Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Kontakt Cennik
> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Historia

Vauxhall Chevette HS - Hot-hatch z kierownicą po prawej stronie



Vauxhall Chevette HS

Czasami zdarza się tak, że w gamie modelowej zupełnie zwyczajnego, wielkoseryjnego samochodu pojawia się nagle nietuzinkowa wersja, która dzięki swojej wyjątkowości na stałe zapisuje się w historii motoryzacji. Przykładem jest chociażby Vauxhall Chevette - pragmatyczne auto kompaktowe dla przeciętnego Brytyjczyka żyjącego w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Model zostałby pewnie zapamiętany jako mało ekscytujący środek transportu, jednak udało mu się tego uniknąć dzięki usportowionej, ściśle limitowanej odmianie HS, która szybko zyskała kultowy status.

Samochody typu hot-hatch praktycznie od samego początku swojego istnienia mają szerokie grono zwolenników. Trudno się temu dziwić, ponieważ w niezwykle udany sposób łączą praktyczność i użyteczność na co dzień z osiągami pozwalającymi poczuć za kierownicą dreszczyk emocji. Poza tym, dzięki bliskiemu
Reklama
pokrewieństwu z masowo wytwarzanymi modelami koszty ich utrzymania kształtują się na zupełnie rozsądnym poziomie. Co istotne, w powyższych kwestiach nic się na przestrzeni lat nie zmieniło. To samo dotyczy również przepisu, według którego powstają hot-hatche. Mianowicie, wystarczy wziąć popularnego hatchbacka, zamontować w nim mocny silnik, dostosować zawieszenie i układ hamulcowy do możliwości jednostki napędowej, zmodyfikować nadwozie i wnętrze, aby prezentowały się bardziej rasowo... i hot-hatch gotowy. W taki właśnie sposób narodził się między innymi Vauxhall Chevette HS. Historia tego modelu sięga początku lat 70., kiedy to General Motors, ówczesny właściciel Vauxhalla i Opla, zainicjował projekt mający na celu stworzenie tzw. samochodu światowego, który w praktycznie jednakowej formie mógłby być oferowany na różnych kontynentach. Opracowanie auta powierzono europejskim oddziałom GM. Opel miał za zadanie przygotować dwu- i czterodrzwiowego sedana, kombi oraz coupé, natomiast Vauxhall - trzydrzwiowego hatchbacka. Rezultatem starań konstruktorów były Opel Kadett C debiutujący w 1973 roku na rynkach Europy Kontynentalnej, oraz Vauxhall Chevette sprzedawany w Wielkiej Brytanii od połowy 1975 roku. Zaprojektowane przez Brytyjczyków auto bardzo przypadło Oplowi do gustu, dlatego po dostosowaniu do ruchu prawostronnego zasiliło gamę niemieckiej marki pod nazwą Kadett City. Z kolei Vauxhall przejął od Opla oba sedany i kombi, uzupełniając w ten sposób swoją ofertę na Wyspach. Przy okazji zadbano o to, aby Chevette i Kadett różniły się nie tylko umiejscowieniem kierownicy, ale także stylizacją przedniej partii nadwozia oraz deski rozdzielczej. W samochodach stosowano również zupełnie odmienne jednostki napędowe. Vauxhall nie dawał w tej kwestii żadnego wyboru, montując w Chevette wyłącznie 1.3-litrowy, 59-konny silnik własnej konstrukcji, pochodzący z modelu Viva HC. Takie źródło napędu pozwalało sprawnie się przemieszczać, ale na nic więcej nie można było liczyć, co tylko umacniało wizerunek kompaktowego Vauxhalla jako zwykłego samochodu dla twardo stąpających po ziemi. Dodatkowo potwierdzał to brak odmiany coupé, mimo że włączenie jej do gamy Chevette nie stanowiłoby żadnego problemu - przecież bliźniaczy Kadett posiadał taki wariant nadwoziowy. Dla zachowania równowagi Brytyjczycy oferowali coś, czego nie mieli Niemcy. Chodzi tutaj mianowicie o wersję dostawczą, która bazowała na kombi i nosiła nazwę Bedford Chevanne, stanowiąc przy okazji kolejny dowód zupełnie przyziemnego charakteru modelu Chevette.

Wszystko wskazywało na to, że auto zostanie zapamiętane wyłącznie jako zwyczajny środek transportu z punku A do punktu B, ale na szczęście tak się nie stało. W pewnym momencie
Reklama

Vauxhall postanowił się bowiem zaangażować w rajdy samochodowe. Uczestnictwo w rywalizacji na odcinkach specjalnych wymagało jednak posiadania rajdówki, której brytyjska marka wówczas nie miała. Trzeba było ją więc zbudować. Aby ograniczyć koszty bazą konstrukcyjną postanowiono uczynić jeden z seryjnie produkowanych modeli. Wybór padł na Chevette w odmianie hatchback, które z racji krótkiego, zwartego nadwozia oraz tylnego napędu wydawało się być znakomitą podstawą do stworzenia pojazdu rajdowego, co wkrótce znalazło potwierdzenie w rzeczywistości. Aby uzyskać odpowiednią homologację należało jednak wyprodukować co najmniej 400 egzemplarzy wersji cywilnej. W rezultacie powstał Vauxhall Chevette HS. Samochód ujrzał światło dzienne w 1978 roku i w niezwykle pozytywny sposób wpłynął na postrzeganie modelu, na którym bazował. Od tej pory Chevette nie było bowiem kojarzone jedynie ze skromnym, pospolitym autem, ale także z naprawdę rasowym hot-hatchem, który potrafi dać dużo radości z jazdy. W pierwszej kolejności odpowiadał za to 2.3-litrowy, szesnastozaworowy silnik o mocy 137 KM. Ta dość ciekawa jednostka wyróżniała się pochyleniem cylindrów względem pionu o kąt wynoszący około 45 stopni, co zresztą znalazło odzwierciedlenie w jej nazwie (Slant Four, czyli „Skośna Czwórka”). Silnik został skonstruowany przez Vauxhalla i zadebiutował w 1967 roku pod maską modelu Victor FD. Na przestrzeni lat systematycznie go udoskonalono i zwiększano pojemność skokową z początkowych 1.6-, poprzez 1.8-, 2.0-, aż do 2.3-litra. Ostatni z wymienionych wariantów stanowił szczytowe osiągnięcie jednostek serii Slant Four i świetnie sprawdzał się w roli źródła napędu topowej odmiany Chevette, zapewniając przyspieszanie do „setki” w około 9 sekund i prędkość maksymalną wynoszącą prawie 190 km/h. Dzisiaj takie osiągi nie robią już na nikim wrażenia, ale w owym czasie pozwalały z pełnym przekonaniem określać kompaktowego Vauxhalla mianem hot-hatcha. Mocny silnik wymagał oczywiście wprowadzenia stosownych modyfikacji w innych podzespołach samochodu. Dlatego też w jego układzie przeniesienia napędu pojawiała się sportowa skrzynia biegów z „jedynką” w lewo i w dół, a zawieszenie i tylna oś pochodziły z Kadetta GT/E. Zastosowano również bardziej wydajne hamulce pozwalające skuteczniej wytracać prędkość.



Vauxhall Chevette HS Vauxhall Chevette HS Vauxhall Chevette HS Vauxhall Chevette HS

Podziel się:
Marzec 2020

Tekst: Mariusz Barański
Zdjęcia: Vauxhall



POBIERZ NUMER


Warte uwagi