmy ciche dni.

Jak to mówią, czas leczy rany i kiedy wsiadłem do najnowszego wcielenia Focusa… rozpłynąłem się na fotelu. Auto jest tak skrojone pode mnie, że wierzyć mi się w to nie chce. Wnętrze jest idealne. Moja pozycja za kierownicą jest cudowna. Z jednej strony siedzę wyjątkowo komfortowo, a z drugiej mam pełną kontrolę nad autem. Fotele świetne, kierownica doskonale leży w dłoniach, widoczność z miejsca kierowcy… boczne lusterka mogłyby być większe, ale nie zmienia to faktu, że widać wszystko tak jak trzeba. Bagażnik w kombi ma 608 litrów pojemności i to jest wynik robiący wrażenie. Po ustawieniu fotela kierowcy pod siebie, zajmuję miejsce na tylnej kanapie bez najmniejszych problemów i jest jeszcze spory zapas. Do tego ładowność 600 kg. Czy to nie brzmi jak auto idealne? A przecież to dopiero początek.

Silnik to znana mi z Fiesty ST trzycylindrowa jednostka EcoBoost, która jest… GENIALNA. Pisząc to uśmiecham się pod nosem i sam nie do końca wierzę w to co piszę. W moim testowym Focusie te trzy cylindry wykonywały pracę 182 KM przy spalaniu tak śmiesznym, że nawet hybryda może się chwilami głupio poczuć. Oczywiście jeśli się wdepnie do podłogi, to można szybko uzbierać punkty lojalnościowe na stacjach benzynowych i to w ilościach pozwalających umeblować mieszkanie, ale… trzeba docenić to, że rozsądny kierowca jest w stanie połączyć w tym aucie ogień i wodę. Ja byłem zachwycony.

Manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach nie zaskoczyła mnie niczym wyjątkowym, ale przyznam, że nie przeszkadzała. Bardzo długo zastanawiałem się, czy dwusprzęgłowy

automat nie byłby tu niezbędny. Nie, nie będę się upierał przy automacie. Było super.

A zawieszenie? Przecież to Focus. Zawieszenie w Focusie może być tylko dobre lub bardzo dobre. W tym jest bardzo dobre, co w połączeniu z doskonałymi hamulcami… palce lizać aż po łokcie. Najnowsze wcielenie Focusa to rewelacyjne auto. Odniosłem wrażenie, że każdy zespół inżynierów odpowiedzialny za daną część samochodu odrobił pracę domową w 101%. No może poza chłopakami od grafiki na ekranie zamontowanym w centralnej konsoli. Jego umiejscowienie jest ok, ale to co się na nim wyświetla już trochę mniej. Oczywiście jest to moja subiektywna ocena i nikt nie musi się ze mną zgadzać, ale ja po prostu nie trawię tych obrazków. Całe szczęście ekran w prosty sposób się wyłącza.

Z zewnątrz kompaktowy Ford też nie przynosi wstydu. Nie powiem żeby mnie rzucał na kolana, ale nie to jest jego zadaniem. Przyrównując go do konkurencji muszę przyznać, że nie ma ziewania. Oczywiście Astra jest zacna, Peugeot 308 odjechany (trochę mnie poniosło), ale Megane i Golf wyglądają przy Focusie jak typowe klasowe ciapy w swetrach w renifery. Oczywiście nic nie ma za darmo. Sprawdziłem ile mniej więcej taki Focus może kosztować i wyszła mi stówa… Oczywiście można Focusa mieć za mniej… i za więcej. Każdy sobie coś upoluje wedle własnych potrzeb. Ja bym miał twardy orzech do zgryzienia. Pomijając fakt, że nie potrzebuję kombi, celowałbym w mniejszy silnik i wersję Vignale. Czy można mieć Focusa z litrowym EcoBoostem w tej wersji? Zachęcam do zabawy konfiguratorem. Może coś dla siebie wybierzecie?
















Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost 182 KM ST line Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost 182 KM ST line Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost 182 KM ST line


Podziel się:




Luty 2021

Damian Śmigielski

Gwarancja niezależności testu.
Oznacza ona, iż test nie był inspirowany, sponsorowany, sprawdzany oraz korygowany w jakikolwiek sposób przez firmy czy też osoby powiązane z testowanym produktem. Nie miały one również wpływu na jego kształt oraz formę.

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi