Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Skróty rządzą w wiadomościach, a niejednokrotnie najważniejsze jest to, o czym nie informują



Skroty zadza w wiadomosciach

Ludzie nie znają prawdy i mają braki w wiedzy, ponieważ nie czytają długich tekstów, które są dla nich nieatrakcyjne. A ponieważ nie czytają, to przekaz często jest skracany. Taką tezą podzielił się Chris Evans (aktor, znany m.in. z roli Kapitana Ameryki). Powyższą teorię znają i najprawdopodobniej zgadzają się z nią osoby piszące informacje z branży motoryzacyjnej, które coraz częściej zawierają tylko podstawowe wiadomości, pozostawiając masę niedomówień i niedopowiedzeń, a to właśnie one są niejednokrotnie najważniejsze.

Mocne zamknięcie na koniec dobrego 2019 roku. Od początku roku przybyło 625 470 nowych pojazdów do 3,5t i sprowadzono ponad milion używanych.

Co wiemy:
Rok 2019 okazał się kolejnym rokiem ze wzrostem sprzedaży nowych samochodów osobowych. Wzrostem, który trwa
Reklama
nieprzerwanie od 2012 roku, kiedy to zarejestrowano ponad 270 000 samochodów (w 2013 – 289 913 sztuk, 2014 – 327 709, 2015 – 354 975, 2016 – 416 123, 2017 – 486 352, 2018 – 531 889). Na koniec 2019 roku zarejestrowano 555 598 samochodów osobowych, a w samym tylko grudniu 52 499 (wobec 45 390 sztuk w roku poprzednim). Klienci najchętniej nabywali samochody napędzane silnikiem benzynowym (71% wszystkich zarejestrowanych) oraz Diesla (20%). 7% klientów kupiło modele hybrydowe, 0,3% elektryczne, a 0,2% hybrydowe plug-in. Najczęściej wybieranymi markami były Skoda (12,36% udziału w rynku), Toyota (11,30%) oraz Volkswagen (9,69%). Najchętniej wybieranym modelem przez firmy była Skoda Octavia (zarejestrowano 16 567 egzemplarzy, wobec 17 438 w roku 2018), Toyota Corolla (14 170 – wzrost sprzedaży o 166,9%) oraz Skoda Fabia (11 738, wobec 13 197 rok wcześniej). Klienci indywidualni najczęściej wybierali Dacię Duster (9 140 sztuk), Toyotę Yaris (7 153) oraz Toyotę Corollę (5 529).

W poprzednim roku do Polski zostało sprowadzonych ponad milion samochodów (dokładnie 1 009 184 sztuk), a ich średni wiek wyniósł prawie 12 lat Najchętniej sprowadzano Volkswageny (ponad 117 000) i Ople (prawie 102 000). Zaskoczeniem nie okazał się również kraj, z którego zaimportowano najwięcej pojazdów. Jak łatwo można było przewidzieć chodzi o Niemcy. Ściągnięto z nich 582 712 samochodów. Drugim najpopularniejszym krajem okazała się Francja, z której do Polski trafiło 98 635 pojazdów. Jeśli natomiast chodzi o rodzaj napędu, to niegasnącą popularnością wśród Polaków cieszą się samochody napędzane silnikiem Diesla (dane za Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA średni wiek auta w Polsce to ponad 13 lat (wg danych za 2018 rok). Jest lepiej niż w 2017 roku, kiedy to wynosił on 17 lat.

Dobrze byłoby wiedzieć:
Analizując powyższe dane dochodzimy do wniosku, że wzrost sprzedaży nowych samochodów jest praktycznie liniowy i nie powinien wzbudzać jakiegokolwiek niepokoju. Z roku na rok jest coraz lepiej. Kierowcy wymieniają samochody, dzięki czemu ich flota poruszająca się po polskich drogach jest coraz młodsza. W zasadzie można by odtrąbić sukces i zgłosić się po medale (tylko do kogo?) za dobrze wykonaną pracę, bo z przytoczonych wskaźników każdy wydobędzie coś pozytywnego dla siebie. Jedni, że został pobity kolejny rekord sprzedaży samochodów, a co za tym idzie kondycja branży motoryzacyjnej jest doskonała. Drudzy, że flota samochodów w Polsce jest coraz młodsza (przemilczą oczywiście jej obecny wiek). Tak, każdy znajdzie powód do dumy. Szkoda tylko, że w większości przypadków duma podszyta jest nerwicą. Dlaczego? Ostatnie lata to ciągły wzrost kosztów dla branży motoryzacyjnej i niekończące się zmiany w przepisach i otoczenia prowadzonego biznesu. Otoczenia, w którym znacząco zmniejszył się okres na rzetelne i wiarygodne planowanie oraz jakikolwiek organiczny rozwój, który został zastąpiony dostosowywaniem się do przepisów. Oczywiście za wygospodarowane przez siebie pieniądze, co ma znaczący wpływ na rentowność całego przedsięwzięcia w Europie. Zresztą pierwsze „ofiary” już są. Po 1 kwietnia 2020 roku marka Infiniti przestanie być oferowana na rynkach Europy Zachodniej, jednak jej samochody ciągle będą dostępne w Europie Wschodniej.

