Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych,
zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj.
Przygotowanie lakieru pod nałożenie powłoki ochronnej
Coraz popularniejsze jest pokrywanie i zabezpieczanie lakieru w samochodzie. O ile przykładamy i poświęcamy dużo czasu na jego wybór, to zupełnie zapominamy o procesie przygotowania lakieru do nałożenia powłoki ochronnej, a to błąd.
Właściwe przygotowanie lakieru do naniesienia powłoki ochronnej gwarantuje, że zachowa ona pełne właściwości i spełni swoją rolę. Prawidłowy proces takiego przygotowania powinien przebiegać następująco:
1. Mycie karoserii z użyciem myjni parowej
Dlaczego parowej? Technologia ta pozwala na umycie auta z ogromną precyzją, gdyż para z łatwością radzi sobie z wszelkiego rodzaju
zabrudzeniami i może być stosowana zarówno do mycia karoserii, jak i wnętrza samochodu. Dzięki wysokiej temperaturze para rozpuszcza nawet trudne zabrudzenia, jednocześnie dezynfekując czyszczoną powierzchnię. Co ważne, nie pozostawia również zacieków na lakierze.
2. Usuwanie lotnej rdzy
Gorące opiłki stopionego metalu z tarcz hamulcowych wyrzucane są spod klocków i wtapiają się w lakier karoserii. Wilgoć i proces utleniania metalu powiększają szkody spowodowane przez ten niewielki opiłek. Usuwanie lotnej rdzy ma oczyścić lakier z powyższych – metalicznych – zanieczyszczeń. Niestety, zwykłe mycie czy polerowanie usuwa jedynie zewnętrzne ślady oksydacji.
Odpowiedni preparat do usuwania drobinek metalu wbitych w lakier, lotnej rdzy oraz pyłu hamulcowego zostaje naniesiony na dolne części karoserii oraz zewnętrzną powierzchnię felg. Reaguje on z zanieczyszczeniami rozpuszczając je, tym samym lakier staje się całkowicie wolny od zanieczyszczeń metalicznych.
3. Usuwanie smoły i asfaltu
Kolejnym procesem jest usunięcie smoły i asfaltu z lakieru oraz odtłuszczenie i chemiczne oczyszczenie go z substancji, które zasychając bardzo mocno związały się z jego powierzchnią. Najwięcej smoły i asfaltu znajdziemy na błotnikach, dolnych częściach drzwi oraz felgach. Na jasnych lakierach widoczne są gołym okiem, zaś w przypadku ciemnych wyczuwalne będą przy dotknięciu dłonią. Dokładne usunięcie tych zanieczyszczeń jest niezbędne przed polerowaniem, zabezpieczeniem woskiem lub naniesieniem powłoki ochronnej.
Preparat czyszczący złożony jest z substancji aktywnych z mikrocząsteczkami zdolnymi rozbijać i skutecznie usuwać uporczywe zanieczyszczenia. Doskonale radzi sobie z trudnymi zabrudzeniami takimi jak: smoła, żywica, utwardzone kleje, zaschnięte soki z drzew.
4. Pełne czyszczenie lakieru - glinka
Ma na celu oczyszczenie zabrudzeń, które mocno wdarły się w pory lakieru. Nie zawsze są one widoczne gołym okiem, lecz możemy je wyczuć przesuwając dłonią po powierzchni
karoserii. Wszelki opór stawiany przez lakier świadczy o zanieczyszczeniach ukrytych w jego porach. Lakier po zabiegu pełnego czyszczenia zmieni się z chropowatego na idealnie gładki i śliski.
Czynność przeprowadzana jest ręczne - centymetr po centymetrze - za pomocą glinki, która przykleja i wyciąga z lakieru ciężkie zabrudzenia. Glinkowanie i czyszczenie lakieru specjalną gąbka z warstwą polimeru do usuwania zanieczyszczeń daje niebywałe efekty i powoduje lepsze wiązanie wosku z lakierem i dłuższą trwałość nałożonej powłoki.
5. Nabłyszczanie lakieru
To już ostatni krok. Ma on na celu usunięcie pozostałości starych wosków i zabezpieczeń oraz wyczyszczenie utlenionej warstwy i nadanie jej głębokiego połysku.
Do jego wykonania stosujemy delikatnie ścierny cleaner, który świetnie przygotowuje powierzchnię lakieru do nałożenia powłoki ochronnej. Ręcznie aplikowany preparat niezwykle bezpiecznie i skutecznie usuwa lekkie swirle (koliste rysy), zarysowania oraz utlenienia lakieru. Niweluje niedoskonałości takie jak mikro rysy, plamy z wody, przywraca klarowność wykończenia, nadaje maksimum połysku. W przypadku starszych lub bardziej zniszczonych powłok lakierniczych stosuje się jednostopniowe lub trzystopniowe polerowanie lakieru.
Mając tak przygotowany lakier można bezpiecznie przystąpić do jego zabezpieczenia powłoką.
Czerwiec 2019
Zdjęcie: jcomp /Freepik
Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu.
Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego: