Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Historia

Peugeot 505 - „Lew”, o którym mało kto pamięta



Peugeot 505

W świecie motoryzacji istnieje sporo samochodów, które pomimo krótkiego okresu produkcji i upływu wielu lat od jej zakończenia ciągle są obecne w świadomości kolejnych pokoleń. Dla równowagi nie brakuje jednak aut wytwarzanych naprawdę długo, a mimo to dość szybko zapomnianych. Do tej grupy zalicza się bez wątpienia Peugeot 505. Nie zapadł on jakoś mocno w ludzką pamięć, ale na pewno trwale zapisał się w historii francuskiej marki. Wszak to właśnie na tym modelu definitywnie zakończyła się era Peugeotów z napędem na tylne koła.

Nie jest łatwo zastąpić naprawdę udany i ceniony produkt. Jeśli poprzednik ustawi poprzeczkę bardzo wysoko, to jego następca już na starcie ma „pod górkę”, ponieważ oczekiwania
Reklama
względem niego są ogromne. Musi on być co najmniej równie dobry, jak schodzący model, a najlepiej pod każdym względem go przewyższać. Jak to zwykle bywa - łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Przed takim właśnie wyzwaniem stanął w latach 70. Peugeot, który musiał stworzyć następcę bestsellerowego modelu 504. Za wielkim rynkowym sukcesem tego samochodu stały liczne zalety, wśród których najistotniejsze to: elegancka i ponadczasowa sylwetka, wysoki komfort jazdy oraz znakomita wytrzymałość mechaniczna. Niezwykłej odporności na trudy eksploatacji „504-ka” dowiodła przede wszystkim na kontynencie afrykańskim, gdzie cieszyła się wielką popularnością. Nawet dzisiaj spotkanie jej na tamtejszych drogach nie należy wcale do rzadkości. Podobnie jest w przypadku następcy „504-ki”, czyli modelu 505. On również został szybko doceniony przez mieszkańców Afryki i na stałe wpisał się w motoryzacyjny krajobraz Czarnego Lądu. Kluczem do sukcesu „505-ki” okazała się ponadprzeciętnie trwała mechanika. Pod tym względem samochód wcale nie ustępował poprzednikowi. Zresztą, od strony technicznej oba modele miały ze sobą wiele wspólnego. Nie inaczej było w kwestii designu - „505-ka” garściami czerpała z estetyki „504-ki”. Za projekt każdego z tych aut odpowiadało słynne włoskie biuro Pininfarina, z którym Peugeot współpracował od czasów modelu 403 debiutującego w połowie lat 50. Zgodnie z ówczesnymi trendami nadwozie „505-ki” zostało utrzymane w kanciastym stylu, ale nie można mu odmówić smukłej i lekkiej linii. Trzeba jednak przyznać, że poprzednik był znacznie zgrabniejszy i dużo bardziej charakterystyczny. Przy okazji porównania warto dodać, że w przypadku „505-ki” Peugeot zdecydował się na znaczne okrojenie gamy dostępnych wersji nadwoziowych. Klienci mogli wybierać pomiędzy czterodrzwiowym sedanem a pięciodrzwiowym kombi, dostępnym w odmianach Break (pięcioosobowa) oraz Familiale (mieszcząca nawet ośmiu pasażerów w trzech rzędach siedzeń). Do sprzedaży planowano wprowadzić również wersje coupé oraz kabriolet, ale niestety nic z tego nie wyszło - obydwa samochody pozostały jedynie prototypami. Wielka szkoda, ponieważ prezentowały się naprawdę atrakcyjnie i dzisiaj na rynku klasyków z pewnością stanowiłby ciekawą alternatywę dla podobnych modeli rodem z Niemiec czy Włoch. Nie oznacza to jednak wcale, że wśród odmian „505-ki” zabrakło
Reklama

prawdziwego „rodzynka”. Za takiego bez wątpienia można bowiem uznać kombi Break zmodyfikowane i wytwarzane przez zewnętrzną firmę Dangel specjalizującą się przystosowywaniu seryjnych Peugeotów i Citroënów do jazdy w terenie. Przebudowane pod tym kątem 505 Break wyróżniało się napędem na cztery koła oraz wyraźnie zwiększonym prześwitem, dzięki czemu bez obaw można było nim zjechać z utwardzonych szlaków. Dla porządku należy dodać, że taką odmianę posiadało też 504 Break - notabene był to pierwszy model przerobiony przez firmę Dangel. Przy okazji warto przypomnieć, że bardzo podobne auto powstało także w Polsce. Chodzi oczywiście o Fiata 125p 4x4, wykorzystującego nadwozie i silnik wersji kombi oraz podwozie i napęd na cztery koła z Łady Nivy. Niestety, samochód nie miał tyle szczęścia, co jego francuscy odpowiednicy i nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu - podobnie zresztą jak i wiele innych ciekawych polskich konstrukcji. Nie ulega jednak wątpliwości, że w owym czasie podwyższone, uterenowione kombi były raczej motoryzacyjną ciekawostką aniżeli materiałem na sprzedażowy hit. Pojazdy tego typu zyskały popularność dopiero pod koniec XX wieku za sprawą takich modeli jak Subaru Legacy Outback, Volvo V70 Cross Country czy Audi Allroad Quattro.



Peugeot 505 Peugeot 505 Peugeot 505

Styczeń 2019

Tekst: Mariusz Barański
Zdjęcia: Automobiles Peugeot



POBIERZ NUMER


Warte uwagi