Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Filtr cząstek stałych – wymieniać, regenerować? Czyli wszystko co koniecznie musisz wiedzieć



Filtr cząstek stałych

W zależności od producenta może być nazwany DPF (suchy) lub FAP (mokry), ale zawsze jest to filtr cząstek stałych, który ma za zadanie zminimalizować negatywny wpływ naszego samochodu na środowisko naturalne. Dotychczas stosowane w silnikach Diesla, coraz śmielej zaznaczają swoją obecność również w jednostkach benzynowych. Niestety – jak każda część - w trakcie eksploatacji ulegają zużyciu. Do rozmowy o nich zaprosiliśmy eksperta z wieloletnim doświadczeniem, pana Wojciecha Polowiec, współwłaściciela firmy Eco-Cars.

Zacznijmy od podstawowego pytania: jako użytkownik samochodu, kiedy będziemy wiedzieć, że nasz filtr cząstek stałych zaczyna niedomagać?
Wojciech Polowiec:
Najprościej odpowiadając, wtedy gdy zapali się kontrolka. Filtr przeważnie ma czujnik
Reklama
pomiaru ciśnienia wchodzącego i wychodzącego. Na podstawie tych wskazań komputer pokładowy samochodu rejestruje kiedy jest on przepełniony sadzą i jeżeli jest ono nadmierne zapala kontrolkę. Niestety producenci nie ułatwili nam jej identyfikacji i w jednych samochodach może to być kontrolka dedykowana, a w innych po prostu check engine.

Co powinniśmy zrobić jak się zapali?
Powinniśmy zacząć od procedury dopalenia filtra, którą możemy zrobić samodzielnie, a jej sposób został opisany przez producenta. Polega ona na tym, że komputer zwiększa dawkę paliwa, tak aby nadwyżka dostała się do filtra gdzie następnie, poprzez podniesienie temperatury, następuje spalenie nagromadzonej sadzy. Przeważnie ten zabieg pomaga.

A jeżeli nie pomógł i kontrolka dalej się świeci?
Oznacza to, że filtr jest mocno zabrudzony i działa nieprawidłowo. W takim przypadku jeszcze kilka lat temu pozostawała nam tylko wymiana filtra, którego cena może wynosić nawet kilka tysięcy złoty. Obecnie możemy go zregenerować, czyli wyczyścić.

Czym różni się czyszczenie od regeneracji?
Niczym, to różna nazwa tej samej czynności.

Jak wygląda procedura czyszczenia filtra?
Metod jest kilka. Jedną z nich jest technika wypalania, czyli wymontowuje się filtr i wsadza się go do specjalnego pieca, gdzie przez całą noc wypalana jest w nim nagromadzona sadza. Nie jest to metoda idealna, ponieważ efektem wypalenia jest popiół, który pozostaje w filtrze. Zdecydowanie skuteczniejszą metodą, jest metoda hydrodynamiczna, którą my stosujemy. Przed regeneracją filtra mierzone są ciśnienia na jego wejściu i wyjściu, wiemy wtedy jak bardzo jest on zanieczyszczony. Następnie filtr montowany jest w maszynie, tzw. pralce, w której znajdują się specjalne detergenty powodujące rozpuszczenie sadzy, popiołu i oleju w nim. Następuje faza czyszczenia, w trakcie której wraz z detergentami podawane jest do filtra powietrze pod specjalnym ciśnieniem. W całym procesie ważne jest ciśnienie mieszanki, gdyż zbyt duże może uszkodzić filtr, a za małe nie wyczyści go skutecznie. Przepuszczenie przez filtr takiej mieszanki powoduje oczyszczenie porów filtra i wydalenie zanieczyszczeń na zewnątrz. Końcową fazą regeneracji jest suszenie filtra mające na celu między innymi usunięcie pozostałości detergentów z niego. Ostatnim etapem jest pomiar ciśnień, które pokazuje w jakim stopniu filtr został oczyszczony. Wraz z wyczyszczonym filtrem, każdy klient otrzymuje certyfikat będący równocześnie gwarancją na wykonaną usługę.

Jakie informacje zawarte są na certyfikacie?
Data wykonania usługi, dane identyfikacyjne filtra oraz raport z jego czyszczenia. Jeżeli w trakcie czyszczenia zauważone zostały
Reklama

niepokojące objawy, jak na przykład olej w filtrze, również jest to odnotowywane, aby mechanik montujący filtr skontrolował cały układ. Obecność oleju w filtrze może przykładowo świadczyć o problemie z turbiną. Certyfikat zawiera również zdjęcia wnętrza filtra przed i po jego czyszczeniu.

Jaka jest skuteczność tej metody?
Przywraca sprawność filtra od 95 do 99% jego fabrycznych parametrów.

Na ile wystarcza taka regeneracja?
Jeżeli samochód jest w pełni sprawny, a wtryskiwacze i turbina działają prawidłowo oraz ciśnienia są właściwe, to po takiej regeneracji filtr może pracować nawet kolejne 200 000 kilometrów.

Jaką gwarancję dajecie na zregenerowane filtry?
Rok czasu bez limitu kilometrów.

Jaki jest koszt czyszczenia filtra?
Posłużę się osobistym przykładem użytkowanego przeze mnie BMW X5 w którym po przekroczeniu 200 000 kilometrów zapaliła się kontrolka DPF. Zakup nowego filtra to koszt około 10 000 PLN, a regeneracji 500 PLN, czyli w granicach 5% wartości nowego filtra.



Sierpień 2019

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi