Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Historia

Volkswagen Scirocco I - Coupé dla ludu


Mariusz Barański


Volkswagen Scirocco I

Czy atrakcyjne i dające frajdę z jazdy auto musi być jednocześnie drogie w zakupie i mało praktyczne? Absolutnie nie, co już przed 45-ciu laty doskonale udowodnił Volkswagen Scirocco. Ten niewielki samochód o dynamicznie stylizowanym nadwoziu skrywającym technikę szykowanego wówczas do debiutu Golfa pierwszej generacji miał całkiem rozsądnie skalkulowaną cenę, dzięki czemu mogli sobie na niego pozwolić także mniej zamożni obywatele. Szybko okazało się, że to przysłowiowy „strzał w dziesiątkę”.

Pierwsza połowa lat 70. XX wieku to dla marki Volkswagen czas wielkiego przełomu będącego efektem zmian na stanowisku kierowniczym firmy. Ludzie, którzy przejęli wtedy władzę w Wolfsburgu dobrze zdawali sobie sprawę z dokonującego się w motoryzacji postępu. W jego obliczu ówczesna oferta Volkswagena
prezentowała się wręcz archaicznie. Oparto ją bowiem na modelach posiadających chłodzony powietrzem i umieszczony za tylną osią silnik typu bokser oraz napęd na tylne koła. Takie rozwiązania konstrukcyjne posiadał zarówno opracowany jeszcze przed II wojną światową Typ 1, zwany w naszej ojczyźnie Garbusem, jak i dalece powojenne Typy 3 (1961 rok) oraz 4 (1968 rok). Nie inaczej było w przypadku użytkowego Typu 2, czyli Transportera, a także sportowego Karmanna-Ghia, ale akurat tym modelom, ze względu na ich charaktery, można to wybaczyć. Jednak typowym samochodom osobowym - już nie. Kurczowe trzymanie się powyższej koncepcji wydawało się bezpodstawne, tym bardziej że wśród konkurencji oczywistością był już chłodzony cieczą i umieszczony z przodu silnik, a napęd na przednie koła zdobywał coraz większe uznanie. Volkswagen nie miał więc wyjścia i aby skutecznie walczyć o klientów musiał w końcu poddać się aktualnym trendom. Pierwszym przejawem zmian dokonujących się u producenta z Dolnej Saksonii był model K70. Co ciekawe, samochód został opracowany przez NSU i według pierwotnych planów pod tą marką miał być wytwarzany. Jednak przejęcie firmy przez Volkswagena spowodowało, że w 1970 roku K70 trafiło do produkcji nie jako NSU, ale właśnie jako Volkswagen. Auto zwiastowało nadejście w Wolfsburgu zupełnie nowej ery, posiadało bowiem rzędowy, chłodzony cieczą i znajdujący się z przodu silnik oraz napęd na przednie koła, a także nowoczesne nadwozie, czyli wszystko to, w czym Volkswagen dotychczas odstawał od rywali. Można powiedzieć, że K70 zapoczątkowało rewolucję, która na dobre rozgorzała w latach 1973-1975. To właśnie wtedy, rok po roku, debiutowały pierwsze generacje przełomowych modeli, które wyniosły markę z Wolfsburga na szczyty popularności i stały się punktem odniesienia dla konkurencji. Mowa tutaj o Passacie, Golfie i Polo. Tych samochodów nie trzeba chyba

nikomu przedstawiać, ponieważ to niekwestionowane bestsellery, których kolejne odsłony są w produkcji po dzień dzisiejszy, nadal rozdając karty w swoich klasach. Trochę inaczej było ze Scirocco. Po raz pierwszy pojawiło się ono w tym samym czasie, co jego trzej przebojowi bracia, ale w przeciwieństwie do nich miało kilkunastoletnią przerwę w karierze, a po błyskotliwym powrocie na motoryzacyjną scenę ponownie musiało z niej zejść. Czy jeszcze kiedyś powróci? To pytanie pozostaje na razie bez odpowiedzi. Nie ma się jednak co oszukiwać - wszystko zależy od opłacalności takiego przedsięwzięcia, a prawda jest taka, że tradycyjne coupé sygnowane przez tzw. marki popularne (a do takich Volkswagen niewątpliwe się zalicza) nie przynoszą obecnie spektakularnych zysków, dlatego są raczej wycofywane z gam modelowych niż na nowo do nich wprowadzane. Bez wątpienia, pierwsze Scirocco debiutowało w czasach nieporównywalnie bardziej przyjaznych dla samochodów tego typu. Auto zostało zaprezentowane w 1974 roku, kilka miesięcy przed Golfem, z którym dzieliło rozwiązania techniczne, takie jak płyta podłogowa, zawieszenie oraz silniki....



Volkswagen Scirocco I Volkswagen Scirocco I















Marzec 2019

Tekst: Mariusz Barański
Zdjęcia: Volkswagen AG

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi