Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Technika

Czy Bosch to tylko metka?



Bosch

Prędzej, czy później praktycznie każdy posiadacz samochodu staje przed wyborem, czy wybrać część oryginalną, markowy zamiennik, czy najtańszą oferowaną część. Jak w tak pozycjonowanej branży ulokowana jest marka Bosch?

Robert Lorenc: Od kiedy wasza firma posiada autoryzację marki Bosch?
Sławomir Gądek (kierownik Bosch Diesel Centrum w firmie Transbud Nowa Huta):
Spotkaliśmy się z nią w grudniu 1995 roku, kiedy to zakupiliśmy pierwsze stanowisko probiercze do testowania pomp rzędowych i rozdzielaczowych sterowanych mechanicznie. Wtedy też postaraliśmy się o podpisanie umowy autoryzacyjnej. Już w owym czasie mieliśmy świadomość, że posiadanie takiej autoryzacji, a w związku z tym także i wiedzy oraz know-how firmy Bosch będzie dla nas biznesowo opłacalne.

Czy braliście pod uwagę autoryzację jakiejś innej marki?
W latach 90. nasz zakład posiadał autoryzacje takich producentów samochodów
Reklama
ciężarowych, jak Steyr, MAN, Jelcz i Tatra. W takich pojazdach się specjalizowaliśmy. Natomiast firma Bosch podniosła poprzeczkę, umożliwiając nam profesjonalną naprawę komponentów układu wtryskowego silników wysokoprężnych. Do tego jednak niezbędne było odpowiednie know-how, co z kolei wymagało podpisania indywidualnej umowy. Na jej mocy musiał m.in. powstać oddzielny budynek, w którym miała funkcjonować wydzielona, niezależna instytucja o nazwie Bosch Service.

Przybliżmy więc nieco markę Bosch. Jak jest ona obecnie usytuowana na rynku?
Należy zacząć od tego, że firma Bosch ma liczne działy. Jednym z nich jest Bosch Automotive. Oprócz tego są jeszcze m.in. działy Bosch Power Tools (narzędzia i elektronarzędzia) czy Bosch Hausgeräte (sprzęt AGD). My z oczywistych względów skupimy się na dziale Bosch Automotive, w ramach którego wyróżnia się dodatkowo działy: diesla, rozruszników i alternatorów czy oświetlenia. Tak naprawdę większość komponentów i systemów, które są stosowane we współczesnych samochodach ma coś wspólnego z Boschem. Przykładami są hamulce, systemy ABS, ESP, EBD, układ wtryskowy benzyny czy układ diesla. Mówi się, że na rynku europejskim Bosch Automotive pokrywa około 90% zapotrzebowania na komponenty. W przypadku rynku światowego zdania są podzielone, ale myślę, że jest to 50, a może nawet 60% ogólnego zapotrzebowania. Dokładnych statystyk nie znamy, ale wiemy przecież, że są firmy amerykańskie i azjatyckie, które na świecie konkurują z firmą Bosch. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie Bosch zawsze wyznaczał trendy, czy to w dieslu, czy to w elektronice odpowiedzialnej za funkcje komfortu oraz bezpieczeństwa.

Bo Bosch to nie tylko producent, ale także i wynalazca różnych rozwiązań.
To prawda. Pierwszym kluczowym wynalazkiem pana Roberta Boscha był iskrownik, który później znalazł
Reklama

zastosowanie w silniku o zapłonie iskrowym.

Bosch wytwarza i dostarcza również części na tzw. pierwszy montaż wielu producentom samochodów.
Zgadza się. Dotyczy to czołowych marek, takich jak Audi, Volkswagen, Škoda i BMW. Do tej grupy zaliczają się też producenci francuscy. Chodzi tutaj zarówno o samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe, jak i maszyny rolnicze czy pojazdy specjalistyczne. Rozwiązania Boscha mają więc bardzo szerokie zastosowanie. Wynika to z tego, że firma Bosch oferuje nie tylko pojedyncze części, ale także gotowe systemy, zaprojektowane na zamówienie danego producenta.

Czy części Boscha trafiające na pierwszy montaż spełniają dokładnie te same kryteria jakości co części zamienne z logiem Boscha, które można kupić w waszym serwisie?
Tak, ponieważ w obu przypadkach jest to dokładnie ta sama część, o identycznej, bardzo wysokiej jakości. Wyjątek stanowi sytuacja w której Bosch związany jest umową na wyłączność na produkcję danego komponentu dla producenta samochodów. Wtedy taką część, produkowaną przez Boscha, możemy kupić tylko u autoryzowanego dealera powyższej marki jako część oryginalną.





Luty 2019



POBIERZ NUMER


Warte uwagi