Wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji związanych z korzystaniem ze strony. Stosowane przez nas pliki typu cookies umożliwiają: utrzymanie sesji Klienta (także po zalogowaniu), dzięki której Klient nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie się logować oraz dostosowanie serwisu do potrzeb odwiedzających oraz innych osób korzystających z serwisu; tworzenie statystyk oglądalności podstron serwisu, personalizacji przekazów marketingowych, zapewnienie bezpieczeństwa i niezawodności działania serwisu. Możesz wyłączyć ten mechanizm w dowolnym momencie w ustawieniach przeglądarki. Więcej tutaj. Zamknij

logo kdk.pl
Testy Tech Historia Prawo Felietony Gazeta ikona szukaj
Testy Tech Historia Prawo Felietony Ekomoto Inspiracje KATALOG FIRM Cennik logo KATALOG dla kierowców SZUKAJ






Poradnik

Jak przygotować samochód do zimy


Robert Lorenc


Jak przygotować samochód do zimy

Przed nastaniem zimy przygotowywaliśmy do niej mieszkania i domy. Uszczelnialiśmy okna, sprawdzaliśmy ogrzewanie, czy też zmienialiśmy pościel w łóżku na cieplejszą. Nie inaczej było z samochodami. Obecnie w mieszkaniach dużo się zmieniło i większość z powyższych czynności porzuciliśmy, jednak przy samochodach lepiej pozostać tradycjonalistą.

Robert Lorenc: Czy przygotowywać samochód na okres zimowy?
Sławomir Gądek (kierownik Bosch Car Service w firmie Transbud Nowa Huta):
Oczywiście. Jest nawet takie przysłowie, że zima szybko zweryfikuje stan naszego auta, i to w negatywnym sensie. Aby do tego nie doszło o samochód należy odpowiednio zadbać już teraz, gdy jest jeszcze względnie ciepło. W pierwszej kolejności warto
zająć się jednostką napędową – dotyczy to zarówno diesli, jak i benzyniaków. W przypadków silników wysokoprężnych spadek temperatury utrudnia rozruch. Na szczęście diesle są wyposażone w układy wspomagania rozruchu. Funkcję tą pełnią świece żarowe, które do prawidłowej pracy potrzebują dużo prądu. W związku z tym niezwykle istotny jest tutaj sprawny akumulator – należy zwrócić uwagę na jego stan oraz poziom naładowania. Trzeba również sprawdzić poprawność działania świec żarowych – nie mogą one w żaden sposób niedomagać. Tylko wtedy zimowy rozruch diesla będzie ułatwiony, a czasami wręcz możliwy. Następnie warto zająć się filtrem paliwa i w razie jakichkolwiek wątpliwości co do jego kondycji wymienić go na nowy.

Jak sprawdzić stan akumulatora i układu rozruchowego?
Najlepiej podjechać do serwisu, np. takiego jak nasz. Oferujemy krótki test akumulatora polegający na podpięciu testera, który daje baterii odpowiednie obciążenie i przekazuje informacje na temat jej parametrów. Dzięki temu możemy ocenić stan akumulatora. Przy pomocy testera potrafimy też sprawdzić świece żarowe.

Przejdźmy teraz do silników z zapłonem iskrowym.
W ich przypadku mamy do czynienia z układem przewodów wysokiego napięcia oraz z cewkami i świecami zapłonowymi. W okresie jesienno-zimowym, gdy wilgotność

powietrza jest duża, szczególnie istotne znaczenie ma kondycja przewodów wysokiego napięcia. Jeżeli są one w złym stanie mogą wystąpić przebicia, wypadanie zapłonów, a nawet brak możliwości uruchomienia pojazdu. Podobnie jak w dieslu, także i benzyniaku trzeba zadbać o akumulator, aby nie doszło do sytuacji, że przychodzimy rano i nie dysponujemy prądem do odpalenia silnika. O ile spadek napięcia w letnie dni nie stanowi większego problemu i silnik benzynowy da się łatwo uruchomić, o tyle w zimie może już być z tym problem. Jeżeli samochód jest używany na krótkich odcinkach, może dojść do rozładowania akumulatora przy rozruchu. Przez cały rok jeździmy przecież na światłach, a dodatkowo jesienią i zimą częściej używamy wycieraczek, ogrzewania szyb i lusterek oraz dmuchawy. Wiąże się to ze zwiększonym poborem prądu. Jeżeli więc pokonujemy głównie krótkie dystanse, musimy mieć na uwadze, że bilans energii jest raczej po stronie zużycia, niż uzupełnienia. Zdarza się, że nawet jeśli akumulator jest sprawny, to przed okresem jesienno-zimowym trzeba go po uprzednim wymontowaniu z pojazdu naładować. Względnie można to powierzyć serwisowi lub ewentualnie zakupić sobie ładowarkę impulsową C1, C3 albo C7 z oferty firmy Bosch.

A co z jakością płynu chłodzącego? Czy warto się nim przejmować?
Jak najbardziej. Istnieje bowiem parametr zwany stopniem zamarzania lub punktem krzepnięcia płynu chłodzącego i właśnie to należy sprawdzić...

















Listopad 2018

Zdjęcie: Tim Foster /Unsplash

Tekst pochodzi z poniższego numeru miesięcznika motoryzacyjnego:


POBIERZ NUMER




Warte uwagi