Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Przepisy

Wyciskanie kierowców, czyli jakie czekają ich zmiany w 2019 roku



wyciskanie kierowców

Zmiany, zmiany, zmiany, każdy początek roku je przynosi. Aż ciężko sobie przypomnieć kiedy było inaczej. Tak samo jest u progu 2019 roku. W jedynym miejscu postaraliśmy się zebrać wszystkie te, które dotyczą kierowców. Te które weszły, te które wejdą na pewno, te planowane, jak również te nad którymi prace dopiero się toczą.

Od razu uprzedzamy, to nie jest lektura dla ludzi o słabych nerwach. Zmian jest naprawdę dużo i nie są one kosmetyczne. Większość oznacza wzrost kosztów z tytułu użytkowania samochodu, ale znalazły się i takie, które powinny ci się spodobać.

Opłata emisyjna
Każdy kierowca odczuł ją najwcześniej, bo już 1.01.2019 r. i będzie mu towarzyszyć przy każdym tankowaniu, gdyż stała się dodatkowym
Reklama
składnikiem ceny paliwa. Pojawiła się w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Wynosi 8 groszy na każdym litrze paliwa co oznacza, że po doliczeniu VATu jej wartość przekracza 10 groszy (VAT liczony jest jako ostatnia składowa paliwa). Szacuje się, iż roczne wpływy z jej wprowadzenia wyniosą 1,7 mld złotych. 85% z nich trafi do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który zainwestuje te pieniądze w zmniejszenie szkodliwych emisji zanieczyszczających powietrze. Pozostałe 15% trafi do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (rozpoczynającego swoją działalność), gdzie zostaną wykorzystane na rozwój elektromobilności.

Tym samym w cenie paliwa pobieranych jest pięć danin: akcyza, opłata paliwowa, opłata zapasowa (wprowadzona 10.01.2015 r., która uiszczana jest przez producentów i handlowców paliw na rzecz Agencji Rezerw Materiałowych w celu pokrycia kosztów tworzenia i finansowania zapasów agencyjnych), opłata emisyjna i VAT.

Zmiana w rozliczaniu samochodu przez przedsiębiorców
Dotychczas limit amortyzacji zaliczanej do kosztów uzyskania przychodu wynosił 20 000 euro (30 000 euro dla aut elektrycznych). Nie podlegały mu samochody finansowane za pośrednictwem leasingu. Równocześnie, jeżeli auto było wykorzystywane wyłącznie w celach firmowych można było odliczyć 100 procent wartości VATu, a jeśli do celów mieszanych (zarówno w działalności gospodarczej, jak i prywatnej) to tylko 50 procent. Od 2019 roku powyższe przepisy uległy zmianie i został wprowadzony limit amortyzacji wynoszący 150 000 zł dla samochodu z silnikiem spalinowym i hybrydowym oraz 225 000 zł dla auta elektrycznego. Jeżeli przedsiębiorca nie odlicza VATu powyższe limity są kwotami brutto. Gdy pojazd używany jest zarówno w celach służbowych, jak i prywatnych są to kwoty netto i ulegają one powiększeniu o 50% podatku VAT. W sytuacji jeżeli pojazd używany jest wyłącznie w celach służbowych oraz prowadzona jest ewidencja jego przebiegu przedsiębiorca odlicza 100% VATu, a limit amortyzacji powiększany jest o podatek VAT (stanowi on kwotę netto). Limity dotyczą każdego pojazdu, bez względu na to w jakiej formie finansowany był jego zakup (również te w leasingu operacyjnym). Nowy limit amortyzacji dla samochodów elektrycznych będzie stosowany dopiero po pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej albo stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. Do tego czasu należy stosować limity odnoszące się do samochodów innych niż elektryczne.

Wedle nowych przepisów wprowadzone zostało ograniczenie w ujmowaniu w kosztach napraw, przeglądów, a także paliwa, parkingów, myjni, opłat za autostrady oraz płynów eksploatacyjnych. Przedsiębiorcy używający samochodu w sposób mieszany (prywatnie i służbowo), będą mogli rozliczyć dla celów podatkowych 75% kosztów. Firmy prowadzące ewidencję przebiegu pojazdu otrzymają prawo do rozliczenia całości kosztów związanych z używaniem auta.

Ustawa zmienia ponadto zasadę zaliczania w koszty podatkowe wydatków związanych z używaniem w działalności gospodarczej
Reklama

samochodów osobowych, które nie zostały ujęte w ewidencji środków trwałych. Zamiast wykorzystywanej dotychczas ewidencji przebiegu pojazdów, tzw. kilometrówki, proponuje się uproszczony sposób kwalifikowania do kosztów podatkowych wydatków związanych z eksploatacją samochodu osobowego stanowiącego własność przedsiębiorcy. Podatnicy, którzy dla potrzeb działalności gospodarczej będą wykorzystywać samochód stanowiący ich własność, do kosztów uzyskania przychodów będą mogli zaliczyć 20% poniesionych wydatków; 80% wydatków wyłączono z kosztów podatkowych.

Strefa płatnego parkowania
Jej nowym elementem może zostać Śródmiejska Strefa Parkowania, uchwalana przez samorząd, zależna od niego i zasilająca jego kasę. Może zostać wydzielona w centrach miast i centrach dzielnic powyższych miast. W założeniu ma być sposobem na zmniejszenie korków w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Maksymalny koszt za godzinę parkowania uzależniono od płacy minimalnej, który nie może przekroczyć jej 0,45%. I tak w 2019 roku za pierwszą godzinę maksymalna stawka będzie mogła wynosić 10,12 zł, za drugą – 12,15 zł, a za trzecią 14,58 zł. Opłata za czwartą i kolejne godziny musi być taka sama jak stawka za pierwszą. Dodatkowo opłaty będzie można pobierać również w soboty, a miejsca parkingowe objęte opłatą nie będą musiały być oznaczone znakami poziomymi (liniami). Co najmniej 65% środków pozyskanych z funkcjonowania strefy ma być spożytkowane na rozwój transportu publicznego i innych alternatywnych środków transportu (np. na budowę ścieżek rowerowych).





Styczeń 2019



POBIERZ NUMER


Warte uwagi