Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Rozdzielaczowe pompy wtryskowe Bosch



Rozdzielaczowa pompa wtryskowa

Pojawienie się rzędowej pompy wtryskowej stanowiło bez wątpienia jeden z kamieni milowych w rozwoju silników wysokoprężnych. Urządzenie to wymagało jednak dużych nakładów konstrukcyjnych i mimo wszystko miało dość pokaźne rozmiary, przez co niezbyt nadawało się do montażu w mniejszych silnikach, niewielkich i tanich samochodów osobowych. Wyjściem z sytuacji okazała się rozdzielaczowa pompa wtryskowa, która została opracowana i wprowadzona na rynek przez Boscha.

Znane przysłowie mówi, że potrzeba jest matką wynalazku. Doskonale pasuje ono do rozdzielaczowej pompy wtryskowej, która została skonstruowana przez Boscha ze względu na to, że w pewnym momencie producenci postanowili oferować diesle także w małych i niedrogich autach
Reklama
niższych klas. Jako że rzędowa pompa wtryskowa nie do końca sprawdzała się w takich zastosowaniach należało wymyślić rozwiązanie, które będzie zdecydowanie lepiej odpowiadać oczekiwaniom. W ten sposób powstała rozdzielaczowa pompa wtryskowa (typ VM), a pierwszym wyposażonym w nią samochodem był Peugeot 404 Diesel z 1964 roku. Wysokoprężna odmiana tego popularnego francuskiego auta nie była co prawda do końca udana, ale bez wątpienia przetarła szlak. Prawdziwy przełom, który spopularyzował rozdzielaczową pompę wtryskową miał miejsce mniej więcej dekadę później, kiedy to Volkswagen postawił ma małe samochody osobowe napędzane silnikiem Diesla. To właśnie od tego momentu zaczęto bowiem w pełni doceniać mniejsze wymiary i niższą cenę pompy rozdzielaczowej w porównaniu z rzędową odpowiedniczką. Co warte uwagi, Bosch nie spoczął na laurach i ciągle udoskonalał swoją konstrukcję. W rezultacie powstała pompa rozdzielaczowa typu VE, która w 1976 roku zadebiutowała pod maską wysokoprężnego Volkswagena Golfa pierwszej generacji. Auto zapoczątkowało boom na kompakty z silnikiem Diesla, co z kolei ogromnie zwiększyło zapotrzebowanie na rozdzielaczowe pompy wtryskowe, napędzając jednocześnie ich dalszy rozwój. Aby zoptymalizować emisję spalin, hałas, moc i użycie paliwa, w 1986 roku otrzymały one sterowanie elektroniczne. Natomiast w 1989 roku pojawiła się rozdzielaczowa pompa VP34 przeznaczona do bezpośredniego, wysokociśnieniowego wtrysku w samochodach osobowych. Takie rozwiązanie w połączeniu z turbodoładowaniem sprawiło, że silniki wysokoprężne stały się oszczędniejsze, emitowały mniej szkodliwych substancji i zapewniały lepsze osiągi, co przyniosło im rzesze kolejnych zwolenników. Do popularyzacji diesli z bezpośrednim wtryskiem wybitnie przyczyniło się Audi, wprowadzając do swojej oferty model 100 C3 2.5 TDI, a niedługo później 80 B4 1.9 TDI. Następne ważne wydarzenie miało miejsce w 1993 roku, kiedy to pojawiła się pompa rozdzielaczowa z elektronicznym sterowaniem ilością i momentem wtrysku. Z kolei w 1996 roku premierę miała rozdzielaczowa pompa promieniowa typu VP44. Niedługo później układy wtryskowe silników zasilanych olejem napędowym zrewolucjonizował system Common Rail, ale to już zupełnie inna historia.

Rozdzielaczowe pompy wtryskowe dzielimy na osiowe i promieniowe. Pompy osiowe sprężają paliwo za pomocą centralnego tłoka (zwanego tłokorozdzielaczem), który porusza się w płaszczyźnie osiowej względem do wału napędzającego, wykonując jednocześnie dwa ruchy: posuwisty (podczas którego paliwo jest sprężane) i obrotowy (w czasie którego paliwo zostaje rozdzielone do poszczególnych wtryskiwaczy). Tłokorozdzielacz ma więc
Reklama

podwójny zakres działania. Z jednej strony pełni funkcję pompy wysokiego ciśnienia, a z drugiej - urządzenia sterującego dawką paliwa. Natomiast w przypadku pompy promieniowej mamy do czynienia ze sprężaniem paliwa za pomocą kilku tłoczków ułożonych promieniowo w stosunku do wału napędzającego. Tłoczenie paliwa realizowane jest dzięki współpracy tłoczków z pierścieniem krzywkowym. Początek i czas trwania wtrysku paliwa w pompach promieniowych są ustalane za pomocą zaworu elekromagnetycznego, który ustawia położenie przestawiacza wtrysku, a ten odpowiednio obraca pierścieniem krzywkowym. Jako że uzyskiwane tutaj ciśnienia są wyższe niż w przypadku pompy osiowej, pompa promieniowa musi mieć większą wytrzymałość mechaniczną. Na przestrzeni lat Bosch wprowadził na rynek wiele typów rozdzielaczowych pomp wtryskowych. Do najpopularniejszych należą:
- VP36 - pompa osiowa z mechaniczną regulacją dawki do silników z wtryskiem pośrednim,
- VP37 - pompa osiowa z elektryczną regulacją dawki do silników z wtryskiem bezpośrednim,
- VP29 - pompa osiowa z elektromagnetyczną regulacją dawki do silników z wtryskiem pośrednim,
- VP30 - pompa osiowa z elektromagnetyczną regulacją dawki do silników z wtryskiem bezpośrednim,
- VP44 - pompa promieniowa z elektromagnetyczną regulacją dawki do silników z wtryskiem bezpośrednim.

Pompy rozdzielaczowe uchodzą za solidne i trwałe, a ich niedomagania wynikają przeważnie z naturalnego zużycia, zaniedbań eksploatacyjnych i/lub pracy na paliwie zawierającym znaczną ilość zanieczyszczeń. Do najczęściej występujących usterek należą tutaj: zużyta sekcja tłocząca, uszkodzony sterownik pompy, zatarty przestawiacz kąta wtrysku i wycieki wynikające ze zużycia uszczelnień. Z naprawą pomp rozdzielaczowych nie ma jednak najmniejszego problemu. Nawet do ich najstarszych typów nadal są dostępne części zamienne, a wyspecjalizowane, autoryzowane serwisy, takie jak krakowski Bosch Diesel Centrum w przedsiębiorstwie Transbud Nowa Huta dysponują specjalistami, przed którymi pompy rozdzielaczowe nie kryją żadnych tajemnic. Dzięki ugruntowanej wiedzy popartej wieloletnią praktyką są oni w stanie przywrócić do pełnej sprawności nie tylko lekko niedomagające komponenty, ale także te, które zostały wyraźnie naznaczone trudami wysilonej eksploatacji. Jeżeli więc posiadasz diesla wyposażonego w rozdzielaczową pompą wtryskową, to nie musisz się obawiać, że w razie jej awarii nie będzie gdzie uzyskać fachowej i rzetelnej pomocy, a samochód stanie się nieprzydatną i zajmującą miejsce nieruchomością.



Volkswagen Golf Diesel
Volkswagen Golf Diesel wyposażony w rozdzielaczową pompę wtryskową Boscha

Rozdzielaczowa pompa wtryskowa

Podziel się:
Marzec 2020

Zdjęcia: Bosch, Volkswagen AG



POBIERZ NUMER


Warte uwagi