Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

> O gazecie Numery Cennik Promocje Prenumerata Opublikuj tekst Katalog firm


Test

Abarth 500C 1.4 T-Jet 165 KM 695 XSR Yamaha - Mały szatan



Abarth 500C 1.4 T-Jet 165 KM 695 XSR Yamaha

Fiat 500C jest bardzo nietuzinkowym i sympatycznym samochodem, ale trudno mówić, że ma jakiś wybitnie sportowy charakter. Co się jednak stanie, jeśli za taki zwykły, miejski model weźmie się nadworny tuner marki, kultowy Abarth? Czy powstanie auto odpowiednio zadziorne i szybkie? Rzućmy dzisiaj okiem na to, jak po „abarthowej” kuracji prezentuje się właśnie 500C, który w tym wydaniu zyskał nazwę 695 XSR Yamaha.

Pierwsze pytanie narzuca się od razu. Co ma Yamaha do „włoszczyzny”? Yamaha, jak wiadomo, jest jednym z najbardziej znanych producentów
Reklama
motocykli na świecie. Od 2002 roku wystawia swoje motocykle w wyścigowych Mistrzostwach Świata, tworząc zespół, który od kilku lat nosi nazwę Movistar Yamaha MotoGP. Jednym z głównych sponsorów tej ekipy jest właśnie Abarth. 1390 sztuk limitowanej odmiany Abartha 500 i 500C (po 695 sztuk każdej odmiany nadwoziowej) ma za zadanie podkreślić i uhonorować tę współpracę.

Stylistycznie limitowana odmiana 500C Yamaha jest bardzo prosta do odróżnienia. Model ten zawsze charakteryzuje się szaro-czarnym kolorem nadwozia z czerwonymi wstawkami. Czerwone są również zaciski hamulcowe, 17-calowe „szprychowe” koła oraz dwie końcówki układu wydechowego sygnowanego przez firmę Akrapovič i umiejscowionego w pokaźnych rozmiarów dyfuzorze. Dzięki tym zabiegom nadwozie auta stwarza wrażenie bardzo zwartego i dynamicznego.

We wnętrzu również jest sportowo i surowo. Wykonano je w ciemno-czarnych odcieniach, co pasuje do kolorystyki nadwozia. I tu znajdziemy sportowe akcenty, takie jak częściowo pokryta alcantarą kierownica oraz daszek nad zegarami czy chromowane nakładki na pedały i gałka zmiany biegów. Oprócz tego na kierownicy, desce rozdzielczej i w kilku innych miejscach można zastosować elementy z włókna węglowego, które dyskretnie zaakcentują charakter auta.

Bez wątpienia sportowe są kubełkowe fotele Sabelt. Obszyte skórą z czerwonymi
Reklama

przeszyciami i napisem „Abarth” wyglądają świetnie. Są niezbyt wygodne i dość ciasne, ale za to oferują doskonałe trzymanie boczne. Aż szkoda, że pasy bezpieczeństwa są jedynie trzypunktowe!

Za to bagażnik po prostu jest i na tym należałoby skończyć. Dostęp do niego jest mocno utrudniony, a pojemność wynosi zaledwie 165 litrów. Cóż, nie jest to auto na długie wycieczki…

Przejdźmy teraz do serca małej 500-ki. Jest nim turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1.4 litra i mocy 165 KM. Moc ta przenoszona jest na przednie koła za pomocą precyzyjnej, pięciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Aby spora moc, jaka jest przenoszona na przednie koła, nie była marnowana na bezsilne „mielenie” kołami przy przyspieszaniu, producent wyposażył małego Abartha w mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Dzięki tym rozwiązaniom 500-ka rozpędza się do pierwszych 100 km/h w 7,3 sekundy i maksymalnie może rozpędzić się (według producenta) do 218 km/h. Elastyczność jest bardzo dobra, a zapewnia nam to 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego.



Abarth 500C 1.4 T-Jet 165 KM 695 XSR Yamaha Abarth 500C 1.4 T-Jet 165 KM 695 XSR Yamaha Abarth 500C 1.4 T-Jet 165 KM 695 XSR Yamaha

Styczeń 2019

Artur Ławnik



POBIERZ NUMER


Warte uwagi