Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Rzędowe pompy wtryskowe Bosch



Rzędowa pompa wtryskowa

Silnik Diesla został opatentowany w 1893 roku, jednak jego kariera jako źródła napędu samochodów rozpoczęła się dużo później. Początkowo problem stanowił bowiem niedoskonały sposób wtrysku paliwa, realizowany za pomocą skomplikowanych sprężarek. Były one duże, ciężkie i wymagały systematycznego serwisowania, co znacznie ograniczało możliwości zastosowań jednostek wysokoprężnych. Przełomem okazało się dopiero skonstruowanie przez firmę Bosch rzędowej pompy wtryskowej.

W pierwszych latach motoryzacji samochody napędzane były za pomocą silnika benzynowego lub ewentualnie elektrycznego. Diesla nikt nie brał nawet pod uwagę. Zmiana myślenia nastąpiła na początku lat 20., kiedy to wielu ekspertów zaczęło dostrzegać w jednostkach wysokoprężnych napęd przyszłości. Charakteryzowały się one co prawda mniejszą mocą niż porównywalne benzyniaki, ale rekompensowały to znacznie niższym zużyciem paliwa. Jedną z osób, które zauważyły, że diesle mają spory potencjał i wkrótce mogą stanowić poważną alternatywę dla silników benzynowych był Robert Bosch. W rezultacie postanowił opracować komponenty do jednostek wysokoprężnych, aby bez żadnych przeszkód można je było montować w samochodach. Na początek skupił się na udoskonaleniu systemu wtrysku paliwa. W trakcie rozpoczętych w 1922 roku prac bardzo pomocne okazało się dla niego doświadczanie, które nabył dzięki produkcji pomp oleju wykorzystywanych w silnikach samochodowych i stacjonarnych. Owe pompy dostarczały w konkretne miejsca ściśle odmierzone porcje środka smarnego. Co ważne, robiły to pod wysokim ciśnieniem. Opierając się na takiej właśnie zasadzie działania Bosch skonstruował rzędową pompę wtryskową. Zdobyta wcześniej wiedza pozwoliła mu znacznie przyspieszyć prace. W rezultacie, już w 1924 roku innowacja Boscha przeszła testy w pierwszych seryjnie
Reklama
produkowanych wysokoprężnych samochodach ciężarowych. Wypadły one bardzo pomyślnie, dzięki czemu pod koniec 1927 roku rzędowa pompa wtryskowa zaczęła być wytwarzana na masową skalę. W następnym roku miała miejsce dostawa do pierwszego odbiorcy, którym była niemiecka firma MAN.

Klientów przybywało w szybkim tempie, co sprawiło, że zdobycie mocnej pozycji na rynku nie zajęło Boschowi zbyt wiele czasu. Warto dodać, że przedsiębiorstwo dostarczało nie tylko pompy wtryskowe, ale także przewody, pompy paliwa, filtry paliwa, rozpylacze i korpusy wtryskiwaczy, regulatory wtrysku, a nawet świece żarowe. Jako że wszystko pochodziło od jednego producenta doskonale do siebie pasowało i funkcjonowało bez żadnych zastrzeżeń. Z układu wtryskowego Boscha korzystały nie tylko wysokoprężne ciężarówki, ale także lokomotywy, statki, sterowce, a nawet samoloty. W 1936 roku przyszedł czas także na samochody osobowe, a pierwszym z nich był Mercedes 260 D. Po drugiej wojnie światowej stosowanie rzędowych pomp wtryskowych w silnikach Diesla coraz bardziej się upowszechniało. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem w 1950 roku Bosch świętował wyprodukowanie miliona sztuk pomp, a już dwa lata później - dwóch milionów. Niedługo później pojawiło się nowocześniejsze rozwiązanie w postaci pompy rozdzielaczowej. Nie oznaczało to jednak kresu konstrukcji rzędowych. Przez długie lata były one bowiem nadal wykorzystywane w pojazdach użytkowych, ciesząc się przy okazji całkowicie zasłużoną renomą. W tego typu zastosowaniach sprawdzały się bowiem doskonale. Wiadomo, że w przypadku pojazdów użytkowych wytężona eksploatacja to „chleb powszedni”. Wiele z nich (np. ciągniki siodłowe) pokonuje w ciągu roku olbrzymie przebiegi, będąc w trasie praktycznie cały czas ponieważ każdy przestój oznacza opóźnienia mogące prowadzić do trudności z wywiązywaniem się ze zleceń i w efekcie utratę pieniędzy, a nawet klienta. Stąd też tak ważne jest, aby komponenty silników takich pojazdów były naprawdę wytrzymałe i niezawodne. Rzędowa pompa wtryskowa bez wątpienia spełnia powyższe oczekiwania, przez lata dała się bowiem poznać jako bardzo trwała konstrukcja. Owszem, jak każde mechaniczne urządzenie z czasem ulega przewidywalnemu, naturalnemu zużyciu, ale dzięki łatwości naprawy bez problemu można jej przywrócić pełną sprawność.

