Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Test

Ford Edge 2.0 EcoBlue 240 KM ST-Line & Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM Overland



Ford Edge 2.0 EcoBlue 240 KM ST-Line & Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM Overland

Osoby dobrze mnie znające wiedzą, że nie jestem fanem mody na SUVy i crossovery. Jednak od każdej reguły zawsze są jakieś odstępstwa i nie inaczej jest też w tej kwestii. Jeep Grand Cherokee od jakiegoś czasu jest takim wyjątkiem, zdecydowanie mógłbym mieć takie auto. Teraz do listy dołączył właśnie kolejny SUV i tak się złożyło, że jest nim również „amerykanin”, Ford Edge. Zapraszam na porównanie.

Pod względem stylistyki oba modele są, cóż, amerykańskie. Masywne i potężne. Olbrzymie przednie zderzaki z równie wielkimi atrapami silnika. W Jeepie ten kultowy element
Reklama
ozdobiono dodatkowo chromem, natomiast w Fordzie plaster miodu jest polakierowany na czarno. Linie boczne obu aut również bez większej finezji, to wielkie „kloce”, na widok których mniej wprawnym w parkowaniu kierowcom robi się słabo. Nawet tylna część obu nadwozi nie pozostawia złudzeń, klapy bagażnika, lampy, zderzaki czy wbudowane końcówki układu wydechowego potrafią wpędzić w kompleksy niemal wszystko, co można spotkać na drodze.

Jak można się spodziewać, w obu autach miejsca jest po prostu więcej niż potrzeba. Dwie osoby z przodu, trzy z tyłu plus ich pokaźne bagaże zmieszczą się bez problemu. Szczególnie w Fordzie, który ze swoimi 602 litrami przebija ofertę Jeepa o całe 147 litrów.

Jakość wykonania wnętrz, jak przystało na klasę luksusowych SUVów, stoi na całkiem wysokim poziomie. Co prawda jak ktoś dobrze poszuka to znajdzie elementy wykonane z twardych plastików. Ale spasowanie elementów stoi na najwyższym poziomie, więc nie ma ryzyka, że coś nagle zacznie trzeszczeć podczas jazdy.

Więcej różnic znajdziemy w układzie napędowym przedstawianych dziś aut. Ogólna idea niby podobna, do dyspozycji mamy silniki wysokoprężne o mocy w granicach 250 KM. Jednak rozwiązania są zupełnie inne. Podczas gdy w Fordzie
Reklama

znajdziemy dwa litry pojemności skokowej, podzielone na cztery cylindry, Jeep przebija to silnikiem V6 o pojemności 3 litrów. Edge stara się tę różnicę w pojemności silnika zniwelować za pomocą dwóch turbosprężarek, Grand Cherokee zadowala się jedną. Nie do końca się to Fordowi udaje, jego moment obrotowy 500 Nm to o 70 Nm mniej niż u konkurenta. Ale mimo wszystko osiągi obu kolosów są zbliżone. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h zajmuje 8,2 (Jeep) i 9,6 (Ford) sekundy, zaś prędkości maksymalne wynoszą odpowiednio 202 km/h i 216 km/h (Edge). W obu przypadkach auta zostały wyposażone w automatyczne skrzynie biegów o 8 przełożeniach i napęd na wszystkie koła. Biegi są bardzo sprawnie i w miarę szybko zmieniane, a połączenie dobrej ich pracy i potężnego momentu obrotowego powoduje, że przyspieszenie nawet przy większych prędkościach potrafi pozytywnie zaskoczyć.

Pojęcie „amerykański SUV” nie kojarzy się raczej z superbezpośrednim i sportowo nastawionym układem kierowniczym. Nie dziwi więc, że niektóre polecenia wydane kierownicą wykonywane są z lekkim opóźnieniem. Za to zawieszenia zestrojono nieco odmiennie. W Fordzie, wyposażonym w pakiet ST-Line i aż 21-calowe alufelgi, jest ono stosunkowo sztywne i twarde. Trochę bardziej komfortowo jest u konkurenta. Pneumatyczne zawieszenie, które możemy ustawić pod swoje wymagania jest bardziej miękkie. Mamy możliwość sporej regulacji prześwitu nadwozia.



Ford Edge 2.0 EcoBlue 240 KM ST-Line
Ford Edge 2.0 EcoBlue 240 KM ST-Line Ford Edge 2.0 EcoBlue 240 KM ST-Line Ford Edge 2.0 EcoBlue 240 KM ST-Line

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM Overland
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM Overland Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM Overland Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 250 KM Overland

Podziel się:
Listopad 2019

Artur Ławnik



POBIERZ NUMER


Warte uwagi