Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Poradnik

Bosch to nie tylko części i serwis



systemy parkowania bosch

Firma Bosch jest powszechnie kojarzona jako producent samochodowych części zamiennych o najwyższej jakości. Jej asortyment obejmuje między innymi akumulatory, alternatory, czujniki, filtry, klocki hamulcowe, komponenty układów wtryskowych dla silników benzynowych i Diesla, świece zapłonowe, tarcze hamulcowe, rozruszniki, wycieraczki i żarówki. Jednak produkcja i sprzedaż części to nie wszystko. Nie można bowiem zapominać, że Bosch jest również jednym z największych innowatorów w motoryzacji. To właśnie temu przedsiębiorstwu zawdzięczamy wiele przełomowych wynalazków stanowiących niepodważalny wkład w rozwój samochodów.

Praktycznie od początku swojego istnienia firma Bosch traktowała
Reklama
innowacje w sposób priorytetowy. Co ważne, nie zmieniło się to aż po dzień dzisiejszy. Konsekwentna działalność badawczo-rozwojowa przynosi wymierne korzyści zapewniając przedsiębiorstwu stały rozwój w perspektywie długoterminowej. Warto dodać, że połowa obrotu w branży motoryzacyjnej jest osiągana dzięki produktom, które Bosch wprowadził na rynek jako pierwszy. W tej kwestii firma naprawdę ma się czym pochwalić. Wystarczy wymienić chociażby takie kamienie milowe, jak pompa wtryskowa do silnika Diesla dla samochodów osobowych (1936), elektronicznie sterowany układ wtrysku benzyny Jetronic (1967), sonda lambda do katalizatorów trójdrożnych (1976), system ABS (1978), system ESP (1995), system wtrysku paliwa Common Rail do silników Diesla (1997) czy system Start-Stop (2007). Należy jednak zdawać sobie sprawę, że za każdą innowacją stoi wiele lat intensywnej pracy setek ludzi, którzy muszą wykazać się wytrwałością, cierpliwością i odpornością na niepowodzenia stanowiące nieodłączny element procesu twórczego technicznej nowinki. Doskonałym przykładem jest system ABS, którego rozwój przez długi czas, i to nieraz, stawał pod znakiem zapytania. Podczas pierwszych zimowych testów, jakie przeprowadzono w 1972 roku, awarii uległ prawie co trzeci sterownik ABS-u. Moduł
Reklama

elektroniczny łatwo się psuł, ponieważ składał się wówczas z ponad tysiąca części analogowych, jednak dzięki pełnemu zaangażowaniu oraz determinacji z problemem w końcu sobie poradzono i dzisiaj ABS jest oczywistością w każdym samochodzie. Z systemem ESP również nie było łatwo. Jego wprowadzenie na rynek poprzedziło 10 lat intensywnej pracy, która nie zawsze szła we właściwym kierunku. Wyjątkowo trudnym zadaniem okazało się opracowanie głównego elementu ESP – czujnika prędkości obrotowej, którego koncepcję zapożyczono z techniki lotów kosmicznych, a którą trzeba było przystosować do wymogów produkcji seryjnej na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Wyzwaniem była konieczność zredukowania pokaźnych rozmiarów układu elektroniczno-mechanicznego stosowanego w rakietach. Zmniejszono go do mikroprocesora wielkości paznokcia. Kłopoty sprawiała też niezawodność czujnika w dłuższym okresie eksploatacji. W przypadku rakiety czujnik był wprawdzie narażony na duże obciążenia, ale nie trwały one dłużej niż jeden lot. Natomiast w samochodach musiał wykazać się niezawodnością przez przynajmniej 10 lat. Czas pokazał, że udało się tego dokonać.



Wrzesień 2019

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi