Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

Kontakt Cennik
> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Poradnik

6 objawów działania klimatyzacji, tych dobrych i tych złych



6 objawów działania klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie - zapomniana zimą (to błąd), za to nieoceniona latem. Bez względu czy jest manualna, automatyczna, dwu czy czterostrefowa, ma takie samo działanie. Również jej defekty są identyczne. Do rozmowy o jej prawidłowych zachowaniach jak i tych związanych z usterką zaprosiliśmy eksperta z wieloletnim doświadczeniem, pana Tomasza Dziadur, kierownika Bosch Car Service w firmie Transbud Nowa Huta.

Po długotrwałej jeździe z włączoną klimatyzacją, kapie coś spod samochodu. Czy tak powinno być?
Tomasz Dziadur: Jest to normalna rzecz. Z osuszacza klimatyzacji
Reklama
skrapla się woda. Im większa różnica temperatur, tym ilość skraplanego płynu będzie większa. Innymi słowy, im intensywniej i dłużej pracowała klimatyzacja, tym później większa zrobi się kałuża pod autem. Kapiący płyn jest normalną wodą i nie należy się tym objawem martwić.

Kolejny objaw. Klimatyzacja działa normalnie, jednak po zatrzymaniu nic nie kapie spod samochodu.
Jeżeli klimatyzacja pracowała normalnie i właściwie chłodziła nie niepokoiłbym się tym. Możliwe, że różnica temperatur była zbyt mała lub klimatyzacja używana była zbyt krótko i stąd brak kapania wody po zatrzymaniu. Mogło również dojść do zatkania kanału odpływowego. Jeżeli taka sytuacja występowałaby długotrwale proponowałbym udać się do serwisu. Zatkanie kanału odpływowego może spowodować, że woda która skrapla się przy wymienniku ciepła nie będzie miała ujścia. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych wyparuje, jednak może być przyczyną powstania grzybów, bakterii, a nawet pleśni w układzie nawiewowym klimatyzacji.

A propos nawiewów. Czy jeżeli po włączeniu klimatyzacji dochodzi z nich nieprzyjemny zapach, to jest to właściwy objaw?
Nie, może on sygnalizować, że układ klimatyzacji jest zabrudzony i zalęgły się w nim szkodliwe dla naszego organizmu grzyby, bakterie, czy też pleśń. W takim przypadku zalecałbym przeczyszczenie całego układu.

Nawet jeżeli zapaszek po pewnym czasie przestaje się wydobywać?
Tak. Wynika to z pracy całego układu. Wymiennik pracuje w zmieniających się warunkach, raz jest nagrzany, a raz zimny, stąd nieużywana
Reklama

klimatyzacja może być siedliskiem groźnych dla człowieka grzybów. Proponowałbym przynajmniej raz w roku odgrzybić cały układ. My stosujemy metodę ozonowania, w trakcie której urządzenie przy włączonej klimatyzacji samochodu na obiegu zamkniętym przez 20-30 minut ozonuje powietrze likwidując grzyby i bakterie. Oczywiście, aby czyszczenie przyniosło spodziewany efekt należy bezwzględnie przed jego rozpoczęciem wymienić filtr kabinowy.

Drogie jest takie czyszczenie?
U nas kosztuje 50 PLN. Najczęściej wykonujemy je przy okazji sprawdzania szczelności układu klimatyzacji, jak również uzupełnieniu jej czynnika chłodzącego.

Wróćmy do objawów. Włączamy klimatyzację i mamy odczucie jakby samochód był słabszy.
Jest to właściwy objaw, szczególnie w starszych modelach lub tych z silnikiem o małej pojemności. Klimatyzacja napędzana jest za pośrednictwem paska klinowego, tak samo jak chociażby alternator. Włączenie jej generuje dodatkowy opór – włączyliśmy dodatkowe urządzenie – stąd pojawia się dodatkowe obciążenie układu. Co prawda sterownik komputera podbija dawkę paliwa, aby zminimalizować ten objaw, ale słabsza reakcja na gaz i mniejsze przyspieszenie mogą być odczuwalne. Ograniczenia mocy nie powinniśmy za to odczuwać w nowych samochodach i w tych posiadających silniki o większej pojemności.



Sierpień 2019

Zdjęcie: Bosch



POBIERZ NUMER


Warte uwagi