Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Analiza

Wróżymy i przewidujemy przyszłość branży motoryzacyjnej w 2019 roku oraz rozliczamy rok 2018



przyszłośc motoryzacji

Początek roku to tradycyjnie czas podsumowania poprzedniego i wdrażanie planów na właśnie rozpoczęty. My postanowiliśmy skonfrontować suche dane z podsumowaniem i planami pochodzącymi bezpośrednio od importerów i dealerów.

Sprzedaż nowych samochodów w 2018 roku była nacechowana – szczególnie w drugiej połowie – znaczącymi zmianami. Wprowadzono nowy sposób homologacji samochodów (WLTP), a w Polsce dodatkowo uchwalono zmianę – na mniej korzystną, w szczególności dla modeli droższych - w rozliczaniu samochodów przez przedsiębiorców (weszła w życie od początku 2019 roku).

W Polsce grudzień 2018 roku był pod względem sprzedaży samochodów osobowych słabszy (o 5,5%) od grudnia 2017, jednak cały rok okazał się łaskawy (wzrost 9,4%). Oczywiście nie dla
Reklama
wszystkich, bo są i takie marki, które zanotowały spadki (Opel, Renault, BMW, Nissan czy Fiat). Najchętniej kupowane były modele Skody (69 535 sprzedanych sztuk, co przełożyło się na 13,07% udział w rynku), Volkswagena (56 046, 10,54%) oraz Toyoty (56 037, 10,54%). Ogólnie, w ciągu całego roku, sprzedano 531 889 nowych samochodów osobowych, z czego 72,28% (384 453 sztuki) zostało nabytych przez firmy.

W Unii Europejskiej największe wzrosty sprzedaży były na Litwie (25,4%) w Rumunii (23,1%), Chorwacji (18,7%), na Węgrzech (17,5%) oraz w Grecji (17,4%). Największy spadek odnotowała Wielka Brytania oraz Szwecja (po 6,8%). Mimo tego, pierwszy z nich był drugim – po Niemczech – rynkiem zbytu ze sprzedażą wynoszącą 2 367 147 sztuk. Ogólnie sprzedano 15 158 874 samochodów (wobec 15 136 590 rok wcześniej) co przełożyło się na 0,1% wzrost sprzedaży.

Taki był 2018 rok w „suchych liczbach”. A jak podsumowują go producenci i dealerzy oraz z jakimi oczekiwaniami wkraczają w 2019?

Skoda
Lider sprzedaży pod względem samochodów osobowych w Polsce (wzrost sprzedaży 11,9% r/r). Octavia (21 125 sztuk) oraz Fabia (19 644) były najchętniej kupowanymi modelami przez klientów. W Unii Europejskiej również zanotowała wzrost – o 4% - sprzedając 701 640 samochodów.

Klaudyna Gorzan, Kierownik ds. PR w Dziale Marketingu Skoda: W 2018 roku postawiliśmy sobie cel, by utrzymać pozycję lidera rynku. To bardzo trudne zadanie, które wymagało od nas dużego nakładu pracy. Udało się nam to osiągnąć dzięki zaufaniu naszych klientów, odświeżonemu portfolio modeli, a także konsekwentnemu rozwojowi systemów zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Wprowadziliśmy do sprzedaży nową odsłonę modelu Fabia, umocniliśmy pozycję w segmencie SUV prezentując modele Kodiaq RS, Karoq SCOUT i SPORTLINE oraz przedstawiliśmy nowy samochód kompaktowy: Scala.
Naszym najważniejszym celem w 2019 roku będzie utrzymanie pozycji lidera na rynku i stałe budowanie zaufania wśród naszych odbiorców. Chcemy podtrzymywać i stale uwiarygadniać
Reklama

nasz wizerunek. Przyszłość marki stoi również pod znakiem elektromobilności. Do roku 2025 Skoda będzie oferować samochody elektryczne w aż pięciu segmentach rynku. Duże nadzieje pokładamy również w niedawno zaprezentowanej Skodzie Scala, czy w kontynuacji ofensywy w segmencie SUV wprowadzając do oferty nowego crossovera.

Volkswagen, Audi
Volkswagen ze sprzedażą 56 046 sztuk (wzrost o 14,1%) był drugą najchętniej kupowaną marką w Polsce. W Europie sprzedał 1 698 084 samochodów (wzrost o 3,2%) co zapewniło mu pozycję lidera. Dla Audi miniony rok był niejednoznaczny. Z jednej strony popularność tej marki w Europie spadła o 12,2% (700 674 sprzedanych samochodów), natomiast w Polsce wzrosła o 10,9% (14 618 szt.).

Krzysztof Mikołajek, Dyrektor Działu Sprzedaży w firmie Auto Special: Rok 2018 był bardzo nierówny – z jednej strony dobra, a wręcz bardzo dobra sprzedaż do sierpnia 2018 we wszystkich markach i zdecydowany spadek sprzedaży w późniejszych miesiącach spowodowany wejściem przepisów dotyczących WLTP, co spowodowało bardzo duże braki w podaży i tym samym spadki sprzedaży. Końcówka roku świetna dla samochodów luksusowych z ceną powyżej 200.000 zł – rekordowe rejestracje Q7, Q8, Q5, A6 w związku z wejściem od stycznia 2019 nowych przepisów dotyczących amortyzacji pojazdów. Krótko mówiąc bardzo dobry rok , pozostaje niesmak, że mógłby być dużo lepszy gdybyśmy mieli odpowiednie ilości samochodów.
Rok 2019 jest wielką niewiadomą – analitycy zakładają wzrost rynku o około 8%, ja na razie (przyp. red.: w styczniu) tego nie widzę. Dodatkowo we wrześniu będziemy przechodzić drugi etap WLTP co może spowodować kolejne kłopoty produkcyjne w niektórych silnikach. Na pewno ten rok będzie bardzo ważny pod względem przygotowań do elektromobilności, która wybuchnie w latach 2020-25. Każdy producent będzie musiał przygotować się bardzo poważnie do wyzwań stawianych przed nową rewolucją technologiczną. Nowy rok to dużo nowości zarówno w gamie Audi (e-tron , Q3 Sportback , lifting A4) jak i VW (lifting VW Passat, Nowy T-Cross oraz Golf). Liczę, że nowe modele spowodują wzrosty sprzedaży wśród klientów poszukujących nowości. Mam nadzieję, że braki w poszczególnych wersjach silnikowych dla niektórych modeli VW i Audi nie spowodują spadku sprzedaży w stosunku do 2018.

Marcin Lehr, Kierownik sprzedaży Audi w firmie Auto Special: W 2018 roku ze względu na wprowadzenie WLTP, a tym samym braki w dostępności samochodów, trochę nie wykorzystaliśmy potencjału marki. Rok 2019 jest dla nas w pewnym sensie niewiadomą z uwagi chociażby na zmianę w przepisach podatkowych. Nie wiemy jeszcze jaki będzie to miało wpływ na sprzedaż, zwłaszcza że jesteśmy na początku roku, a dodatkowo w Krakowie są ferie zimowe. Na podsumowanie i sprawdzenie jego wpływu, myślę, że przyjdzie czas po pierwszym kwartale. Na pewno marka Audi jest w tej komfortowej sytuacji, że weszliśmy w 2019 rok z bardzo młodą gamą modelową. W ubiegłym roku pojawiły się w sprzedaży takie nowe modele jak: A7, A6, Q8 które zdobyło szturmem rynek w swoim segmencie i mam nadzieję że również tą tendencję utrzyma w roku bieżącym. Kolejnymi nowościami były modele A1 oraz Q3 które zadebiutowało pod koniec roku. Rok 2019 również będzie obfitował w nowości. Pojawi się e-tron, czyli samochód elektryczny, którego sprzedaż rozpocznie się w pierwszym kwartale. Z niecierpliwością czekamy również na nowe Q3 Sportback, które powinno pojawić się najpóźniej w trzecim kwartale. Czekają nas również liftingi takich modeli jak Q7, A4. Pojawią się również wzmocnione, oznaczone literką „S”, wersje modeli A7 oraz A6. Mam nadzieję, że WLTP nie będzie miało już wpływu na dostępność samochodów. Myślę, że w 2019 roku odnotujemy wzrost sprzedaży. Na pewno nie będzie on taki, jaki można by było prognozować jeżeli zmiany w zakresie podatkowym by nie weszły, ale myślę że będzie on dwucyfrowy.





Luty 2019

Zdjęcie bazowe: Katemangostar /Freepik



POBIERZ NUMER


Warte uwagi