Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Technika

O co trzeba regularnie dbać w samochodzie



Bosch Transbud Nowa Huta

W przypadku samochodu znakomicie sprawdza się powiedzenie „Jak dbasz, tak masz”. Istnieje co prawda odgórny obowiązek stawiania się na okresowe badania techniczne, podczas których sprawdzane są elementy mające kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy, jednak nie należy się do tego ograniczać. Właściciel przez cały rok powinien doglądać swojego auta i dbać o jego stan techniczny oraz estetyczny wygląd. Oto lista najistotniejszych rzeczy, na których należy się skupić.

Olej silnikowy
Nie tylko smaruje współpracujące ze sobą elementy silnika, ale także odbiera ciepło i gromadzi zanieczyszczenia. Z tego powodu wraz z upływem czasu jego pierwotne właściwości ulegają pogorszeniu i w związku z tym wymaga regularnej wymiany. Powinno się jej dokonywać po przejechaniu 10-15 tysięcy km, a pewnych sytuacjach
nawet częściej. Wybierając olej należy zwracać baczną uwagę na tzw. klasy lepkościowe oraz jakościowe - zawsze powinny być one zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Wraz z olejem obowiązkowo wymienia się także filtr oleju.

Filtr powietrza
Odpowiada za wychwytywanie zanieczyszczeń z powietrza zasysanego do komór spalania. O jego skuteczności decyduje nie tylko materiał, z jakiego jest wykonany, ale także jakość kołnierza uszczelniającego - filtr musi idealnie przylegać do obudowy. Aby zagwarantować optymalną pracę silnika filtr powietrza należy wymieniać przynajmniej raz w roku (co 15-30 tysięcy km). Wytrzepywanie lub przedmuchiwanie zużytego filtra sprężonym powietrzem nigdy nie przywróci mu pierwotnej drożności.

Filtr kabinowy
Oczyszcza powietrze zasysane do kabiny z zanieczyszczeń stałych, a w pewnych przypadkach nawet z nieprzyjemnych zapachów. Jednocześnie zapewnia odpowiednią cyrkulację powietrza we wnętrzu auta oraz chroni przed powstaniem wilgoci i pleśni, co jest szczególnie istotne dla alergików. W warunkach normalnej eksploatacji filtr kabinowy należy wymieniać przynajmniej raz w roku, nie rzadziej niż co 15 tysięcy km. Natomiast w sytuacji, gdy samochód użytkowany jest w trudnych warunkach interwał ten warto skrócić nawet o połowę.

Klocki i tarcze hamulcowe
Sprawność układu hamulcowego, a w szczególności stan klocków i tarcz hamulcowych, to jedna z podstawowych kwestii mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jako że są to tzw. elementy eksploatacyjne z czasem ulegają naturalnemu zużyciu i trzeba je wymienić. Ważne jednak, aby to zużycie w porę zaobserwować i nie jeździć ze skrajnie startymi

klockami albo spękanymi, zwichrowanymi lub skorodowanymi tarczami, ponieważ grozi to po prostu wypadkiem. Klocki zużywają się szybciej niż tarcze i z reguły przyjmuje się, że tarcze wymieniane są co drugą wymianę klocków. Moment wymiany zależy od stylu jazdy i warunków eksploatacji samochodu. Przykładowo, w autach wykorzystywanych głównie na długich trasach żywotność klocków hamulcowych wynosi około 60 tysięcy km, natomiast przy jeździe prawie wyłącznie po mieście - około 30 tysięcy km.

Ogumienie
Najistotniejsze czynniki, które należy mieć tutaj na uwadze to głębokość bieżnika, wiek opony i jej ewentualne uszkodzenia. Minimalna głębokość bieżnika wymagana przez prawo to 1,6 mm. W praktyce taka wartość jest już jednak zdecydowanie zbyt niska. Dlatego opony letnie powinny podlegać bezwzględnej wymianie, gdy głębokość ich bieżnika spadnie do 3 mm, a zimowe - gdy ich bieżnik osiągnie 4 mm. Jeśli natomiast chodzi o kryterium wiekowe, to opony starsze niż 10 lat powinny być wymienione nawet jeśli głębokość ich bieżnika jest jeszcze wystarczająca. Wynika to z faktu starzenia się gumy. Nie można również bagatelizować uszkodzeń opon, wśród których szczególnie niebezpieczne są głębokie pęknięcia lub rozcięcia widoczne na bokach.



















Marzec 2019

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi