Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Kontakt Cennik
> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Przepisy

Parkowanie po nowemu



Parkowanie po nowemu

Od dłuższego czasu zanosiło się na zmiany w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). Dyskutowana była nie tylko nowa wysokość opłat, ale również kształt stref. Kiedy wydawało się, że prędzej przestanie być emitowany w telewizji serial Klan niż radni osiągną jednolite stanowisko, zaskoczyli oni wszystkich. Mądre głowy zasiadające w Radzie Miasta zdecydowały i uchwaliły 32 stronicowy dokument będący Uchwałą określającą zmiany w SPP.

Jak to w przypadku tego typu dokumentów, wymagają one pełnego skupienia przy czytaniu. Postanowiliśmy zatem ułatwić sprawę i w prosty oraz przejrzysty sposób
Reklama
usystematyzować uchwalone nowe prawo. W tym miejscu chcieliśmy jednak złożyć swoiste samobiczowanie. Dołożyliśmy wszelkich starań, żeby właściwie zrozumieć terminy zachodzących w etapach zmian, jednak zdajemy sobie sprawę, że to co jest obecnie zapisane może ulec korekcie w przyszłości. Zachęcamy zatem, aby poniższe dane traktować jako wskazówki, a nie wyrocznię i każdorazowo zwracać szczególną uwagę na umieszczone przy drodze znaki.

Strefa Płatnego Parkowania otrzyma nowe nazewnictwo stref i dotychczasowe zostaną zastąpione oznaczeniami A, B i C. Dodatkowo zmiany w nich będą wchodziły etapami.

22 września 2019
- od tego dnia Strefa Płatnego Parkowania zostanie rozszerzona o podstrefy na Zabłociu oraz os. Podwawelskim,
- zostanie rozszerzona obecna strefa P8 (wg nowego oznaczenia C10) oraz P6I (C15),
- opłata za parkowanie w SPP będzie obowiązywać od poniedziałku do soboty od 10:00 do 20:00 z wyłączeniem świąt,
- za nieuiszczenie opłaty za postój naliczona zostanie opłata dodatkowa 150 zł (dotychczas 50 zł),
- nie zmieni się wysokość opłat i dalej będzie ona wynosić 3 zł za pierwszą godzinę, 3,50 zł za drugą, 4,10 zł za trzecią i 3 zł za każdą kolejną.

15 grudnia 2019
Zmianie ulegną opłaty za parkowanie w SPP, które od tego dnia będą wynosić:
- w podstrefach A – 6 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania,
- w podstrefach B – 5 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania,
- w podstrefach C – 4 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania.
Wniesienie opłaty w danej podstrefie, oznaczać będzie wniesienie opłaty za postój we wszystkich sektorach danej podstrefy.

Ulegnie zmianie również miesięczny koszt abonamentów, których wysokość będzie wynosić:
a) abonament ogólnodostępny (O):
- w podstrefach A – 500 zł,
- w podstrefach B – 400 zł,
- w podstrefach C – 300 zł,
- obowiązujący w strefach A, B i C – 750 zł.

b) abonament dla instytucji sektora finansów publicznych, organizacji społecznej, wyznaniowej, politycznym
Reklama

związkom i organizacjom zawodowym mającym siedzibę na obszarze sektora (I):
- w podstrefach A – 250 zł,
- w podstrefach B – 200 zł,
- w podstrefach C – 150 zł.

c) abonament dla osoby niepełnosprawnej, jej opiekuna prawny lub rodzica (N):
- obowiązujący w strefach A, B i C – 2,5 zł

d) abonament dla mikroprzedsiębiorcy (M) i właściciela nieruchomości (A):
- w podstrefach A – 150 zł,
- w podstrefach B – 100 zł,
- w podstrefach C – 70 zł.

Nie zmieni się wysokość abonamentów dla mieszkańców (K) i dalej miesięczna opłata wynosić będzie 10 zł.
Abonamenty postojowe typu K, I, M, A będą stanowić dowód wniesienia opłaty tylko w danym sektorze podstrefy płatnego parkowania.
Zwolnione z opłat za parkowanie będą pojazdy elektryczne (zgodne z art. 2 pkt. 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 o elektromobilności i paliwach alternatywnych), natomiast dla pojazdów osób niepełnosprawnych zaparkowanych w wyznaczonych miejscach oraz motocykli ustalono stawkę zerową.

31 lipca 2020
Zostanie utworzona nowa strefa (C7) której granica będzie biegła od rzeki Rudawy wzdłuż ul. Kościuszki do ul. Królowej Jadwigi, wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do ul. Piastowskiej przy uwzględnieniu przecznic: Malczewskiego (do numeru 12), Hofmana, Kudlińskiego, wzdłuż ul. Piastowskiej do rzeki Rudawa, wzdłuż rzeki Rudawa do ul. Kościuszki.

Wrzesień 2020
Kolejne rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania, tym razem w rejonie Grzegórzek, Dębnik, Zwierzyńca i Krowodrzy.

Parkowanie po nowemu
Mapa stref płatnego parkowania (za Zarządem Dróg Miasta Krakowa)

Alternatywne parkowanie
Alternatywą dla parkowania w SPP jest pozostawienie samochodu na parkingu Park&Ride (P&R). Sprawdziliśmy zatem jak obecnie wygląda ich infrastruktura. Z istniejących parkingów do dyspozycji mamy:
- P&R Czerwone Maki uruchomiony w listopadzie 2012 roku może pomieścić ok. 200 samochodów,
- P&R Giełda Balicka działa od września 2013 r. (na ok. 50 pojazdów),
- P&R Kurdwanów otwarty w grudniu 2017 r. (167 samochodów),
- P&R Bieżanów przy ul. Barbary został uruchomiony w styczniu 2018 r. (110 pojazdów),
- P&R Mały Płaszów zlokalizowany przy ul. Lipskiej, którego budowę zakończono w marcu 2019 r. (165 samochodów).

W całym Krakowie dla kierowców dostępne są zatem 692 miejsca parkingowe. Dla porównania parking w Galerii Bronowice oferuje 2400 miejsc parkingowych, CH Krokus przy al. T. Bora – Komorowskiego – 1100, a w Galerii Kazimierz – 1500. Widząc jednak plany oraz szybkość i skuteczność ich realizacji przez władze miasta dalecy jesteśmy od czarnowidztwa. Ba, jesteśmy nawet optymistami. Planowany przecież jest P&R Bronowice (9 lipca 2019 zostało unieważnione postępowanie – oferta z najniższą ceną przewyższała kwotę przeznaczoną na jego realizację), P&R zrealizowany w ramach budowy III etapu linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku między os. Krowodrza Górka, a os. Krowodrza Górka Zachód mający pomieścić w sumie 446 pojazdów (umowa została podpisana w maju 2017 r., a obecnie trwa ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia). Nie można zapomnieć również o P&R Swoszowice na 156 pojazdów, realizowanym w ramach przebudowy stacji kolejowej. Planowany jest również P&R Prądnik Czerwony na ok. 200 pojazdów (czeka na wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji), P&R os. Piastów ze 150 miejscami parkingowymi (obecnie prowadzone jest postępowanie odwoławcze od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia).

Wraz z wprowadzeniem zmian w Strefie Płatnego Parkowania, chyba po raz pierwszy, piesi i rowerzyści łaskawiej będą spoglądać na kierowców. Powód jest jeden, oczywiście finansowy. W Ustawie zapisano, iż środki uzyskane z opłat za postój pojazdów samochodowych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego parkowania, w wysokości nie mniejszej niż 69% tych opłat, oraz w całości środki z opłat dodatkowych gmina przeznaczy na poprawę publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej, rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie.



Wrzesień 2019



POBIERZ NUMER


Warte uwagi