Wróćmy jednak do polskiego rynku. Wzrosty w ostatnich dwóch latach w praktyce zawdzięczamy zmieniającym się przepisom, które nałożyły na producentów konieczność
Reklama

spełniania nowych – bardziej restrykcyjnych - norm czystości spalin. W 2018 było to wejście normy WLTP (drugiego etapu), a 1 stycznia 2020 opłaty emisyjnej. Tym samym w sierpniu 2018 znacząco wzrosła ilość rejestracji modeli niespełniających nowej normy WLTP (niezarejestrowany samochód niespełniający jej nie mógł zostać sprzedany). Centralna Ewidencja Pojazdów odnotowała wtedy wzrost rejestracji o 64,3% (sierpień 2018 w stosunku do sierpnia 2017) co przełożyło się na 56 701 sztuk samochodów (wobec 34 505 w roku 2017). Ten sam manewr zastosowali producenci w grudniu 2019. Jego skala była jednak zdecydowanie mniejsza, ale i wchodzący przepis był inny. Nazwano go CAFE czyli Clear Air For Europe (Czyste powietrze dla Europy) i dotyczy ograniczenia emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych przez branżę transportową. Określa on normy i limity ich emisji przez pojazdy. Nie dotyczy jednak konkretnych sztuk i sprzedaży w obrębie państwa, a globalnie wszystkich sprzedanych samochodów przez producenta na terenie Unii Europejskiej. W dużym skrócie, bo przepis jest mocno rozbudowany i w dodatku z niezłą ilością zawiłości: za sprzedaż modelu emitującego ponad 95 g/km dwutlenku węgla producent będzie musiał wnieść opłatę emisyjną wynoszącą 95 euro za każdy 1 gram ponad normę. Wejście CAFE w obecnej formie diametralnie zmieniło sposób prowadzenia biznesu przez producentów. Dotychczas odpowiadały za niego oddziały producenta umiejscowione w danym państwie. Obecnie liczy się sprzedaż, analiza i monitoring sumarycznej sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Brak takiej kontroli może w konsekwencji oznaczać duże opłaty z tytułu niespełnienia wymogów CAFE. Co to oznacza dla klientów i dealerów? Najbardziej prawdopodobne jest ograniczenie dostępności modeli, które nie spełniają powyższej normy, jak również przekierowanie sprzedaży na rynki o dużej marżowości. Polska do takowych nie należy.

Pomimo że producenci próbują zakrzywiać rzeczywistość i w planach sprzedażowych samochodów nowych na rok 2020 planują wzrosty, to obserwatorzy i analitycy branży nie są już takimi optymistami. Twierdzą oni, że utrzymanie dotychczasowej wielkości sprzedaży będzie sukcesem, ale bliżsi są stwierdzeniu, że odnotowany zostanie spadek. Ich tezę potwierdzają dane z rejestracji po pierwszych 20 dniach stycznia. Zarejestrowano w nich 20 720 samochodów osobowych, co stanowi spadek do analogicznego okresu 2019 roku o 18,89%. oraz 2 169 sztuk samochodów dostawczych - spadek o 26,50% (dane za Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). Oczywiście za wcześnie jeszcze na ogłoszenie recesji, czy też zapaści rynku, bo okres jest zbyt krótki, jednak jeżeli tendencja zostanie zachowana wyniki sprzedażowe mogą niejedną osobę – w najlepszym przypadku – przyprawić o ból głowy.

Kierowcy pokochali samochody elektryczne

Co wiemy:
Zgodnie z najnowszym rankingiem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce zarejestrowanych jest już 8 637 samochodów elektrycznych, a liczba ogólnodostępnych stacji ładowania została podwojona. Obecnie jest ich





Skroty zadza w wiadomosciach



Podziel się:
Luty 2020

Robert Lorenc

Wszystkie dane sprzedaży samochodów za Centralną Ewidencją Pojazdów.
Zdjęcia bazowe: Tim Mossholder, Christina Wocintechchat, Rodion Kutsaev/unsplash; rawpixel.com/Freepik; Mazda. Kolaż: kdk.pl



POBIERZ NUMER


Warte uwagi