Rzędowa pompa wtryskowa zwana jest też pompą sekcyjną, co wynika z tego, że składa się z sekcji, których liczba odpowiada ilości cylindrów w silniku. Sekcje ułożone są w rzędzie. Każdy cylinder zasilany jest paliwem przez konkretną sekcję. Pojedyncza sekcja zbudowana jest z:
- elementu tłoczącego mającego postać cylinderka, który otula tłoczek
Reklama

posiadający komorę wysokociśnieniową, a także otwory odprowadzające i doprowadzające paliwo,
- zaworu tłoczącego,
- króćca,
- śruby łączącej,
- kołnierza,
- ochraniacza,
- przeciwnakrętki,
- płytki regulacyjnej.

Wszystkie sekcje posiadają również dwa wspólne elementy, którymi są:
- wałek napędowy,
- listwa regulacyjna.

Ze względu na zastosowanie i unowocześnienia wprowadzane na przestrzeni lat wśród rzędowych pomp wtryskowych wyróżniamy:
- pompy mechaniczne typu A (najstarsze pompy wtryskowe, generujące ciśnienie nieprzekraczające 500 barów),
- pompy mechaniczne typu Z, ZW (przeznaczone do ciężkiego sprzętu),
- pompy mechaniczne typu MW, P,
- pompy mechaniczne z elektrycznym sterowaniem dawką paliwa typu P, R EDC,
- pompy mechaniczne z elektrycznym sterowaniem dawką paliwa i kątem wtrysku typu H EDC (generujące ciśnienie dochodzące nawet do 1200 barów).

Mimo że od jakiegoś już czasu w układach wtryskowych silników wysokoprężnych tryumfy święci system Common Rail, to starszych rozwiązań, takich jak rzędowa pompa wtryskowa nie należy absolutnie skreślać ani się ich obawiać. Jak już bowiem wspomniano, nadal mogą one uchodzić za wzór trwałości i odporności na trudy wysilonej eksploatacji. Ciągle istnieją też wyspecjalizowane, renomowane serwisy, które znają rzędowe pompy „na wylot”, potrafią je naprawiać zgodnie ze sztuką oraz mają dostęp do części zamiennych o najwyższej jakości. Doskonałym przykładem jest tutaj krakowski Bosch Diesel Centrum w przedsiębiorstwie Transbud Nowa Huta. Specjaliści z tej firmy mogą się pochwalić ogromnym doświadczeniem w profesjonalnym serwisowaniu układów zasilania silników wysokoprężnych, w tym także rzędowych pomp wtryskowych. W razie potrzeby jest więc gdzie szukać pomocy, co sprawia, że samochody wyposażone w takie rozwiązanie konstrukcyjne nadal można ze spokojem użytkować.



Pierwsza pompa wtryskowa Bosch

Podziel się:
Luty 2020

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi