Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta
Testy Tech Historia Prawo Felietony Cennik SZUKAJ





Poradnik

Samodzielna wymiana kół



Samodzielna wymiana kół

Szczególnie dla osób posiadających dwa komplety ogumienia – letnie i zimowe – samodzielna zmiana kół jest kuszącą alternatywą wobec wizyty w wulkanizacji. Tym bardziej, że sama operacja wydaje się nie być zbyt skomplikowana. To prawda, należy jednak zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych spraw.

Zanim przystąpimy do wymiany kół ważne jest aby sprawdzić stan tych, które chcemy założyć. Należy zwrócić uwagę na stan opon, a w szczególności, czy nie posiadają wybrzuszeń – takowe dyskwalifikują oponę z użytkowania – oraz jaką mają głębokość bieżnika. Każda opona posiada tzw. ograniczniki, które umiejscowione są w rowku bieżnika i określają minimalną głębokość bieżnika, z którą możemy się poruszać. Jeżeli bieżnik będzie równy lub niższy niż ogranicznik
Reklama
poruszanie się na takiej oponie będzie niezgodne z prawem. Opona jest jedynym elementem dzięki któremu nasz samochód ma styczność z podłożem, stąd specjaliści z firmy Harp rekomendują, aby nie zakładać opon posiadających mniejszą głębokość bieżnika niż 3 mm - w oponach letnich - i 4 mm w oponach zimowych. Takie postępowanie pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo naszego podróżowania.

Kiedy przygotowane do zmiany koła przejdą poprawnie nasze oględziny możemy przystąpić do ich zamiany, z tymi które obecnie znajdują się na aucie. Zacznijmy od podstaw, czyli przygotowania samochodu do ściągnięcia kół. Powinien stać on na płaskim i stabilnym podłożu. Przed podniesieniem go podnośnikiem (umieszczamy go zawsze w dedykowane miejsca samochodu) należy poluzować śruby – odkręcając w lewo, czyli identycznie jak odkręcamy butelkę, czy słoik. Następnie podnosimy samochód i odkręcamy całkowicie śruby oraz zdejmujemy koła, zastępując je nowym kompletem, które dokręcamy, najpierw na podnośniku, a potem – z zadeklarowaną przez producenta siłą – kiedy samochód stanie już na kołach. Przed rozpoczęciem pierwszej jazdy należy również sprawdzić ciśnienie w oponach, aby było zgodne z tabelą w naszym pojeździe, a po przejechaniu 50 kilometrów skontrolować
Reklama

śruby mocujące koła i w razie konieczności dokręcić je.

Opony zamontowane na osi napędzającej samochód z reguły zużywają się szybciej, stąd możemy zamienić je miejscami: te wcześniej użytkowane na osi tylnej dać na przód, a te z przodu na oś tylną. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku opon kierunkowych muszą one być zawsze zamontowane w samochodzie właściwie ze swoją konstrukcją, czyli zgodnie z zaznaczonym przez producenta (strzałką i napisem „rotate”) kierunkiem toczenia.

Zaleca się, aby każdorazowo przed założeniem koła wyważyć je, dotyczy to również tych kół na których wcześniej poruszaliśmy się i były wyważone. Bezwzględnie należy to jednak uczynić, jeżeli w trakcie jazdy odczuwamy drżenie kierownicy. W trakcie codziennego użytkowania rekomenduje się, aby co pewien okres sprawdzać czy bieżnik w oponach ściera się równomiernie. Jeżeli zauważymy iż tak się nie dzieje, należy pojechać do serwisu aby sprawdzić co jest tego przyczyną.





Podziel się:
Reklama
Styczeń 2021

Zdjęcie: Goh Rhy Yan Eo7 /unsplash

Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu



POBIERZ NUMER


Warte uwagi