Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Test

Cupra Ateca - Na ten samochód sportowy pozwoli Ci żona!



Cupra Ateca

SUV budzący sportowe emocje – dla mnie takie stwierdzenie zawsze trąciło oksymoronem. SUV to taki samochód do wszystkiego, czyli właściwie… do niczego konkretnie. Uniwersalny, na miarę dzisiejszych czasów. Nudny! Też tak myślicie? To oświadczam Wam, że w klasie samochodów popularnych pojawił się zawodnik, który nigdy nie pozwoli tak siebie oceniać. A może jest wyjątkiem potwierdzającym regułę? Przed Państwem: Cupra Ateca!

Zupełnie nowy rozdział
Chyba wszyscy już wiedzą, że Cupra to nowa, wyodrębniona ze struktur Seata marka. Jednak, pomimo tego, że oficjalnie powstała w 2018 roku, historia Seata i sportowych samochodów sięga roku 1971, kiedy to powołano w hiszpańskiej marce specjalny wydział. Miał zajmować się samochodami, które mogą startować w wyścigach. Sześć lat później kierowcy Seata 124 zajęli 3. i 4. miejsce w legendarnym rajdzie Monte Carlo. Natomiast dopiero w 1985 roku powstała komórka Seat Sport, która już całkiem poważnie i całkowicie przejęła rozwój nowych modeli przygotowywanych do wyścigów. W ciągu 33 lat Seat Sport stworzył aż 33 modele przeznaczone do startów w takich seriach jak WRC, WTCC, Dakar, a ostatnio przede wszystkim TCR i E-TCR.

Nie można zatem powiedzieć, że nowa marka Cupra powstała bez żadnego dziedzictwa, historii czy doświadczenia. W końcu jednak postanowiono
Reklama
wyodrębnić ją całkowicie z Seata – po to, żeby po pierwsze podnieść jej rangę, a po drugie, by zyskać nowe możliwości. Choć oczywiście Cupra ciągle ma z Seatem bardzo wiele wspólnego.

Suv jako pierwsze sportowe auto?
To było wielkie zaskoczenie, dla wszystkich. Nowa marka, mająca produkować tylko i wyłącznie sportowe samochody, chwali się swoim pierwszym modelem, który jest… SUV-em. Decydując się na taki ruch, włodarze Cupry potwierdzili to, że rynek i upodobania klientów dyktują kierunek rozwoju. Jednocześnie zdawali sobie sprawę, że muszą stworzyć wybitnie dobry samochód w myśl zasady: zwyciężaj, albo giń. To karkołomne zadanie, czyli przekonania do siebie świata motoryzacyjnego usportowionym SUV-em nie mogło się nie udać, ale czy rzeczywiście można mówić o sukcesie?

Na testy modelu Cupra Ateca pojechaliśmy do Barcelony, gdzie kręte górskie drogi sprzyjają sprawdzeniu możliwości samochodu o sportowych aspiracjach. Kiedy na lotnisku El Prat przekazywano nam egzemplarze testowe, nie byliśmy zaskoczeni. Ot, Ateca, jaką znamy, w pięknym szarym kolorze, z miedzianymi akcentami na felgach, nowym znaczkiem na masce oraz z czterema końcówkami wydechu.

W środku? Ateca, jaką znamy! Oczywiście, znaczek na kierownicy zmieniono. Półkubełkowe fotele wskazywały na mocniejszy samochód, ale wielu innych porywających akcentów nie było.

Start na zimno i przegazówka w standardowym trybie jazdy? Normalny
Reklama

samochód. Jednak gdy zmieniliśmy tryb jazdy na Race czy też Cupra, wówczas zza naszych pleców odezwał się bulgot, a nawet czasem strzały z wydechów. Zapowiadało się całkiem nieźle.

Na drodze publicznej Cupra Ateca zachowywała się naprawdę dobrze. Przyspieszenie na poziomie 5,4 sekundy do 100 km/h w tak dużym samochodzie (ważącym tylko 1461 kg!) jest więcej niż zadowalające, a nawet imponujące. Co ciekawe, pomimo sporych felg w rozmiarze 19 cali z wyczynowymi oponami oraz obniżonego o 10 mm i utwardzonego (względem Seata Ateca) zawieszenia, komfort resorowania podczas codziennych jazd jest zaskakująco dobry. Oczywiście, pamiętając o bezspornych sportowych aspiracjach Cupry.

Poza tym, jest przestronnie – to naprawdę duże rodzinne auto, ze sporym bagażnikiem, do którego czteroosobowa rodzina bez najmniejszych problemów zmieści się z bagażami na długi urlop. Tego jednak można było się spodziewać.

Jednak najbardziej interesowało mnie to, jak Cupra poradzi sobie podczas naprawdę ostrej jazdy.



Cupra Ateca Cupra Ateca Cupra Ateca Cupra Ateca Cupra Ateca Cupra Ateca

Styczeń 2019

Michał Gruszczyk




POBIERZ NUMER


Warte uwagi